Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör mar 30, 2024 12:43 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tolkienrollspel på internet.
InläggPostat: tis jan 18, 2005 2:38 pm 
Offline
Snaga

Blev medlem: tis jan 18, 2005 2:24 pm
Inlägg: 4
Jag kände bara att som första meddelande på forumet _måste_ jag tipsa alla er svenska Tolkien entusiaster om Elendor - det textbaserade onlinerollspelet i Middle-Earth med över 2000 aktiva spelare.

www.elendor.net - Elendor är ett MUSH (dvs Multi User Shared Hallucinations) vilket betyder att det påminner mycket om ett MUD fast utan hela prylen med att slå ihjäl monster för att gå upp i level. På elendor rollspelar man istället genom att skriva stycken om vad ens karaktär gör i tur och ordning. Fruktansvärt roligt och fruktansvärt beroendeframkallande.

Nackdelarna med detta är några: det tar lite tid att komma in i, man måste vänja sig vid systemet osv. Många som spelar är dessutom amerikaner och därför kan man missa många av de "häftiga" planerade historierna om man inte vill sitta uppe under natten. Dessutom är det ju helt på engelska vilket kräver att man har ganska bra skriftliga kunskaper.

Men jag rekommenderar er alla att titta in på www.elendor.net och skulle ni vilja börja men stöter på problem hjälper jag er gladeligen. Folket på Elendor är väldans trevliga och brukar generellt sätt kasta sig över en ny spelare med anbud om vilken kultur man skall rollspela i (Man kan spela i allt från fylke till mordor)

Rekommenderas Varmt!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 18, 2005 4:46 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Låter verkligen jätteroligt, men jag tar risken för att bli beroende på allvar. Vill ju klara skolan också... :roll:


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 18, 2005 5:30 pm 
Offline
Snaga

Blev medlem: tis jan 18, 2005 2:24 pm
Inlägg: 4
Beledhel skrev:
Låter verkligen jätteroligt, men jag tar risken för att bli beroende på allvar. Vill ju klara skolan också... :roll:


Det är sjukt roligt. Men klart att du måste prioritera skolan.

Tänkte dock meddela alla som är lite smått intresserade, att jag skall försöka dra ihop gott om europeer i Gondor-kulturen - så att det finns ett bra val för folk som vill spela på euro-timmar att slippa sitta uppe på nätterna och organisera sina egna happenings på vår kvällstid istället.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 22, 2005 1:49 am 
Offline
Snaga

Blev medlem: tis jan 18, 2005 2:24 pm
Inlägg: 4
Balrog skrev:
Det är sjukt roligt. Men klart att du måste prioritera skolan.

Tänkte dock meddela alla som är lite smått intresserade, att jag skall försöka dra ihop gott om europeer i Gondor-kulturen - så att det finns ett bra val för folk som vill spela på euro-timmar att slippa sitta uppe på nätterna och organisera sina egna happenings på vår kvällstid istället.


Kan nu meddela att i Moria-kulturen där jag och en av mina polare spelar har vi just nu fått klartecken från Admin att de kommer hjälpa oss att schemalägga rollspelstillfällen på våra tider. Moria är ju som bekant en orchkultur och även om det inte var det jag hade förväntat mig att spela när jag loggade in första gången så är jag mycket positivt överraskad av den. Många jättehärliga människor och fruktansvärt intressant, och FARLIGT rollspel. Det gäller helt enkelt att slicka uppåt och sparka neråt och orchkulturen känns inte alls "billig" som jag oftast tycker vanliga fantasy-orchkulturer gör. Ett stort tips återigen.

Så vill ni pröva på Elendor, tveka inte att kolla in hemsidan, ladda ner programvaran och logga in (helst skulle jag ju se att ni valde Moria - då kan ni dessutom hemskt gärna kontakta mig 'Pronak' om jag är online och få all hjälp ni behöver för att komma in i spelet)

Tack för ordet, igen ;)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Rollspel
InläggPostat: sön feb 06, 2005 4:59 pm 
Offline
Snaga

Blev medlem: sön feb 06, 2005 4:07 pm
Inlägg: 4
Har rollspelat på en engelsk sida förr, måste bara säga att det är jätterolig. Det är dock tyvärr sant att man blir beroende... : :P

_________________
Serkénya na morë ve Morgoto


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkienrollspel på internet.
InläggPostat: mån dec 26, 2005 9:44 pm 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre dec 16, 2005 5:32 pm
Inlägg: 62
Ort: Gondor
Balrog skrev:
Jag kände bara att som första meddelande på forumet _måste_ jag tipsa alla er svenska Tolkien entusiaster om Elendor - det textbaserade onlinerollspelet i Middle-Earth med över 2000 aktiva spelare.

www.elendor.net - Elendor är ett MUSH (dvs Multi User Shared Hallucinations) vilket betyder att det påminner mycket om ett MUD fast utan hela prylen med att slå ihjäl monster för att gå upp i level. På elendor rollspelar man istället genom att skriva stycken om vad ens karaktär gör i tur och ordning. Fruktansvärt roligt och fruktansvärt beroendeframkallande.

Nackdelarna med detta är några: det tar lite tid att komma in i, man måste vänja sig vid systemet osv. Många som spelar är dessutom amerikaner och därför kan man missa många av de "häftiga" planerade historierna om man inte vill sitta uppe under natten. Dessutom är det ju helt på engelska vilket kräver att man har ganska bra skriftliga kunskaper.

Men jag rekommenderar er alla att titta in på www.elendor.net och skulle ni vilja börja men stöter på problem hjälper jag er gladeligen. Folket på Elendor är väldans trevliga och brukar generellt sätt kasta sig över en ny spelare med anbud om vilken kultur man skall rollspela i (Man kan spela i allt från fylke till mordor)

Rekommenderas Varmt!
hur kör amn grå man runt som en gubbe eller ?? fattar inte strå typ connect sen kommer det upp en svart ruta med vit text vad gör man sen och hur gör man en gubbe??

_________________
The battle for helms deep are over the battle for middle-earth its about to begin


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 02, 2006 4:35 pm 
Offline
Uruk

Blev medlem: fre dec 09, 2005 12:59 am
Inlägg: 24
Ort: Kiruna, Sweden
Nu är jag med i elendor. Jag heter Algadon även där och är en orch i Moria. :twisted: Vi får väl se om vi ses där.

// Algadon


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 02, 2006 6:18 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons jul 06, 2005 7:17 pm
Inlägg: 983


Senast redigerad av [Inaktiv användare] tis okt 31, 2006 1:09 am, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 02, 2006 8:29 pm 
Offline
Uruk

Blev medlem: fre dec 09, 2005 12:59 am
Inlägg: 24
Ort: Kiruna, Sweden
Du skriver in "create <Name> <password>". T.ex. "create Dim ostron" Då är Dim ditt namn och ostron ditt lösenord. Sen är det bara att följa anvisningarna. Mycket att läsa i början men det är värt det när man väl har lärt sig. Sen är det bara att välja ras och kultur. Sen brukar det vara rätt mycket folk som hjälper en om man har frågor osv.

//Algadon


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010