Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:37 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Eget sagan om ringen rollspel
InläggPostat: mån apr 29, 2013 4:10 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: lör maj 26, 2012 12:58 pm
Inlägg: 114
jag har skapat ett eget rollspel inom sagan om ringen som jag tänkte delge med er;

Det skulle ungefär kunna liknas vid ett dataspel. När man spelar spelet så fungerar det som så att en är gamemaster som styr allt som händer, den är i princip allsmäktig och bestämmer allt som sker och händer. Så kortfattat så styr varje enskild spelare sin egen karaktär medans GM styr alla andra personer i hela världen. Då detta endast existerar i fantasin (man får ha en bra fantasi för att detta ska bli kul men har man då så e det för J*kla skoj) är möjligheterna obegränsade. Jag har som sagt skrivit upp vad man skulle kunna kalla reglerna och begränsningarna med spelet, vilka raser man kan spela som, speciella skatter, riken etc. Jag har ändrat ganska gravt i hur världen är uppbygd (vilket kanske kan göra vissa som anser att allting med sagan om ringen ska vara som det är något sura men jag tycker det tillför lite i spelet) Vidare är GM i princip hela världen (vilket gör att den man har som GM bör vara en bra rättvis person) så om den som är GM vill straffa en spelare så kan den göra det genom säga helt enkelt att ett hus välter över den eller något liknande.

Utgångspunkten är någon stad i något rike (t.ex. Bri eller Minas Morgul) och det är i princip fred mellan alla olika parter. Vilket kanske kan låta lite fundersamt men tanken är att man får starta krigen själv (bör tilläggas att orker och människor fortfarande starkt ogillar varandra även om de samarbetar etc.) Så om jag väljer att vara en Uruk-Hai och vi börjar i Minas Thirith kanske jag blir mobbad av övriga parter men sedan kan jag ta mig till Isengård etc. Det finns en hel del riken med fler städer än vad som kanske används och tidpunkten kan man inte riktigt säga när den är (då i princip de flesta roliga karaktärerna att ha med i slutet av tredje åldern finns där).

Känns väldigt luddigt men om någon vill ha lite av materialet jag skrivit eller har några frågor eller intresserad så bistår jag gärna!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Eget sagan om ringen rollspel
InläggPostat: ons sep 11, 2013 2:03 pm 
Offline
Uruk

Blev medlem: ons sep 04, 2013 10:30 am
Inlägg: 10
Kan egentligen ingenting om rollspel, men hur skiljer ditt rollspel från t.ex. detta sagan om ringen rollspel?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010