Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 5:39 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Amzon tie-in bekäftat
InläggPostat: ons maj 11, 2022 7:06 pm 
Offline
Östring
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 21, 2016 8:06 am
Inlägg: 38
Tycka vad man vill, men nu är de på väg. Frågan är om vil kommer se något liknande från Norstedts. Någon som har insider info? Eller starka föraningar?

https://www.amazon.co.uk/s?k=0008537720 ... nb_sb_noss

Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Amzon tie-in bekäftat
InläggPostat: tor jun 09, 2022 2:58 pm 
Offline
Snaga

Blev medlem: tor jun 09, 2022 2:49 pm
Inlägg: 3
Jag ser fram emot det här projektet så mycket - du kan inte ens föreställa dig det :!:
Det kan vara antingen en komplett fiasko eller något väldigt imponerande... Jag är orolig för att detta kommer att bli en ny version av The Witcher. :roll: :cry:


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Amzon tie-in bekäftat
InläggPostat: tor jun 09, 2022 3:36 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
ClausWeber skrev:
Jag ser fram emot det här projektet så mycket - du kan inte ens föreställa dig det :!:

Välkommen till forumet, Claus! Kul med någon som vågar se fram emot serien, istället för att bara gå och gruva sig som vi andra. :)

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Amzon tie-in bekäftat
InläggPostat: fre jun 10, 2022 10:08 am 
Offline
Snaga

Blev medlem: tor jun 09, 2022 2:49 pm
Inlägg: 3
Tack för din gästfrihet ;)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Amzon tie-in bekäftat
InläggPostat: fre jun 10, 2022 1:52 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Välkommen till forumet Claus!
Jag är dessvärre en sådan där pessimist, så om du vill ha hoppet kvar bör du kanske hoppa över nedanstående. :)

Film- och TV-branchen i framförallt USA har på senare år handlat allt mer om ren ideologiproduktion. Wheel of Time-serien och de senare Marvel- och Star Wars-installationerna är några exempel; gemensamt för dem är att andelen rollkaraktärer med viss hudfärg/kön/sexuell läggning är benhårt fastlagd och går före allt annat, inklusive den konstnärliga friheten. Det kallas ”mångfaldskrav” men handlar egentligen om att torgföra identitetspolitik och intersektionalism. Om de lärorna får man givetvis tycka vad man vill, men faktum är att Tolkiens verk inte har något med dem att göra, och att omtolka hans miljöer, karaktärer och händelseförlopp i en sådan kontext är inte särskilt respektfullt mot den gode professorn.

Nu är det förstås inte säkert att Rings of Power kommer att följa den mallen, men jag ser tecknen i skyn och tillåter mig att vara skeptisk. Det är bara att kolla på denna promotionvideo där fyra glada ungdomar som uppenbarligen inte läst en rad Tolkien frossar i identitetspolitiska buzzwords:
https://www.youtube.com/watch?v=7aVX6vw906c
(Videon plockades snart ner av Amazon på grund av alla negativa reaktioner. Vi får se hur länge denna får ligga uppe!)

Så själv kommer jag inte att lägga en krona på Amazons streamingtjänst förrän jag fått bergsäkra garantier om att mina farhågor inte blev uppfyllda. Tills vidare nöjer jag mig att njuta av gamla filmer och TV-serier från en friare tid när ideologiska käpphästar inte triumfade allt annat.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Amzon tie-in bekäftat
InläggPostat: lör jun 11, 2022 2:07 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Jag ser inte detta som något annat än fan-fiction inspirerad av Tolkien. Det kan vara underhållande nog.

Ett annat exempel på det som jag sett är "The Foundation" på Apple TV. Den bygger kanske till 5% på Asimovs böcker men jag fann den bitvis ändå ganska underhållande. (Och några av idéerna som den klonade kejsardynastin var faktiskt inte så dumma. Asimovs karaktärer var aldrig särskilt intressanta.)

Så klart hade jag velat se en mer trogen filmatisering men man får inte alltid som man vill. Jag är glad att den gjordes ändå.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010