Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 2:39 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Reaktioner
InläggPostat: sön sep 04, 2022 3:03 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Såg de två första avsnitten igår. Det är inte otittbart men jag blev faktiskt lite uttråkad då jag inte tyckte handlingen bjöd på så mycket som lyckades engagera mig. Elrondskådespelaren är faktiskt helt okej och hob.. harfotarna är inte fullt så irriterande som man kunnat frukta. Bästa scenerna var från Moria och sämst var nog meteormannen, som tyvärr mycket tyder på att det är Gandalf, eller i alla fall någon av trollkarlarna. Betyg 5/10 så här långt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: TA:s egna reaktioner
InläggPostat: tis sep 06, 2022 3:15 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Efter att ha sett klart de två första avsnitten fick jag ett ryck och skrev av mig hos Tolkienpodden. Men jag kan lika klippa in det här också. Facebook-kommentarer är så ... obeständiga. Jag tänkte att jag gör en egen tråd för vad vi forumiter tycker, så att det inte försvinner bland diskussionerna om vad media haft att säga.

Så vad tycker ni andra så här långt, ni som har sett det? Eller för all del – ni som inte tänker se det kan väl också breda ut er här om varför.

Edit: Klippte in Tenderfoots minirecension från den andra tråden. Den hamnar av tidsskäl ovanför detta inlägg.

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: TA:s egna reaktioner
InläggPostat: tis sep 06, 2022 3:18 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Förlåt mig professor, för jag har syndat. Mea culpa, mea maxima culpa. Nu när jag har sett de första båda avsnitten gillar jag faktiskt det här!

Det är svårt att riktigt sätta fingret på varför. För det första måste man ju fullständigt tänka bort att det skulle vara Tolkiens historia de berättar. Det här är något annat, ett fristående verk där vissa personer, platser och händelser råkar tangera Tolkiens. Klarar man inte den separationen i tanken så förstår jag att det känns obra.

Men klarar man det, då tycker jag att det finns en hel del att tilltalas av. Dels är det tempot, tror jag. Det är befriande med en saga som tar sig tid, som spelar på stämningar och bygger upp, som inte bara briserar i ständig tröttsam action. Och det är väldigt vackert. De bilder och klipp som släpptes innan lyckades inte alls göra miljöer och rekvisita rättvisa. Till och med personerna och deras dräkter ser mycket bättre ut än farhågorna inför – även om det ju inte är Tolkiens alver, dvärgar och hober utan något annat.

Vad intrigen beträffar så håller knappast historierna som berättas för en logisk granskning. Det är återigen något man får tänka bort. Men det känns ändå engagerande. Mystiken fungerar, man vill veta mer om vad som händer och hur världen ser ut och är beskaffad.

Och till sist – mitt i allt som inte stämmer finns det ändå en tolkiensk känsla i berättandet, även om jag inte klarar att sätta fingret på vad det är. Kanske har det med tempot att göra, eller med upptäckarglädjen i en gradvis avtäckt värld, eller med fokuset på skönhet, eller med språkbruket (även om det blir lite styltat ibland). Men det finns något här som slår an mina tolkienska strängar. Jag hoppas att serien fortsätter med det, så att jag kan fortsätta försöka lista ut vad det är som gör det. (Men risken finns så klart att historierna barkar iväg åt alldeles galet håll och tvingar mig att ändra uppfattning. Hoppas inte!)

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: TA:s egna reaktioner
InläggPostat: tis sep 06, 2022 8:03 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Kamelen skrev:
Nu när jag har sett de första båda avsnitten gillar jag faktiskt det här!

Det är bara att gratulera! Själv fick jag ju spader av en enda tjuvtitt på den allra första scenen, så det finns nog inget hopp för mig. . :)

Intrycket jag fått av de recensenter jag brukar kolla på stämmer rätt bra med vad du och Tenderfoot tyckt så här långt. Tempot är långsamt (vilket man ju både kan gilla och ogilla), det har inte så mycket med Tolkien att göra, det är visuellt väldigt imponerande (tacka för det med historiens största budget), och storyn är inte mycket att hänga i julgran (fast inte utan sina förtjänster).

Kanske ger jag den en chans via en gratismånad på Prime Video, vi får se! Amazon har ju också en Reacher-serie som jag är lite nyfiken på.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: TA:s egna reaktioner
InläggPostat: ons sep 07, 2022 3:03 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Jag tycker de två första avsnitten ger en rätt stor Eragon-känsla, dvs en enkelt uppbyggd handling som riktar sig till den lite yngre publiken. Att tempot bitvis är långsamt uppskattar jag förvisso, men jag får ändå känslan av utdragna scener pga svagt manus. Karaktärerna är, med få undantag, styltiga och okarismatiska (hudfärgerna bekommer mig väldigt lite, så den kritiken som serien har fått delar jag inte), och harfötterna har gjorts onödigt larviga. De bor dessutom i en kulissartad by, vilket allt för många fantasyserier/filmer lider av. En annan brist är tiden: Hux flux står Elrond och Celebrimbor utanför Moria, i samma kläder som i föregående scen, och utan synliga riddjur eller entourage. Lite fjantigt, även om det går att tänka sig lösningar på detta. Meteor-Gandalf var riktigt trist - får se vad de gör av den historien. Sist men inte minst är manus väldigt tunt och ologiskt, vilket gör serien ointressant. Att de skulle frångå originalhandlingen hade jag räknat med, så där ligger inte det egentliga problemet, utan det behövs en bättre berättad historia som engagerar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: TA:s egna reaktioner
InläggPostat: sön okt 09, 2022 12:46 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Så här långt med bara ett avsnitt kvar så har mitt första intryck bara förstärkts snarare än förändrats. Handlingen är för torftig och ointressant/ologisk för att jag ska orka bry mig. De få saker som engagerat är dynamiken mellan Elrond-Durin och karaktären Adar som jag finner motstridig och intressant även om jag är rädd att de kommer slarva bort portentialen som finns där. Halbrand är förvisso också lite lurig, han skulle kunna bli en tragisk Aragorn-blivande nazgul karaktär.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: TA:s egna reaktioner
InläggPostat: mån okt 10, 2022 6:22 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Jag gjorde våld på min Tolkien-lojalitet och skaffade ett Prime Video-abonnemang. Som ursäkt hade jag Reacher-serien som jag var lite nyfiken på. Hur som helst så har jag nu plågat mig igenom de första sju avsnitten av Rings of Power. Jag satt och filade på en recension när jag såg Critical Drinkers analys som, bakom alla plumpa skämt, faktiskt är välgjord och speglar mina tankar perfekt. Så jag länkar till den istället:
https://www.youtube.com/watch?v=416vFlu595Q

För er som har Prime Video rekommenderar jag The Terror, en kvalitetsserie med bra skådespeleri, välskrivet manus och utan en massa förnumstiga woke-pekpinnar. Jag önskar att jag någon gång i mitt liv får se en Tolkien-inspirerad produktion som är lika välgjord!

(PS: Reacher-serien var inget vidare.)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: TA:s egna reaktioner
InläggPostat: fre okt 28, 2022 8:15 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Som random TV-serie får den 4/10. Som "Tolkienkommentar" får den 10/10.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: TA:s egna reaktioner
InläggPostat: fre okt 28, 2022 8:29 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Som Tolkienskändning fick den full pott av mig. :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: TA:s egna reaktioner
InläggPostat: fre okt 28, 2022 8:47 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
The Professor is with you. 八

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010