Den stegrande kamelen skrev:
Välkommen tillbaka, EredGorgoroth!

Det var hemskt länge sedan du skrev något senast.

Tack! Amazon-serien har gjort att jag kommit tillbaka till legendariumet och börjat läsa igen, och tycker om att läsa här då och då.
Den stegrande kamelen skrev:
Den finns ju två olika kartor på Amazons sida, [...]
Och då kan man väl förmoda att den kommer att handla om hur Maktens ringar smiddes och det efterföljande kriget mellan alverna och Sauron. Kan bli bra!

(Kan också bli hemskt dåligt.

)
Åh, det måste jag ha missat.
Intressant, så då rör det sig ju (får man anta) om Elendilierna i alla fall delvis. Akallabêth tycker jag alltid har varit en intressant berättelse, men kanske tjänar bäst som något slags prolog eller liknande för huvudhändelserna under andra åldern, ringmakandet, sista alliansens krig och Saurons fall. Tolkien kallade det ju som bekant den "saknade länken" i kedjan av händelser mellan de mytologiska "elder days" och moderniteten, eller vad vi nu ska kalla det de senare åren i midgård.
För mig har númenorianerna alltid påminnt om alverna i det att de är mindre "every man" och därigenom lite svårare att identifiera sig med. De har ju lite av ett mytologiskt sken om sig när vi hör talas om dem i Härskarringen. Kanske är det bara distansen, jag vet inte, men det blir eventuellt en utmaning att gestalta ett midgård som känns lika nära och mundant som hobbitarnas. Tänker att det eventuellt kan vara ett större problem i film/tv än i böckerna. Silmarillion läses ju mer som en historiebok eller något mytologiskt verk, som kalevalan, beowulf eller illiaden.
Är försiktigt optimistisk till det hela. Svårt att lita på filmatisering av midgård med hobbit-filmerna fortfarande färska i minnet.