Välkommen till forumet Claus!
Jag är dessvärre en sådan där pessimist, så om du vill ha hoppet kvar bör du kanske hoppa över nedanstående.

Film- och TV-branchen i framförallt USA har på senare år handlat allt mer om ren ideologiproduktion. Wheel of Time-serien och de senare Marvel- och Star Wars-installationerna är några exempel; gemensamt för dem är att andelen rollkaraktärer med viss hudfärg/kön/sexuell läggning är benhårt fastlagd och går före allt annat, inklusive den konstnärliga friheten. Det kallas ”mångfaldskrav” men handlar egentligen om att torgföra identitetspolitik och intersektionalism. Om de lärorna får man givetvis tycka vad man vill, men faktum är att Tolkiens verk inte har något med dem att göra, och att omtolka hans miljöer, karaktärer och händelseförlopp i en sådan kontext är inte särskilt respektfullt mot den gode professorn.
Nu är det förstås inte säkert att Rings of Power kommer att följa den mallen, men jag ser tecknen i skyn och tillåter mig att vara skeptisk. Det är bara att kolla på denna promotionvideo där fyra glada ungdomar som uppenbarligen inte läst en rad Tolkien frossar i identitetspolitiska buzzwords:
https://www.youtube.com/watch?v=7aVX6vw906c(Videon plockades snart ner av Amazon på grund av alla negativa reaktioner. Vi får se hur länge denna får ligga uppe!)
Så själv kommer jag inte att lägga en krona på Amazons streamingtjänst förrän jag fått bergsäkra garantier om att mina farhågor inte blev uppfyllda. Tills vidare nöjer jag mig att njuta av gamla filmer och TV-serier från en friare tid när ideologiska käpphästar inte triumfade allt annat.