Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 7:25 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Reaktioner i media och på nätet
InläggPostat: ons aug 31, 2022 4:45 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Det har börjat komma lite reaktioner från folk som fått se förhandsvisningar av de första avsnitten. GP:s recensent Jan Andersson var INTE nådig!
https://www.gp.se/kultur/tv/recension-s ... 1.80004925

Jag misstänker att recensionen ligger bakom betalvägg, men här är några av de hårdare citaten:

Citera:
Dessa hårfotar med kvistar och grenar i huvudet ser ut som skogsgycklare i en fri teateruppsättning av Shakespeares ”En midsommarnattsdröm” eller kanske som sorglösa Levellers-fans tredje dagen på Glastonbury. Hur som helst pratar de engelska med en så äppelkäck irländsk dialekt att man nästan börjar hålla på Morgoth

Citera:
Jag har sett Beavis & Butthead-avsnitt med större finess och fokus.

Citera:
Faktum är att ”Sagan om ringen: Maktens ringar” rusar fram som världens dyraste snälltåg och blåser förbi station efter station utan att stanna för att plocka upp sina passagerare. Som tittare känner man sig utestängd när vi handlöst kastas mellan högdragna alver, smutsiga medeltidsmänniskor och fryntliga skogshobbitar – där alla dessutom är skitjobbiga.

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Reaktioner
InläggPostat: ons aug 31, 2022 5:50 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Haha, beskrivningen av hårfötterna skulle jag kunna skriva under på trots att jag bara sett några trailers. Det är precis så jag uppfattat dem. :D

Sedan ska man förstås inte dra alltför många växlar på vad en filmrecensent säger, men Jan Andersson stärker inte direkt min tilltro till detta projekt. Vi får väl se vad tittarsiffrorna säger. Själv trodde jag inte att Jacksons ROTK skulle bli så hyllad som den blev, så man ska nog inte lita för mycket på mina prognoser... :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Reaktioner
InläggPostat: tor sep 01, 2022 6:55 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
En rätt positiv recension – sådana finns också. I Svenskan, inte bakom betalvägg i skrivande stund.
https://www.svd.se/a/O8boeV/underbart-a ... -i-midgard

Citera:
De första avsnitten av ”Maktens ringar” är vackra, storslagna och genuina.

Citera:
Det märks att serieskaparna har varit måna om att vara trogna Tolkiens värld och återskapa känslan från filmerna, i allt från musik och miljöer, till rollfigurer och dialog, till nördiga detaljer och övergripande ton.

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Reaktioner
InläggPostat: tor sep 01, 2022 9:34 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Den stegrande kamelen skrev:
En rätt positiv recension – sådana finns också.

Julia Finnsiö verkar vara ett klockrent exempel på den tittarkategori som R.O.P. är skriven för, så det är inte så konstigt att hon är positiv. Själv såg jag nyss en två timmar lång totalsågning av episod 1 och 2. Det enda som fick någorlunda godkänt var skildringen av Durin III i Moria. I övrigt var det en osammanhängande, pinsam soppa med Morfydd Clark i huvudrollen som någon sorts kvinnlig Steven Seagal; helt humorbefriad och allmänt dryg och otrevlig. Den recensenten - Nerdrotic - är å andra sidan just den tittartyp som R.O.P INTE är skriven för, så om han varit positiv hade jag blivit förvånad.

För min del räcker det med att ha kollat på några trailers för att konstatera att detta inte är något för mig. Jag tänker hålla mig till böckerna framöver, det är ju Tolkien jag gillar och inget annat. 8)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Reaktioner
InläggPostat: tor sep 01, 2022 10:08 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Pellegrino skrev:
Julia Finnsiö verkar vara ett klockrent exempel på den tittarkategori som R.O.P. är skriven för, så det är inte så konstigt att hon är positiv.

Ja, den typ av tittare som jämställer "trogen Tolkiens värld" med "känslan från filmerna" är helt klart en annan typ än jag. Men jag kan å andra sidan fortfarande finna stort nöje i stora delar av Jacksons filmer, även om det finns andra delar som driver mig till vansinne, så jag vågar nog hoppas på några fragment av njutbarhet här också.

Pellegrino skrev:
För min del räcker det med att ha kollat på några trailers för att konstatera att detta inte är något för mig. Jag tänker hålla mig till böckerna framöver, det är ju Tolkien jag gillar och inget annat. 8)

Menar du att du inte tänker kolla ens på de första avsnitten? :shock: Själv är jag för nyfiken för att låta bli. Men om det är värdelöst så kommer jag inte att plåga mig igenom resten för sakens skull – tror jag inte i alla fall.

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Reaktioner
InläggPostat: fre sep 02, 2022 5:07 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Den stegrande kamelen skrev:
Men jag kan å andra sidan fortfarande finna stort nöje i stora delar av Jacksons filmer, även om det finns andra delar som driver mig till vansinne, så jag vågar nog hoppas på några fragment av njutbarhet här också.

Jo, det är förstås sällan som allt i en film är helt värdelöst. Jag kollar också med viss behållning på Jacksons Midgårdsfilmer ibland, fast det blir många "Jahapp-nu-kommer-det-en-Tauriel-och-Kili-scen-igen-dags-att-gå-och-fylla-på-kaffe"-avbrott i de två sista. :)

Den stegrande kamelen skrev:
Menar du att du inte tänker kolla ens på de första avsnitten? :shock: Själv är jag för nyfiken för att låta bli. Men om det är värdelöst så kommer jag inte att plåga mig igenom resten för sakens skull – tror jag inte i alla fall.

Amazon Prime har i och för sig ett "free trial"-erbjudande ser jag, möjligen skulle jag kunna tänka mig att utnyttja det. Fast jag känner faktiskt inte alls för det denna gång. Det finns en gräns för hur mycket Tolkienskändning jag klarar av. :x


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Reaktioner
InläggPostat: fre sep 02, 2022 6:00 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Pellegrino skrev:
fast det blir många "Jahapp-nu-kommer-det-en-Tauriel-och-Kili-scen-igen-dags-att-gå-och-fylla-på-kaffe"-avbrott i de två sista. :)

Ja, herregud. Jacksons Hobbit kommer jag nog aldrig att se igen i original. Som du säger, det finns gränser. Men däremot är den fan edit jag sett fullt njutbar, och jag har nyligen kommit över en annan sådan som också verkar lovande. Garanterat Tauriel-och-Kili-fritt!

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Reaktioner
InläggPostat: fre sep 02, 2022 8:54 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Den stegrande kamelen skrev:
Ja, herregud. Jacksons Hobbit kommer jag nog aldrig att se igen i original.

Jag tyckte faktiskt att den första delen var rätt OK. Särskilt inledningen med dvärgarna och Gandalf i Baggershus, och så förstås gåtleken med Gollum. De scenerna var bland de bättre som Jacksongänget åstadkommit får jag nog lov att säga. Sedan var det förstås en del överdrivna groteskerier med Storvätten och Azog som drog ner helhetsintrycket, för att inte tala om fågelskit-i-håret-och-vandrande-pinne-i-munnen-Radagast! Men man får plocka russinen ur kakan...
Den stegrande kamelen skrev:
Som du säger, det finns gränser. Men däremot är den fan edit jag sett fullt njutbar, och jag har nyligen kommit över en annan sådan som också verkar lovande. Garanterat Tauriel-och-Kili-fritt!

Aha, det låter intressant, kanske kan vara något! Har nog aldrig sett en mer infantil kärlekshistoria, vare sig på film eller i skrift. Jag minns att jag bläddrade lite i syrrans Starlet-tidningar när jag var liten, det var nobelprisnivå i jämförelse. :)
Citera:
-If this is love, I do not want it. Take it away, please! Why does it hurt so much?
-Because it was real!

Say no more...


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Reaktioner
InläggPostat: fre sep 02, 2022 9:27 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Pellegrino skrev:
Aha, det låter intressant, kanske kan vara något!

Den jag redan har sett och kan rekommendera finns här:
http://www.maple-films.com/jrr-tolkiens-the-hobbit

Den andra har jag glömt var jag hittade, men det verkar vara samma andas barn. Ser fram emot att se den snart. Och båda versionerna har grymt proffsiga svenska undertexter, bara en sån sak!

Edit: Den andra versionen beskrivs i detalj här. Visst låter det bra! Jag har som sagt inte sett den än, men jag ser fram emot det.
https://originaltrilogy.com/topic/the-h ... 411/page/1

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Reaktioner
InläggPostat: mån sep 05, 2022 5:01 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Välskriven och välbalanserad recension i Hufvudstadsbladet. Jag har själv bara sett första avsnittet än så länge, så jag vet inte hur mycket jag håller med, men förmodligen ganska mycket.
https://www.hbl.fi/artikel/4f027981-358 ... 49086e6a7d

Citera:
Personligen misstänker jag att Tolkien själv hade ogillat förmänskligandet av hans älskade och änglalika alver. Och visst är det något med dem som blir lite falskt i Maktens ringar. Samtidigt är det lätt att förstå serieskaparnas behov av huvudpersoner som inte är så ädla och perfekta att de blir menlösa schabloner. (Och det har alltid varit problemet med alverna, också för Tolkien själv: det var först då han introducerade de högst mänskliga hobbitarna som han kunde ge sitt universum den sista tändande livsgnistan.)

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Reaktioner
InläggPostat: mån sep 05, 2022 6:14 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Jag råkade se ett klipp från prologen där Galadriel och hennes storebrorsa kläckte ur sig djupsinnigheter om en sten och en pappersbåt. Alltså, är manusförfattarna 12 år eller vad är det frågan om?! Hur kan man släppa igenom en sådan kvasifilosofisk mumbo-jumbo-dialog? Jag hade lite förhoppningar i början av projektet när Amazon släppte de välgjorda kartorna över Midgård, och när Tom Shippey fortfarande var med i bilden. Men allt verkar ha spårat ur fullständigt sedan dess.

Nu hoppas jag av hela mitt hjärta att detta blir ett gigantiskt tittarfiasko och läggs ner efter första säsongen, så att jag åtminstone får vara lite skadeglad! :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010