Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 7:12 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ny filmserie på gång?
InläggPostat: ons mar 01, 2023 9:24 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Warner Brothers vill dra igång en ny filmserie baserad på Lord of the Rings. Man kan ju tycka att stackars J.R.R.Tolkien äntligen borde få vila i frid efter alla hemskheter hans verk fått utstå. Men nu är det alltså dags igen.

Det finns en risk att Jackson, Walsh och Boyens kommer att få förtroendet igen, vilket inte bådar gott med tanke på hur Hobbit-filmerna utvecklades. Å andra sidan lär detta bli dödsstöten för mega-fiaskot Rings of Power, och det är förstås skäl för lite skadeglädje.

Återstår att se om de tre nya zeeländarna (eller vilka det nu blir) har förstått VARFÖR Rings of Power floppade så hårt (host... "woke"... "diversity"... host... "reflecting the world we live in today").

Förmodligen inte, snarare kommer vi att få se ett nytt magplask med ilskna fans, bottenbetyg och uteblivna intäkter. Men eftersom hoppet är det sista som överger dåren så hoppas jag lite ändå! :)

https://variety.com/2023/film/news/lord-of-the-rings-new-movies-warner-bros-1235533672/
https://www.forbes.com/sites/erikkain/2023/02/24/the-shadow-of-the-rings-of-power-hangs-over-warner-bros-new-lord-of-the-rings-movies/?sh=fcfcbf41a100


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ny filmserie på gång?
InläggPostat: ons mar 01, 2023 11:40 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Jag har inte riktigt fattat vad det är de pratar om, får jag medge. Vill WB faktiskt göra en ny filmatisering av själva ringsagan, bara 20 år efter den förra? Eller handlar det om andra historier ur Tolkiens värld?

Det jag själv helst skulle vilja se vore en TV-serieversion av ringsagan, som ligger så när boken som möjligt och tar sig tid att få med allt. Men det lär väl aldrig hända. Och hur som helst är det knappast Warner Brothers som pysslar med sånt. (Tänk om BBC kunde göra det, med amerikanska pengar i ryggen. Det hade varit nåt!)

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ny filmserie på gång?
InläggPostat: tor mar 02, 2023 7:08 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Som jag förstått det vill Warner filmatisera andra episoder ur den del av Tolkiens värld som de har rättigheter till. Knappast själva ringsagan alltså, men kanske kriget mellan Angmar och Arnor, eller något annat som lämpar sig för episka CGI-orgier.

Fast ju mer jag tänker på det, desto säkrare blir jag på att det aldrig kommer att bli av. Debaclet med Rings of Power visade rätt tydligt hur svårt det är att få Tolkienfansen med på noterna. Vill verkligen Warner satsa sina dollar på att de ska lyckas bättre? Jag tror att de kastade ut detta förslag lite på försök, för att pejla opinionen. Att döma av kommentarerna på sociala medier är skepticismen stor, så om jag vore Warnerchef skulle jag nog hålla fingrarna borta från Midgård.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ny filmserie på gång?
InläggPostat: sön mar 05, 2023 12:31 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Tom Bombadil The Movie!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ny filmserie på gång?
InläggPostat: sön mar 05, 2023 1:57 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Tenderfoot skrev:
Tom Bombadil The Movie!

En given publiksuccé!

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ny filmserie på gång?
InläggPostat: sön mar 05, 2023 4:47 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Tenderfoot skrev:
Tom Bombadil The Movie!

Ja det vore något!
Men det mest troliga (om det alltså blir något alls) är väl något hittepå med utgångspunkt från filmerna. Bombadill är ju inte med i dem så honom törs de nog inte satsa på.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ny filmserie på gång?
InläggPostat: tor sep 07, 2023 3:19 pm 
Offline
Snaga

Blev medlem: tor sep 07, 2023 3:16 pm
Inlägg: 1
Det är viktigt att komma ihåg att kreativa beslut och tolkningar alltid kommer att väcka olika reaktioner bland publiken. Det finns en balansgång mellan att utforska nya idéer och respektera originalet.
Oavsett vilka beslut Warner Brothers och andra inblandade tar, hoppas vi att de gör det med respekt för Tolkiens arv och med önskan att berika tolkningen av Midgård snarare än att skapa splittring bland fansen. Vi får se hur det utvecklar sig och hoppas på det bästa! website


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010