Ardamir skrev:
Randalin skrev:
Citera:
Jag har sett snuttar av den på teve, i samband med släppet av P. Jacksons film 2001. Filmkrönikan (tror jag) visade tidigare exempel på filmer gjorda på trilogin.
Det var skådespelare inklippta i akvareller (tror tekniken kallas kromaki eller hur det stavas).
Skådespelare inklippta i akvareller... så detta är inte endast en svensk översättning av Ralph Bakshis animation The Lord of the Rings från '78?
Nej, onej!
Min Bakshi kan jag!
Det här är, som sagt, en svensk produktion. Som jag minns det (såg Filmkrönikanklippen inför släppet av första Jackson-filmen för över tio år sedan) så var det en mycket förkortad version av Tolkiens verk, ca en timme för hela historien.
Och de inklippta skådisarna var inga tecknade inklippta skådisar, som i Bakshi-filmen, utan skådespelare framför bluescreen, och med kromakiteknik. Det var simpla akvarellbakgrunder, och en sån där härligt usel suddig blå kant runt skådespelarna, som det ofta blev förr när man klipper in folk i scener (jämför Karlsson på taket som flyger, Teskedsgumman som ska vara liten, m.m. osv. etc.)

Har för övrigt för mig att Gandalf hade en vanlig slokhatt, utan spetsig topp, och mer som ett påklistrat pipskägg. Som sagt: urgulligt!