Tack så mycket! Äntligen ett ställe där jag kan diskutera Tolkien med likasinnade!

Den stegrande kamelen skrev:
Ja, visst är det synd! Och allra tråkigast är det med de personer som man är bergsäker på faktiskt skulle uppskatta böckerna, om de bara kunde förmås att ge dem en ärlig chans. Men det kanske är så sorgligt att om folk inte har bibragts bokläsandets ädla konst redan som barn så är det nästan omöjligt att få dem dithän när de väl blivit tonåringar eller äldre.
Ja, tyvärr tror jag att det är precis så. Jag är uppfödd på litteratur och ser det som en självklar del av livet, men det verkar vara något ovanligt och nästan "konstigt" bland de flesta människor, och precis som du säger är det praktiskt taget ovanligt att skapa en riktig läsvana senare i livet. Och att då få dem att plocka upp en tegelsten som LotR är nog tyvärr ett hopplöst projekt...
Citera:
Tack! Och när du har sagt så till dessa personer, har det hjälpt? Har det givit dem den lilla extra skjutsen för att ta sig förbi den första "tråkiga" delen av boken?
Det funkade åtminstone på mitt ex, men då hängde iofs både jag och farsgubben över axeln på honom tills han hade tagit sig igenom hela trilogin... annars minns jag inte hur det gick för de andra, det var rätt länge sen.
Men jag återkommer om saken, eftersom jag just nu försöker få en vän att ge LotR en andra chans efter att ha kört fast i början tidigare, och det är precis det här jag säger till honom. Jag jobbar på det!