Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: sön aug 02, 2026 7:02 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vad skulle du göra om du ledde Gondor och Rohans styrkor?
InläggPostat: ons apr 23, 2008 5:22 pm 
Hobbit

Effter att slaget vid hornborgen var över? strategi o taktik.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 24, 2008 3:27 pm 
Maia

Det kan vara idé att du diskutera lite i de andra trådar du startat upp nnan du rusr iväg med en ny. Visst finns det många frågor att söka svar i och det blir fler trådar i forumet men risken är att det inte blir så givande diskussioner. :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 06, 2010 5:11 pm 
Östring
Användarvisningsbild

skulle köra 1 hanniball och satsa på starka flanker

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 06, 2010 8:32 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag skulle skickat det mesta infanteriet till Dune Harv och resten till Edoras.
En del av kavaleriet skulle jag tagit med mig till Isengard och resten till Edoras för att vänta på Kungens besked.
Skulle även skickat bud till Gondor för att ge dem och få en lägesrapport.

I Gondor så skulle jag dragit tillbaka alla trupper från Ithillien och försökt göra bakhåll och fällor för en del av Mordors förstärkningar.
Jag hade velat ha mina försvarslinjer mot Mordor längs med Raours fallen, Cair Andros och sedan Osgilliath ner till havet längs Anduin. Fast jag vet iten om jag skulle haft tillräkligt med trupp till det...

The fall of Gondolin

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik: Re: Vad skulle du göra om du ledde Gondor och Rohans styrkor
InläggPostat: ons apr 13, 2011 11:15 pm 
Östring
Användarvisningsbild

Börjat direkt efter drabbningen vid Helms Klyfta att samla mina trupper. Vid slaget på Pelenor så kunde ju Rohan endast mönstra 6000 istället för 12000 som man faktiskt kunde mönstra. Vid försvaret av Minas Tirith skulle jag fördelat mina trupper i tre grupper om 4000 om så var möjligt. Sedan satsa på en kniptångsmanöver.

När det gäller Gondor skulle jag placerat mina trupper i Minas Tirith och en del i Osgiliath. Kanske skickat iväg några styrkor som kunde ligga i bakhåll för Haradrims styrkor.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tor apr 14, 2011 8:24 am 
Dvärg
Användarvisningsbild

Jag skulle sända bud ner till Pelargir och be dem skicka ut brinnande fartyg mot Umbars flotta, så var man av med den! Sen skulle jag låta Aragorn ta med De dödas armé till Minas Tirith (det funkar ju i filmen) istället. Och jag skulle spärra in Denethor i sin kammare (med facit i hand) och på så sätt låta Gandalf rädda Theoden. Annars tycker jag de löste det ganska snyggt.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tor apr 14, 2011 7:37 pm 
Noldo
Användarvisningsbild

men om gandalf skrämde iväg häxkungen så skulle ju inte Merry och Eowyn inte taga honom av daga, och även om Theoden är en vänlig person så tror jag att hans död uppväger med råge häxkungens.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tor apr 14, 2011 9:02 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

man får väl snabbutbilda Eowyn till ninja och skicka henne efter Häxmästaren antar jag.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: fre okt 14, 2011 12:19 am 
Maia

Citera:
man får väl snabbutbilda Eowyn till ninja och skicka henne efter Häxmästaren antar jag.

När jag läste detta såg jag följande scen framför mig:

Häxmästaren: Shit vad Gandalf har tuffat till sig på gamla dar. Tur att jag kom undan med skägget i behåll.
Orcslav: Tänk inte mer på den där otäcka karln, ädle herre. Ni är hemma hos er trogne Snaga nu. Önskar ni något att dricka? Och ett fotbad kanske?
Häxmästaren: Ett fotbad vore toppen. Skönt att bara sitta här och slappa. Snaga, titta på utsikten över Morguldalen, man kan nästan tro att bergstopparna är klippta ur himlen, så skarpa ser de ut. Otroligt vackert!
Orcslav: Vi orker inte är några naturromantiker direkt, men till och med jag kan se skönheten i er vision, store mästare. Här kommer vattnet nu!
Häxmästaren: Hiiiih! Det är för kallt!
Orcslav: Förlåt, mästare, jag ska genast fylla på mer varmvatten. Bra så?
Häxmästaren: Ahhhh! Utmärkt, Snaga! Lite fiskpedikyr på det här och jag blir en ny vålnad.
Orcslav: Det ska ordnas, herre. Ni har förtjänat lite bekvämlighet efter allt ert kampanjande på sistone. Jag blir upprörd bara jag tänker på vilka umbäranden ni fått utstå under det här förskräckliga kriget!
Häxmästaren: Jo, inte fan är det en promenad i parken alla gånger. Flaxa omkring på en jäkla dinosarurie, skrika sig hes och skrämma vettet ur hyggligt folk. "Titta, en nazghûl, han låter HEMSKT och vill ÄTA UPP mig! Buhuu, jag är så rädd!" Om du visste, Snaga, hur trött jag börjar bli på den attityden. Jag har KÄNSLOR, förstår du. KÄNSLOR!
Snaga: Naturligtvis har ni det, mästare, och fina känslor dessutom. Men tekniskt sätt är flygödlor inte dinosaurier, de tillhör en egen reptilgrupp som utvecklades...
Häxmästaren: Bla bla bla, yaketiyak, intresseklubben antecknar! Hur går det med pirayorna?
Orcslav: De är på gång, ädle mästare. Snart blir era stackars fötter som nya igen!
Häxmästaren: Utmärkt, utmärkt! Humm humm humm, daba daba dab, and she's buying a starway to heaven!
Häxmästaren: (nynnar småfalskt)
Orcslav: Ursäkta, ädle herre, men jag ser att ni tycks ha fotsvamp mellan tårna på höger fot.
Häxmästaren: Fotsvamp? Äsch, strunt i det nu, jag är alldeles för trött och avslappnad för att orka bry mig! Vi släpper det för tillfället, Snaga, vi släpper det!
Orcslav: Naturligtvis, som ni befaller. Lite fotsvamp har ju ändå ingen dött av.
Häxmästaren: (visslar en egen komposition)
Häxmästaren: Det där molnet ser lite ut som en mumak. Fast med en stekpanna i änden på snabeln. Eller är det inte en snabel, utan en gren? Och då är mumaken istället ett troll som håller i grenen som en klubba. Eller kanske...
Häxmästaren: (gäspar)
Häxmästaren: Tror nästan att jag skulle kunna nicka till en stund. Om jag gör det ser du väl till att mina fötter inte ligger för länge i badet och blir rynkiga?
Orcslav: Naturligtvis, mästare! Jag lever bara för er bekvämlighet, det vet ni.
Häxmästaren: Bra bra! Jag kan lita på dig, Snaga. Åh så skönt att få sträcka ut sig i en skön fåtölj. Vicka med tårna i ett härligt fotbad. Njuta av utsikten. Slippa jobbiga trollkarlar och otäcka små halvlingar. Och sedan ska jag lägga mig i en mjuk säng och bara sova, utan en tanke på morgondagen. Det ska bli så...
Eowyn: Banzai!

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]