Orophin skrev:
Jag skulle vilja säga att Harry Potter är väldigt jämställt i jämförelse med andra serier. Minst 40% av huvudpersonerna är väl kvinnor. Men så utspelar sig ju också böckerna i det nutida England.
Jag tycker tvärtom, att Rowling misslyckats i att modernisera genren. Att hon har med många kvinnor, och att några av dem är kompetenta, är förvisso bra, men ser man till hur de beter sig och hur de talar, jämfört med hur männen i böckerna agerar och talar, är det fortfarande ett rejält glapp. Det är mycket klassisk sagobok över dem, och det finns många bra saker med det, men ur jämställdhetssynpunkt är det lika illa som vanligt.
Annan fantasy som försökt visa på jämställdhet (Eddings, Jordan, Weiss/Hickman mfl) har heller inte lyckats jämställa kvinnorna med männen. I flera fall har de med mäktiga kvinnor (det hade Tolkien också), men det blir alltid i så specifika fall, att de inte kan ses som kvinnor i allmänhet. De traditionella värderingarna lyser i genom i stort sett hela tiden i de här berättelserna, och försvinner bara stundom, då en hjältekvinna gör något speciellt.
Gautrek skrev:
Frågan är om det finns något egenvärde i att "få in" jämställdhet i fantasy. Själv anser jag att traditionella könsroller kan behövas i viss fantasy (inte all) åtminstone till viss del för att göra det trovärdigt. I Tolkiens fall tex finns ju inget direkt kvinnoförtryck bara för att det är traditionella könsroller. Det enda jag kan tänka på är Eowyn som öppet visar ogillande mot att hon inte får göra som hon vill, och anledningen till att hon inte får det är ju att hon är kvinna.
Håller med dig om detta. Litteraturen, oavsett genre, borde inte ha som egensyfte att framhäva jämställdhet. Men vill författaren visa på en jämställd värld, bör hon/han jobba på att visa det över hela spektrat, inte enbart i en viss karaktär. Nu kanske många författare vill visa på en värld med traditionella värderingar, och då är det ju inget fel i det. Jag tycker det blir värre när de försöker undkomma stämpeln
ojämställd, genom att låta något enstaka hjältedåd, eller en bra handling, göras av en kvinna, där den lika gärna kunde gjorts av en man. Detta är inte att jämställa könen, utan att dölja att man faktiskt misslyckats med att jämställa dem. Rowling blir ett typexempel för just detta.
Fallet Eowyn är ju också, som någon nämnde tidigare, utmärkt för att påvisa att Tolkien tänkte i de här banorna. Han visar på en ojämställd värld, men det finns ingenting som säger att han inte gjorde den ojämställd med flit. Om han sedan föredrog det privat eller inte, är en annan sak (som konservativ och katolik, i ett traditionellt samhälle, har jag i och för sig svårt att tro att han inte hyste traditionella värderingar, men det kan i så fall majoriteten av befolkningen beskyllas för också).