Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor apr 18, 2024 11:59 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 593 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 36, 37, 38, 39, 40
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Ringversen
InläggPostat: fre jul 29, 2022 10:39 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3813
Ort: Göteborg
Trevlig diskussion ni fått igång här! Jag har inte så mycket att tillföra just nu – hjärnan tycks också ha tagit semester – men lita på att jag läser med intresse. :)

Älvknugen skrev:
Detta är min favoritöversättning och jag kan den nästan bättre än Ohlmarks variant vid det här laget(!), men jag är fortfarande lite svag för "Mörkrets herre på mörkrets tron"-stycket. Om bara "grottsalars bon" gick att omformulera en aning.
Hmm, "sju för dvärgars furstar i stensalars ekande ton". *Rycker på axlarna*

Roligt att höra, Knugen! Ja, jag tycker också om "Mörkrets herre på mörkrets tron", men jag har ändå efter åtskillig tvekan fått ge Randalin rätt i att "grottsalars bon" blir lite för ansträngt. Helheten blir bättre med sten/allen-versionen, även om mörkerraden för sig själv kanske är bättre i andra varianten. Och något bättre rim på "tron" har jag inte lyckats få till, trots ihärdigt funderande under lång tid. (Jag kan för övrigt rekommendera sidan rimlexikon.com, som i all sin enkelhet är riktigt användbar.)

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ringversen
InläggPostat: fre jul 29, 2022 10:58 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 21, 2004 10:43 pm
Inlägg: 1261
Ort: Älvsjö och Västernäs
DarthGandalf skrev:
Tack för bra kommentar! [...]

Det blev himlavalvet eftersom åtminstone jag tyckte att det lät bättre. [...]Därför fick det bli "dödliga män dömda att dö". Jag tycker att det låter bra om man läser det för sig själv!

Det är lite likadant med "förena". Låter mycket bättre i mina öron än "insamla", eller "infånga", jag har även här gått på känsla, och läst texten högt för mig själv.

Den språkmässiga regeln "sin"/"hans" tar jag med mig, och ändrar direkt!
Tack för svar.
Jag köper rakt av att det som känns bäst för dig ska du naturligtvis behålla.
Ja, alltid kul med fler varianter. :)

(Det här var för övrigt min kommentar n:r 1234. Jag är siffernörd och älskar såna totalt oviktiga detaljer. :mrgreen: )

_________________
Håll utkik efter mig, särskilt när du inte väntar mig!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ringversen
InläggPostat: fre jul 29, 2022 11:17 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 21, 2004 10:43 pm
Inlägg: 1261
Ort: Älvsjö och Västernäs
Den stegrande kamelen skrev:
Trevlig diskussion ni fått igång här! Jag har inte så mycket att tillföra just nu – hjärnan tycks också ha tagit semester – men lita på att jag läser med intresse. :)

Ja, jag tycker också om "Mörkrets herre på mörkrets tron", men jag har ändå efter åtskillig tvekan fått ge Randalin rätt i att "grottsalars bon" blir lite för ansträngt.
Jag roade mig med att gå tillbaka till denna just nu 40-sidiga tråds inledande resonemang hösten 2004.

Där finner jag lille Kamelens och lille Randalins första stapplande försök.
Döm om min förvåning när jag läser Kamelens första: "sju för dvärgafurstar i salarna av sten"
och Randalins förta "Sju Ringar för Dvärgfurstar i stenhallars bon"

Är det jag som först har häckat i de där bona eller fanns de innan i andras förslag ...? :oops:

_________________
Håll utkik efter mig, särskilt när du inte väntar mig!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ringversen
InläggPostat: fre jul 29, 2022 11:53 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3813
Ort: Göteborg
Randalin skrev:
Är det jag som först har häckat i de där bona eller fanns de innan i andras förslag ...? :oops:

Jag var faktiskt själv inne på "bon" redan ett par sidor innan ditt första inlägg i tråden, så du kan slappna av. Felet är mitt, inte ditt! :mrgreen: (Fast om jag i min tur hade fått det någon annanstans ifrån minns jag inte längre.)
viewtopic.php?p=28640#p28640

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ringversen
InläggPostat: lör jul 30, 2022 12:33 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 21, 2004 10:43 pm
Inlägg: 1261
Ort: Älvsjö och Västernäs
Den stegrande kamelen skrev:
Randalin skrev:
Är det jag som först har häckat i de där bona eller fanns de innan i andras förslag ...? :oops:

Jag var faktiskt själv inne på "bon" redan ett par sidor innan ditt första inlägg i tråden, så du kan slappna av. Felet är mitt, inte ditt! :mrgreen: (Fast om jag i min tur hade fått det någon annanstans ifrån minns jag inte längre.)
https://www.tolkiensarda.se/forum/viewt ... 640#p28640
Vi får dela på det. Jag minns att jag hade översatt versen helt utan vetskap vare sig om forumet eller andras översättningsförsök. Trots allt är inte bon/tron särskilt svårt att välja. "Vad rimmar på 'tron' som kan ha med var dvärgarna bor att gö... - 'bon', förstås!" :wink:

_________________
Håll utkik efter mig, särskilt när du inte väntar mig!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ringversen
InläggPostat: mån jan 29, 2024 10:26 am 
Offline
Uruk
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre nov 16, 2018 6:45 am
Inlägg: 11
Ort: Umeå
Jahopp - nytt år, nya tag. Hade tråkigt nu på morgonen och tog en stund till att fundera ytterligare på Ringversen. Denna gång med nödrim(tar/ruvar), men jag gillar orden i sig.
Det som får mig att välja "i landet Mordor" och "inte i Mordors land" är för att jag lyssnade på en inspelning där Tolkien läser upp ringversen på engelska och han landar verkligen på Mordor med stark betoning och jag ämnar att eftersträva en viss likhet i rytmiken. Sedan funderar jag lite kring ruva / ruvar, jag är inte säker på grammatiken. Huruvida det ska vara i imperativ eller presens, men på sättet som jag talar skulle jag säga ruvar.

Tre ringar för alvers kunger under himmel bar,
sju för dvärgars furstar i sina salar av sten,
nio för mänskliga män, som döden tar,
en för Mörkrets herre, på sin mörka tron allen
i landet Mordor, där skuggorna ruvar.
En Ring att styra dem alla, en ring att finna dem,
en ring att hämta alla och i mörkret binda dem,
i landet Mordor, där skuggorna ruvar.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ringversen
InläggPostat: tis jan 30, 2024 12:52 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 21, 2004 10:43 pm
Inlägg: 1261
Ort: Älvsjö och Västernäs
Älvknugen skrev:
Sedan funderar jag lite kring ruva / ruvar, jag är inte säker på grammatiken. Huruvida det ska vara i imperativ eller presens, men på sättet som jag talar skulle jag säga ruvar..
Men det är inte imperativ utan ”skuggorna ruva” är obsolet verbböjning i plural (som”gingo”, ”sprungo”, ”vakna”, osv) vilket numera är ersatt med ”ruvar”.
Trots att ruvar således är rätt rent grammatiskt tycker jag dessvärre att det är ett dåligt val även som nödrim eftersom rimmet i princip går förlorat om du betonar ruvar som det ska betonas.

_________________
Håll utkik efter mig, särskilt när du inte väntar mig!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ringversen
InläggPostat: tis jan 30, 2024 5:17 pm 
Offline
Uruk
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre nov 16, 2018 6:45 am
Inlägg: 11
Ort: Umeå
Ja, pluralverb var det visst. Det stötte jag på mycket när jag läste Njals saga (det var dock inte Ohlmarks översättning). Bra språkövning för mig som är född på 90-talet.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 593 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 36, 37, 38, 39, 40

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010