Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 4:23 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 100 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit
InläggPostat: fre okt 01, 2021 5:00 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 21, 2004 10:43 pm
Inlägg: 1259
Ort: Älvsjö och Västernäs
Jag har ramlat på en intressant artikel om en text C.S. Lewis skrev om Bilbo/Hobbiten. Det är fin läsning, men bland annat besvarar den en gammal fråga, nämligen varifrån Britt G. Hallqvist fick "Lilleputtarna" i den inledande beskrivningen av vad en hobbit är.
Såhär skriver Lewis bl a:
Citera:
Still less will the common recipe prepare us for the curious shift from the matter-of-fact beginnings of his story (‘hobbits are small people, smaller than dwarfs—and they have no beards—but very much larger than Lilliputians’) to the saga-like tone of the later chapters (‘It is in my mind to ask what share of their inheritance you would have paid to our kindred had you found the hoard unguarded and us slain’). (Felstilen har jag lagt till.)
Således kan vi äntligen (om vi inte redan har gjort det någonstans) avfärda att det är Britt som egenmäktigt hittat på frasen om Lilleputtar. Den förefaller att ha varit med i den ursprungliga texten som Britt dels tycks ha känt till, dels valt att införa i sin översättning.
https://lithub.com/when-c-s-lewis-revie ... RlAPcWKtiE

_________________
Håll utkik efter mig, särskilt när du inte väntar mig!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit
InläggPostat: fre okt 01, 2021 6:09 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Randalin skrev:
Således kan vi äntligen (om vi inte redan har gjort det någonstans) avfärda att det är Britt som egenmäktigt hittat på frasen om Lilleputtar.

Jag försökte för typ sjutton år sedan lura i församlingen att det var Britt G. som egenmäktigt infört dessa lilleputtar. Ingen gick på det.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit
InläggPostat: fre okt 01, 2021 6:38 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 21, 2004 10:43 pm
Inlägg: 1259
Ort: Älvsjö och Västernäs
Ohlmarxisten skrev:
Ingen gick på det.
En och annan har emellertid gått på det under historien, även om det inte är i den här gruppen. :wink:
https://forum.skalman.nu/viewtopic.php?t=4029
https://forum.skalman.nu/viewtopic.php?t=4029&start=15

_________________
Håll utkik efter mig, särskilt när du inte väntar mig!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit
InläggPostat: fre okt 01, 2021 9:08 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Randalin skrev:
En och annan har emellertid gått på det under historien, även om det inte är i den här gruppen.

Jag ändrar mig. Man hade gått på det även här om det inte varit för Kamelen.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit
InläggPostat: lör okt 02, 2021 12:25 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 21, 2004 10:43 pm
Inlägg: 1259
Ort: Älvsjö och Västernäs
Ohlmarxisten skrev:
Randalin skrev:
Således kan vi äntligen (om vi inte redan har gjort det någonstans) avfärda att det är Britt som egenmäktigt hittat på frasen om Lilleputtar.

Jag försökte för typ sjutton år sedan lura i församlingen att det var Britt G. som egenmäktigt infört dessa lilleputtar. Ingen gick på det.
Känner du till något om hur Britt har gått till väga med sin översättning, med tanke på att hon använder text från både den äldre och yngre versionen av Bilbo/Hobbiten? Som det verkar har hon antingen redan läst den äldre, kanske i Zetterholms översättning, och bevarat just denna fras i ljust minne eller så sitter hon med båda verken tillgängliga eftersom hon har tillgång till detta Lilliputians. Och känner du för övrigt till om det finns fler avvikelser i hennes översättning från det yngre originalet?

_________________
Håll utkik efter mig, särskilt när du inte väntar mig!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit
InläggPostat: lör okt 02, 2021 1:55 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Randalin skrev:
Känner du till något om hur Britt har gått till väga med sin översättning, med tanke på att hon använder text från både den äldre och yngre versionen av Bilbo/Hobbiten?

Britt G. utgick konsekvent från andra engelska upplagan, vad jag vet. Exakt vilken tryckning hon utgick från vet jag inte, men det är ytterst få skillnader mellan de olika tryckningarna av andra upplagan. I andra upplagan finns lilleputtarna med. De tas bort först i tredje upplagan 1966. Hon har förmodligen ändå sneglat på Zetterholm (som utgick från första engelska upplagan), men jag känner inte till något exempel på att det skulle ha medfört att hon avviker från andra engelska upplagan.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit
InläggPostat: ons mar 22, 2023 6:26 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Ohlmarxisten skrev:
Jag har funderat på att inte bara ansätta en hober i teorin utan även direkt i hoberbokens eller ringsagans textmylla. Professor Gustafsson gav tanken en extra skjuts. Nu gäller det bara att hitta ett bra ställe.


Jag ramlade på ett intressant citat på Twitter nyss:
Citera:
"Joen som har läst Tolkien hela vintern, kallar den mörka rökta norska korven för orcherkorv. (Orcherna är ett mörkt aggressivt, trolliknande släkte som uppträder i professor Tolkiens 'Sagan om Ringen'.)"
Lars Gustafsson, Världsdelar

Verkar alltså som om den gode Gustafsson tagit till sig inte bara hober- utan även orcher- i sant ohlmarksk anda!

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit
InläggPostat: lör mar 25, 2023 10:31 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Kan det vara något sådant här:

    Bild

Klar orchervarning även på det norska namnet.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit
InläggPostat: lör mar 25, 2023 4:18 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Ser god ut! :P

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit
InläggPostat: tor mar 30, 2023 9:38 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Den stegrande kamelen skrev:
Verkar alltså som om den gode Gustafsson tagit till sig inte bara hober- utan även orcher- i sant ohlmarksk anda!

Strikt sett är det unge herr Gustafsson som här har (eller åtminstone påstås ha) tagit till sig orcher-. Men jag skulle bli förvånad om det inte även gäller herr Gustafsson själv. Och säkert låg även nominativformen orcher nära till hands för Gustafsson. Jag accepterar den hursomhelst som en alternativ form!

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 100 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010