Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: sön nov 09, 2025 9:04 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 97 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: The Arkenstone
InläggPostat: tis okt 21, 2014 12:21 am 
Sinda

Skulle gammalt uttal av sje-ljud och tje-ljud återinföras också, dvs att de försvinner och att man uttalar bokstav för bokstav?

Jag har länge funderat på just ett modernt nordiskt gemensamt språk, men inte konstruerat ett själv (och att konstruera det, ja, det är problem i sig då det måste vara ständigt i förändring för att tjäna sitt syfte).

Och stavningsreform, bland annat med æ och ø, samt att komma till rätta med en massa inkonsekvenser.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tis okt 21, 2014 12:35 am 
Hobbit

Tja... Det är möjligt. Jag har inte kommit till skj, sk, stj o.s.v. ännu x) Då skulle man förstås behöva uttala hjort, djur, ljud som de stavas också... Får se hur det blir :)

Om man skall skapa ett gemensamt skandinaviskt språk som går att bruka idag, så behövs nog en lite lättare variant än den som jag börjat pyssla med. Det är nog i alla fall något som låter sig svårligen göra S:

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: lör sep 20, 2025 4:33 pm 
Snaga

Och i dunklet av Tolkiens Arda bidade problemet sin tid. Åter kröp mörkret in i världens skogar. Ryktet växte om ett nytt försök till svensk översättning, viskningar om en namnlös fasa, och Orenar förstod att hans tid var kommen.

Äntligen har jag kommit till Inside Information, och givetvis har the Arkenstone i flera dagar förvillat mig. Sammantaget finns två aspekter att beakta, den ena sannolikt mer viktig än den andra, men båda är ändå av vikt när det kommer till att försöka efterlikna den känsla engelsmännen får av nöten. Den första är förstås Tolkiens "eorcnanstan/iarknasteinn", och den andra är det som läsaren ej sällan förknippar med "arch-". Här kommer så vitt jag vet ett helt nytt förslag på översättning: Ärknestenen. Något som både efterliknar "Ärke-" (som engelskans "Arch-") och är det jag antar att en successiv försvenskning av "iarknasteinn" skulle landa i.

Säg hemskt gärna vad ni tycker, tills vidare kör jag med detta:
'Men skönast av allt var den stora vita ädelsten som dvärgarna hade funnit under Bergets rötter, Bergets hjärta, Trains Ärknesten.
”Ärknestenen! Ärknestenen! mumlade Torin i mörkret, halvt drömmande med hakan mot knäna.'

Jag tycker helt enkelt att olika förslag med "J" låter alltför exotiskt för svenskan. Förvisso låter "Ärkne-" inte helt svenskt heller, men jag tycker det ger en bättre balans av att man dels inte lika lätt stannar upp av att höra det i en svensk text, dels att det ändå har en gnutta av "annat språk" i sig utan att låta alltför bibliskt.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: lör sep 20, 2025 5:46 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Det är alltid underbart när nya översättningar påbörjas och delas här i forumet.
Jättegrattis - dessutom - till att du gett dig på The Hobbit. Jag översatte den innan jag påbörjade mitt projekt att även översätta The Lord of the Rings.

Jag skulle vilja veta vilken betydelse du syftar på när du skriver "den andra är det som läsaren ej sällan förknippar med "arch-". Den jag själv kommer att tänka på är valv/välvd/båge, och jag vet inte riktigt hur du tycker att den är relevant. Jag misstänker (kanske felaktigt) att engelskspråkiga är så vana vid flera betydelser för sina engelska ord, att de helt räknar bort andra betydelser än "ärke/ledare". Och den betydelsen får vi lättast med just "ärke-" på svenska.

Jag har i min översättning ändå valt att frångå "ledare-kopplingen" och kallar den "Arkensten". En, kanske, konstig och vag betydelse som närmast associerar helt fel till Bibliska referenser. Jag hoppas med mitt val snarast skapa ett mer neutralt och mystiskt ord (naturligtvis kopplat till originalet) som kan stå för sig självt i Hobbit-sagan och där få sin betydelse. Jag vill heller inte krångla till det för mycket, vilket jag anser att ditt "Ärkne-" gör. Med det inte sagt att ditt val är dåligt, eller något jag råder dig att överge. Tvärt om! Det är bara roligt och bra när vi kommer med olika lösningar för samma berättelse.

Det ska bli jättespännande att höra fler funderingar från dig om översättningen.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: lör sep 20, 2025 7:49 pm 
Snaga

Vad roligt att du skriver :)

Jättebra fråga. Min knapra engelska gjorde att jag egentligen felaktigt slog ihop två olika engelska ord, den ena "arc/ark" som jag tror kommer från latinets "arca" alltså typ låda eller liknande och som ej föga associeras till arken i bibeln. Den andra är "arch-" som i archenemy, svenskans "ärke-", alltså "främste". Länge var jag själv besluten av att köra med "arkenstenen" dels för att den fungerar väl som en rak översättning, dels för att den redan har en plats bland svenskan såsom ex "hob". Men min slutsats blev att "ärkne-" kunde associeras till både "eorcnan" och "arch-" men mindre till "arc/ark".

Kanske vore det inte dumt med en ny tråd om "the hobbit", där vi skulle kunna samla våra samtliga ordöversättningar? Vore väldigt intressant att få se hur du gått till väga, från Mount Gram och William Huggins till Lake-town!

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: sön sep 21, 2025 12:56 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Orenar skrev:
Och i dunklet av Tolkiens Arda bidade problemet sin tid. Åter kröp mörkret in i världens skogar. Ryktet växte om ett nytt försök till svensk översättning, viskningar om en namnlös fasa, och Orenar förstod att hans tid var kommen.

:D Underbart formulerat! :lol:

Jag har till min stora fasa insett att den jämra ärkenöten figurerar i Appendix A – och bara en handfull sidor bort från där jag är nu, dessutom! Så jag måste snart ta itu på allvar med problemet. Men jag är lika villrådig som nånsin. Ditt "Ärknestenen" gillar jag inte så mycket, Orenar; det känns lite jobbigt att säga, och jag är rätt säker på att ett sånt ord snabbt skulle mutera till "Ärkenstenen" av rena utmattningsskäl. Och ditt "Arkensten", Randalin, gillar inte heller riktigt, även om jag inte kan motivera varför. Det är nog bara hur det känns för mig – lite rumphugget utan ändelsen, lite för mycket som ett efternamn.

När jag läste igenom den här gamla tråden (vilket var roligt! en fin gammal tråd med mycken klokskap) kände jag att av alla förslag är det som nog ligger närmast till hands för mig just nu Ohlmarxistens "Arkestenen". Samtidigt skulle jag (och kommer jag att) fundera några gånger till över mitt gamla förslag "Järstenen" och hur mycket av en nackdel den ödesmättade klangen egentligen är. Och så kommer jag förstås att fundera mycket över om jag kan hitta andra förslag som ännu inte nämnts.

Sen behöver jag också fundera på om det egentligen är rimligt att jag myntar en egen översättning av detta ord, som ju egentligen hör till The Hobbit och bara refereras till i andra hand här. Borde jag kanske bara ta Hallqvists ordval (det är min föredragna Hobbit-översättning av de befintliga) och låta mig nöja? Jag har hänvisat explicit till den översättningen i början av Appendix A, där boken omnämns i en fotnot. Fast å tredje sidan gillar jag verkligen inte "Kungadiamanten" ...

InläggPostat: sön sep 21, 2025 2:20 pm 
Snaga

Vad kul att du också skriver, Kamelen!

Jo, "Arkestenen" är inte alls dumt. Jag själv är dragen till "Ä" då det knyter mer an till eorcnanstan samt att tanken på "bibliska arken" minskar. Jag funderade ett tag på Ärkestenen, men det blev lite för mycket som "ärkefiende". Därför knyckte jag ett "n" och tycker det helt enkelt fungerar bättre mer "ärkne-" än "ärken-". Just varför vet jag inte, men om svenska ordet för "stenen" i bestämd form hade haft endast en stavelse hade jag nog varit mer benägen att använda "Ärken-". Järstenen är fyndigt etymologiskt, men jag drar mig lite för det då jag gärna vill att den svenska översättningen ska låta någorlunda mer fonologisk som "arkenstone". Och jag håller med dig om kungadiamanten - alltför påhittat enligt mig!

Skriv jättegärna om du kommer på nya förslag! Jag kommer förstås också fortsätta tänka, men tills vidare nöjer jag mig för att undvika översättningsparalys!

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 97 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme