Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis aug 11, 2026 3:01 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Nyöversättningar i andra länder?
InläggPostat: tor jan 08, 2004 1:00 pm 
Sinda

Hej.

Hur är det i andra länder? Har det nyligen kommit några nyöversättningar på andra språk, eller ska det snart komma?

Om så är fallet - är det samma vilda debatt bland tolkien-fansen där som här? Är problematiken densamma?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik: Re: Nyöversättningar i andra länder?
InläggPostat: tor jan 08, 2004 2:28 pm 
Dvärg

daniel skrev:
Hej.

Hur är det i andra länder? Har det nyligen kommit några nyöversättningar på andra språk, eller ska det snart komma?

Om så är fallet - är det samma vilda debatt bland tolkien-fansen där som här? Är problematiken densamma?

Gjorde inte tyskarna en nyöversättning? Någon nämnde att i den nya översättningen kallade Sam Frodo för "boss", vilket chockerat tolkienister.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 08, 2004 2:35 pm 
Sinda

Ja, hur reagerade de tyska fansen på det? Har Redaktionen på TA någon koll på hur diskussionerna går i andra länder?

Hade inte den tyska ny-översättaren någon "renlärig" tolkien-expert vid sin sida som kunde ha bromsat honom?

Är det bara Tyskland och Sverige som det kommer nyöversättningar i?
Är alla andra länders översättningar "perfekta" och tidlösa?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 08, 2004 4:48 pm 
Maia
Användarvisningsbild

I Norge har man gjort en andra översättning, har jag för mig. Bilbo heter Bilbo Lommelun i den första och Bilbo Sekker i den andra. Men jag vet inget mer; varför man gjorde en ny, vad de norska tolkienisterna tycker osv. Om någon vet så vore det intressant att få lite info!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 08, 2004 5:33 pm 
Uruk
Användarvisningsbild

Det var jag som skrev att den tyska nyöversättningen hade översatt "master" med "boss", men jag hade fel; det är översatt till "chef". Som halvtysk tycker jag dock inte att "chef" har samma officiella klang i tyskan som i svenskan, så "boss" är en ungefärlig svensk översättning av det tyska ordet "chef".

Nu över till den tyska nyöversättningen: Trilogin översattes till tyska i slutet av 60-talet och översättaren Carroux hade den fördelen att hon kunde kommunicera med Tolkien när hon översatte den. 1999 släppte det tyska förlaget en nyöversättning av dess "förlagstolkienist" Krege. Krege har bl a gjort ett tyskt tolkienlexikon.

Klege tyckte att Carroux gjort en bra förtyskning av de engelska namnen i böckerna och därför lade han bara ner liten tid på detta. Däremot ville han införa det tempo och de färger som han tyckte att den gamla översättningen saknade. Därför var det enligt Krege viktigt att språkdräkten inte var alldeles akraisk. De tyska tolkienisterna tyckte i princip att översättningen av namn var ok och i de fall han hade ändrat namnen var de oftast förbättringar. Men fansen hatade delar av språkdräkten.

Som tidigare nämnts så kallar Sam Frodo konsekvent för "chef" i stället för "herr" som i den gamla översättningen (engelska: master). Andra snedsprång är:

Tolkien: And already there is a bond of love between us.
Carroux: Und schon besteht ein Band der Liebe zwischen uns.
Krege: Und wir sind schon Freunde geworden.
(av "bond of love" har det blivit "vänner")

Tolkien: "They will never overcome our Lord, and my father is very valiant"
Carroux: "Sie werden niemals unseren Herrn besiegen, und mein Vater ist sehr tapfer"
Krege: "Unseren Statthalter kriegen sie nie klein, und mein Vater ist unwiderstehlich"
(av "valiant" har det blivit "oemotståndlig"!)

Tolkien: 'Give me leave, lord,' said Beleg.
Krege: 'Gib mir Urlaub, Herr', sagte Beleg.
(jag vet inte riktigt hur jag ska översätta "leave" här, eller hur Ohlmarks översatte det, men jag tror inte det riktigt betyder "semester"...)

Tolkien: "Like as not," said the Lady with a gentle laugh.
Carroux: "Höchstwahrscheinlich", sagte die Herrin und lachte leise.
Krege: "Na klar!" sagte die hohe Frau leise kichernd.
(ett "gentle laugh" blir till ett "tyst fnitter")

Ska man skratta eller gråta?:
Tolkien: "Most of them bore the mark DALE on them..."
Carroux: "Die meisten trugen die Herkunftsbezeichnung THAL..."
Krege: "...die meisten mit dem Herkunftsstempel MADE IN THAL..."
(Made in DAL...)

På tal om EA:s förslag att översätta Hobbiton till Hobbinge, så heter det Hobbingen i båda tyska översättningar.

/thonil

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 08, 2004 5:41 pm 
Sinda

Tack för ett långt, intressant inlägg. Alltid kul att höra andra versioner än de svenska och engelska diskuteras!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 08, 2004 5:53 pm 
Dvärg

Ja, det är det.

Jag misstänker att EA sneglar på andra översättningar.

Men varför ska man modernisera språket? Är inte det arkaiska draget en naturlig del av Sagan om ringen?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 08, 2004 6:17 pm 
Maia
Användarvisningsbild

thonil skrev:
Tolkien: 'Give me leave, lord,' said Beleg.
Krege: 'Gib mir Urlaub, Herr', sagte Beleg.
(jag vet inte riktigt hur jag ska översätta "leave" här, eller hur Ohlmarks översatte det, men jag tror inte det riktigt betyder "semester"...)

Det finns ett gammalt svenskt ord "orlov", som betyder just tillåtelse, tillstånd, vilket ju är vad "leave" betyder i det här sammanhanget. Jag vet inte om tyskans uppenbart besläktade Urlaub möjligen kan ha den betydelsen också, förutom den vanligare betydelsen "semester"? I så fall är kanske Krege inte helt ute och cyklar just här...

Tack, thonil, för ett högintressant inlägg! I min mening, baserat på de här exemplen, är Kreges översättning klasser värre än självaste Ohlmarks. Så otroligt oförskämt och respektlöst att byta ut Tolkiens högstämda stil mot modernt talspråk! "Favoriten" bland exempeln är

Citera:
Krege: "Na klar!" sagte die hohe Frau leise kichernd.

Men å andra sidan verkar ju tyskarna, att döma av de här exemplen, ha en utmärkt äldre översättning att falla tillbaka på.

Jag skall nog försöka läsa LotR på tyska någon gång (i den äldre översättningen), skulle nog vara intressant...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 08, 2004 8:55 pm 
Redaktionen

Klart man inte kan modernisera språket!! Även om det var ca 60 år sedan nästan Tolkien skrev boken så var språket även med dåtidens mått mätt arkaisk, vilket förstås var Tolkiens tanke - epos _ska_ ha ett ålderdomligt språk. Annars försvinner ju mycket av känslan. Så att skylla på att vi lever i modernare tider är således ett argument som helt saknar grund.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 09, 2004 6:53 pm 
Redaktionen

Yarin skrev:
Klart man inte kan modernisera språket!! Även om det var ca 60 år sedan nästan Tolkien skrev boken så var språket även med dåtidens mått mätt arkaisk, vilket förstås var Tolkiens tanke - epos _ska_ ha ett ålderdomligt språk. Annars försvinner ju mycket av känslan. Så att skylla på att vi lever i modernare tider är således ett argument som helt saknar grund.

ÄR Tolkiens språk verkligen arkaiskt? Tolkiens språk ger tvärtom ett väldigt vardagligt intryck. Snarare är det så att ÅO:s version är mer gammalmodig än originaltexten.

Jämför med Eddisons The Worm Ourobouros -- där kan man tala om ålderdomligt språk.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 09, 2004 8:01 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Martinus skrev:
ÄR Tolkiens språk verkligen arkaiskt? Tolkiens språk ger tvärtom ett väldigt vardagligt intryck. Snarare är det så att ÅO:s version är mer gammalmodig än originaltexten.

Lustigt. Har alltid tyckt precis tvärtom. Är nu ingen expert på engelska, varken ålderdomlig eller modern, men till exempel ordföljden i LOTR, så helt olik den i vardaglig engelska av idag är för mig bevis på att Tolkiens språk faktiskt var ganska ålderdomligt (och så vill jag ju ha det, i alla fall mellan LOTRs pärmar...!)
Ohlmarks däremot lättade upp och förenklade språket med alla sina ord (och förstörde enligt mig därmed stämningen i berättelsen).

Intressant förresten med titten på de tyska översättningarna. Hade börjat fundera på att försöka mig på tyskan trots allt, nu vet jag vilken översättning jag ska leta efter.

Här kommer ett senare tillägg till mig själv; strax efter att jag skrivit detta inlägg satte jag mig med LOTR och njöt några av mina favoritstycken. Insåg då att jag inte förstår varifrån jag detta yttrande om annorlunda ordföljd har kommit... Måste ta en genomläsning...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 08, 2008 12:07 am 
Maia
Användarvisningsbild

(Från tråden "Vad har ni på Tolkienhyllan?")
Líndaletaro skrev:
Der Hobbit, inbunden i översättning av Wolfgang Krege (Den här har jag faktiskt lyckats kämpa mig igenom, något jag är lite stolt över!)
Der Herr der Ringe, också översatt av Krege i en skitsnygg inbunden utgåva med illustrationer med röda inslag, och lösa kartor

Spännande! Vad tyckte du om Kreges översättning? Den har diskuterats tidigare i den här tråden, och jag fick då intrycket att Kreges modernisering av språket var riktigt hemsk, medan den gamla tyska översättningen av Carroux däremot tycktes hålla hög klass. Men det kanske är en felbild baserad på bara några extrema exempel?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 08, 2008 12:07 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

I Norge utgavs en slags nyöversättning där man översatt boken även till nynorska. Nyöversättning på nynorska... hm. Nåväl. Den fick namnet Ringdrotten och jag vet att intresset var stort. Tror det här var i början på förra året eller nåt. Översättaren hade försökt ge olika språkdräkt till de olika folkslagen där t.ex. orkerna pratade någon slags gammeldags osloslang. Vore roligt att försöka läsa den men nynorska är inte alltid så begripligt.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 08, 2008 5:35 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag har som sagt hittills bara lyckats ta mig igenom Der Hobbit. Svårighetsnivån på språket i Der Herr der Ringe är alldeles för högt för att jag skulle försöka mig på en genomläsning på ett par år. Jag är inte heller rätt man att analysera och spekulera kring stilnivåer och dylikt, men om jag skulle ge mig på ett försök skulle jag nog säga att språket i Der Hobbit verkar ligga ganska nära orignalet (kanske närmare än Andersson, känner jag rent spontant). The Hobbit har väl också en mer talspråklig och barnboksaktig framtoning än den i The Lord of the Rings. Jag har dock ett svagt minne av en översättning jag tyckte vad konstig. Jag kan inte hitta den just nu, men har för mig att det handlar om en replik som sägs två gånger i originalet, men bara en gång i Kreges översättning. När jag bläddrar lite grann i boken nu märker jag också att det verkar vara en mer talspråkligt skriven dialog (med t.ex. 'gesehn' för 'gesehen').

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 10, 2008 5:42 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Líndaletaro skrev:
Jag har som sagt hittills bara lyckats ta mig igenom Der Hobbit. Svårighetsnivån på språket i Der Herr der Ringe är alldeles för högt för att jag skulle försöka mig på en genomläsning på ett par år.

Ich verstehe. Har du bara läst tyska i skolan? I så fall är jag grymt imponerad över att du läste Der Hobbit. Själv pluggade jag franska i fem år i högstadiet och gymnasiet, med goda betyg, men jag skulle inte ha minsta chans att ta mig igenom Tolkien en français. Ett Astérix-album, med ordboken i högsta hugg, var ungefär nivån jag nådde när jag var som bäst. (Nu, många år senare, har jag glömt rubbet. Så går det när man aldrig använder det man lär sig.)

Tyska är jag lite bättre på, av medfödda skäl, och det är ett (av många) projekt på min lista att läsa LotR i Carroux' översättning någon gång...

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]