Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: ons aug 19, 2026 4:37 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 287 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 20  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 18, 2004 6:30 pm 
Östring

Crumui skrev:
Visst är det översättningen av Bywater ni talar om? Isåfall, varför måste den just innehålla "dal"? Jag kan tänka mig till exempel Jämteån. Eller nåt...

Kan väl inte vara den? Men vad heter då Bywater i EA:s version. Jag hade föreslagit Åby, Åbo eller Sjöbo för inget av dessa namn ger väl några störande associationer. :roll:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 18, 2004 6:30 pm 
Wavemaster of the World

Oj, det var tydligen Åby som var Bywater. Jag frågar som Sumsar, vad heter Ådalen i original?

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 18, 2004 7:49 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Martinus skrev:
...så jag tycker tvärtom det är färre namn att hålla reda på.
Tja, du har ju en poäng där förstås. Kamelen och du har ju helt rätt. Varför ta omvägen om det tidigare lästa istället för att försöka bilda nya synapser? Jag ska jobba på det!

Ohlmarks kallade Ådalen för Älvdalen (i alla fall på ett ställe :? ) i orginalet Water-valley. Jag tycker att Ådalen är bra. Det dröjer inte förrän vi vant oss och tänker på The Shire istället när vi hör namnet Ådalen, istället för Ådalen -31. :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 18, 2004 9:21 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Vad sägs om att Water-valley översättes till Vattnadal? Det skulle verkligen få folk att slita sitt hår. :D ÅO's variant med Älvdalen borde fått generationer med svenska värnpliktiga att minnas det norrlandsövningsfältet med samma namn... Måste medge att jag hoppade högt av Ådalen, men man kanske vänjer sig med tiden.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 18, 2004 9:33 pm 
Dúnadan

Rosie skrev:
Ohlmarks kallade Ådalen för Älvdalen (i alla fall på ett ställe :? ) i orginalet Water-valley.

Åtminstone i min upplaga har han skrivit det med litet ä, så han tycks inte ha uppfattat det som ett namn överhuvud taget. Han översätter "valley of the Water" strax innan likadant, för övrigt. Det är väl enda gången platsen nämns, för övrigt?

Däremot tycks Tore Zetterholm (i den legendariska Hompen) ha översatt Rivendell till Älvdalen!

Sarvi skrev:
Vad sägs om att Water-valley översättes till Vattnadal?

Just vad jag var på väg att föreslå! :D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 18, 2004 11:03 pm 
Redaktionen

Sarvi skrev:
Vad sägs om att Water-valley översättes till Vattnadal? Det skulle verkligen få folk att slita sitt hår.

ROTFLMAO!!! :lol: :lol: :lol: Sarvi, du är en sjuk, ondsint människa med rent djävulusisk humor. :D :D Och det menar jag som en komplimang. :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 18, 2004 11:05 pm 
Wavemaster of the World

Martinus, jag undrar... vad sjutton står ROTFLMAO för?

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 19, 2004 12:12 am 
Maia
Användarvisningsbild

Morningstar skrev:
Det känns lite fel av mig som lekman att komma med massa förslag till namn

Varför då? Lekmän är vi väl allihop, men det hindrar inte oss andra! :D

Crumui skrev:

Det är en av dessa populära engelska chat-förkortningar, som kanske känns lite överflödiga där det som här finns smilisar som kan illustrera samma sak istället. Just den här står för "Rolling On The Floor Laughing My Ass Off". Ofta ser man också den kortare varianten ROTFL. (En tänkbar svensk variant hade varit SKAM, "Skrattar knäna av mig"... :wink:)

Vi pratade om att Bywater blivit Åby redan på sidorna 1 och 2 i den här tråden. Då förklarade Danne att Erik hade resonerat på det här sättet:

Danne skrev:
Åby har valts för att ordet "water" på engelska inte enbart betyder "vatten", utan även har betydelsen "vattendrag". Ett "vatten" på svenska är aldrig (?) en å eller älv, utan en sjö, medan "water" på engelska mycket väl kan ha (och ofta har) den betydelsen.

Teorin var att Tolkien valde The Water i betydelsen "vattendraget" och inte i betydelsen "vattnet". Eftersom ordet "å" dessutom har fördelen att det etymologiskt sett inte betyder något annat än "vatten" kändes det som ett naturligt val.

Alla beöver förstås inte hålla med, men så gick tankegångarna.

Personligen hade jag föredragit Vattnaby, Vattnaby damm och varför inte Vattnadal, eller kanske snarare Vattnadalen. Men jag kan lite grann förstå Eriks resonemang, jag var själv inne på det tidigare. Sedan lät jag mig övertalas (undrar om det inte var av Lindir?) att det inte spelade någon större roll om svenska "vatten" normalt är sjöar, det funkar ändå. Och jag gillar verkligen namnet Vattnaby, så jag hade gärna sett det i boken.

Men om man nu använder Ån så kunde man väl ändå ha undvikit det alltför belastade namnet Ådalen? T ex genom omskrivningen "Åns dalgång".

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 19, 2004 1:48 am 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Den stegrande kamelen skrev:
Men om man nu använder Ån så kunde man väl ändå ha undvikit det alltför belastade namnet Ådalen? T ex genom omskrivningen "Åns dalgång".

Exakt! Då det så som jag förstått det är tänkt att Fylke ska fungera som en fiktiv värld som det ändå är tänkt att man ska ta till sig som en existerande plats som man ska känns sympati och hembygdskänsla för så känns det lite dumt att välja just Ådalen som man istället drar historiska tankar till istället för att få den varma hembygdskänsla det är tänkt.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 19, 2004 1:54 am 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Den stegrande kamelen skrev:
Morningstar skrev:
Det känns lite fel av mig som lekman att komma med massa förslag till namn

Varför då? Lekmän är vi väl allihop, men det hindrar inte oss andra! :D

Jo, det är i och för sig sant, men det känns ändå lite dumt att sitta här med facit i hand och med pekpinne säga till en rutinerad översättare som efter femtio långa år äntligen gett en en version av Ringarnas Herre så som man vill ha den hur han borde gjort i en sådan trivial fråga som ett namn som endast nämns på kanske ett ställe. Det känns liksom rätt när andra kommer med förslag till ändringar och förbättringar, men jag som inte känner mig särskillt säker på vilka namn jag över hubud taget vill ha (förutom att jag inte vill ha Ohlmarks inkorrekta namn) så vill jag inte komma med ett namnförslag som jag senare kommer att ångra att jag skrev.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 19, 2004 10:42 am 
Redaktionen

Crumui skrev:

Sorry, det är en av de få chattermer jag känner till, så jag använder den ganska ofta. Det står för "Rolling On The Floor Laughing My Ass Off". :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 19, 2004 12:49 pm 
Wavemaster of the World

Martinus, då kan man väl lika gärna skriva LOL. Det går snabbare! :wink:

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 19, 2004 3:42 pm 
Master of Doom

LOL är ju helt fruktansvärt. :x

Skriv normala meningar istället. :)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 19, 2004 3:45 pm 
Snaga

på tal om De nya namnen.....!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 19, 2004 3:47 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Vad är LOL? Ser det jämt, vet vad det förmedlar, men inte vad det betyder. :oops: Någon som är schysst och upplyser en stofil som aldrig hoppade på chat och sms-tåget... (Trots att det är off topic som f-n... Virre seeer mig... Kanske inte...? :wink: )

Senast redigerad av Vingilot sön sep 19, 2004 3:49 pm, redigerad totalt 1 gång.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 287 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 20  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]