Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis aug 18, 2026 5:43 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 28, 2003 3:21 pm 
Sinda

Kan ni berätta lite om Adelberth? Jag vet inget om honom. Var han Tolkienexpert, eller bara översätare som EA? När dog han? Vad var hans inställning till Ohlmarks översättning?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 28, 2003 8:58 pm 
Redaktionen

daniel skrev:
Kan ni berätta lite om Adelberth? Jag vet inget om honom. Var han Tolkienexpert, eller bara översätare som EA? När dog han? Vad var hans inställning till Ohlmarks översättning?

Adlerberth dog 1993. Han var översättare, men han var tydligen även aktiv inom fandom och hade vad som enligt kännarna kanske var Skandinaviens finaste samling av fantasy, science fiction och skräcklitteratur (jag har sett böcker från hans samling på ett antikvariat i Göteborg, och det var sannerligen inga dåliga grejor). Man får med andra ord förutsätta att han var tämligen insatt i fantasygenren i alla fall.

Vad han tyckte om ÅO:s översättning vet jag inte. Jag har inte hört några direkt negativa kommentarer om hans översättningar -- det enda jag kan dra mig till minnes är att han i Silmarillion lär ha översatt "company" med "kompani" på ett ställe där det borde vara "skara", men det är väl också det enda.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 28, 2003 9:22 pm 
Sinda

Tack för ett bra svar! Synd att han är död. Han hade säkert gjort ett bra jobb med nyöversättningen nu. Kan man vända på frågeställningen - hade Ohlmarx några synpunkter på Adelberths översättning? Det måste han väl ha haft? jag har läst både tolkiens arv och "svarta magin" för länge sedan, men minns inte på rak arm vad O säger i frågan?

Att han blev sur för att han inte fick översätta silmarillion minns jag, men sen då?

En tanke slog mig - Någon borde göra en hemsida om Ohlmarks! Med fakta om alla böcker han skrev och översatte!

Han översatte ju även Ghormengast-trilogin. Jag har den i hyllan men har ej läst den än. Hur är den översättningen?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 28, 2003 10:32 pm 
Redaktionen

daniel skrev:
Han översatte ju även Ghormengast-trilogin. Jag har den i hyllan men har ej läst den än. Hur är den översättningen?

I sin bok Fantasy säger John-Henri Holmberg att den är "beklagligt slarvig, självsvåldig och inkonsekvent". Du bör nog se om du kan klara av den på engelska.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 02, 2004 10:08 pm 
Har han översatt nåt "Tolkien"??

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 03, 2004 1:19 am 
Redaktionen

Undomiel skrev:
Har han översatt nåt "Tolkien"??

Vem då? Adlerberth? Han gjorde Silmarillion och Sagor från Midgård, och jag tror att han tog sig an De förlorade sagornas bok 1 & 2 också.

Inläggsrubrik: Re: oss fans!
InläggPostat: tor jan 08, 2004 10:02 pm 
Hobbit
Användarvisningsbild

Ereinion skrev:
Ioreth skrev:
de av oss fans som kan tänkas SAMARBETA om en översättning ... med internets hjälp ...
men det kanske är på gång ;) *ler*
bra ...

Ledsen att säga det, men det vore på förhand dömt att misslyckas - fullständigt. Annars är ju tanken svindlande. Har något liknande någonsin gjorts med ett större litterärt verk?

Hehe... Min pojkvän ingår i ett internetprojekt där man översätter The Hobbit till latin. Projektet kallas "Hobbitus". :lol:

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 09, 2004 12:04 pm 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Gormenhaust trillogin är hemskt dålig på svenska och jag utgår (eller snarare hopas) att de är Ohlmarks fel. Ur synpunkt på att de kapitel jag läst på Engelska är grymt bra så...

Ohlmarks har gjort ett korsordslexikon, *fy fan* , tänk hur hemskt de måste vara. Fast man kanske ska gå till antikvariatet och köpa det bara för att se efter.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 29, 2004 10:27 pm 
Sinda

Ar-Pharazôn skrev:
Ylva Spångberg kanske

??? Nej, usch!! står inte ut med hennes översättningar av David Eddings böcker! Vem som helst men inte hon :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 30, 2004 8:09 pm 
Master of Doom

Incánus skrev:
Ar-Pharazôn skrev:
Ylva Spångberg kanske

??? Nej, usch!! står inte ut med hennes översättningar av David Eddings böcker! Vem som helst men inte hon

Finns det inga bra översättare?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 30, 2004 10:34 pm 
Sinda

Citera:
Finns det inga bra översättare?

Njaa, kanske, men jag anser att en bok alltid är bäst på originalspråket. Många översättare inom fantasy är dåliga, tar inte tillräckligt långt tid på sig (som ÅO) och slarvar. Men jag vet, det är svårt.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]