Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör aug 08, 2026 2:46 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 123 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 01, 2005 12:14 pm 
Master of Doom

:? Det verkar vara en del av den här sorten...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 01, 2005 12:55 pm 
Maia
Användarvisningsbild

I innehållsförteckningen har man glömt namnet på Appendix E ("Skrift och stavning"). Avsnitt 1 i Appendix F har fått fel namn i innehållsförteckningen. Det ska vara "Tredje ålderns språk och folkslag".

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 01, 2005 4:44 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Ytterligare några korrekturfel. På s. 340 står "nerför"; Andersson verkar föredra "nedför". På s. 374 står "sin stora fäste". I fotnot 4 på samma sida fattas en punkt efter ett "s". På sidan 376 står "den fjärrsynt". På s. 340 står "evärdeliga"; Andersson verkar föredra "evärdliga".

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 02, 2005 1:03 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

I registret på s. 500 står det
Citera:
Mot havet, mot havet! Där vita måsar ljuder
Skall vara
Citera:
Till havet, till havet! Där vita måsar ljuder
för att vara konsekvent med hur den översatts på s. 277.

Ev. skulle man kunna tänka sig att behålla registrets variant och ändra i själva texten, men det är nog inte så det är tänkt.

Det ska inte heller vara ett kommatecken efter "I västerns land" i registret på s. 500.

När det gäller "A Elbereth Gilthoniel" i registret så är det lurigt eftersom den finns i olika varianter med eller utan utropstecken (även i det engelska registret i min version).

omslaget står det "banér" i kalligrafin, EA använder dock "baner" i själva texten...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 02, 2005 1:23 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Aucen skrev:
I registret på s. 500 står det
Citera:
Skall vara
Citera:

Gustav, är du så kritisk mot Lottas översättning att du gjort din egen? ;)

Aucen skrev:
När det gäller "A Elbereth Gilthoniel" i registret så är det lurigt eftersom den finns i olika varianter med eller utan utropstecken (även i det engelska registret i min version).

Hmm, lurigt var ordet. I den engelska jubileumsupplagan är det precis likadant som i den svenska utom just i registret där man valt "A! Elbereth Gilthoniel".

En annan sak jag reagerade på är att "the Arkenstone" när den först nämns kallas "Arkensten" (s. 420, rad 23). Därefter omtalas den som "Arkenstenen". Ja, jag hoppas att det inte är ett medvetet val.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 02, 2005 4:10 pm 
Noldo

Man kan bli förbannad ibland. T.ex. när samma klantighet dyker upp på ett uppslag. Ok här kommer den.
s. 434 Parentesnotering efter 3320. Står: (se s. III: 237). Skall vara: (se s. II: 237).

s. 435 Fotnot. Står: Se s. III:326-327. Skall vara: s. II:326-327. Jag vet inte vem som har kontrollerat dylika saker men att personen ifråga har slarvat är ganska klart. Har kollat mot engelska orginalet som jag äntligen har hemma.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 02, 2005 4:54 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Brehmer skrev:
Man kan bli förbannad ibland. T.ex. när samma klantighet dyker upp på ett uppslag. Ok här kommer den.
s. 434 Parentesnotering efter 3320. Står: (se s. III: 237). Skall vara: (se s. II: 237).

s. 435 Fotnot. Står: Se s. III:326-327. Skall vara: s. II:326-327. Jag vet inte vem som har kontrollerat dylika saker men att personen ifråga har slarvat är ganska klart. Har kollat mot engelska orginalet som jag äntligen har hemma.

Brehmer, ta det lugnt nu. ;) … men det är ett likadant fel även på uppslaget före.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 02, 2005 5:09 pm 
Noldo

Ohlmarxisten skrev:
Brehmer skrev:

Brehmer, ta det lugnt nu. ;) … men det är ett likadant fel även på uppslaget före.
Ja men hur kan det komma sig att det är så många. Jag kan faktiskt förlåta syftningsfelen mot Bilbo men hur i h-vete kan detta få förekomma. Ett eller två fel kan man ju skylla på den mänskliga faktorn men här verkar det som om förlaget har stressat helt enkelt. Dessutom är jag inte så överdrivet förtjust i den hyllning förlaget ger Ohlmarks på sista sidan.

Skall tillägga att jag överlag tycker att översättningen är bra.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 02, 2005 5:39 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Hmm, går man framåt till nästa sidhänvisning på s. 450 så har även den blivit lite fel. Det ska vara "III:384".

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 03, 2005 3:28 am 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Jag skulle verkligen vilja vara med i diskussionerna mycket mer, men här kommer i alla fall ett inhopp.

Ohlmarxisten skrev:
Tolkien skrev:
And so they came at last deep into the glen; and there stood a sheer wall of rock, and in the wall the Dark Door gaped before them like the mouth of night. Signs and figures were carved above its wide arch too dim to read, and fear flowed from it like a grey vapour.

Andersson (s. 62) skrev:
Och så kom de till sist längst in i dälden; där reste sig en lodrät klippvägg, och i väggen gapade den mörka dörren som nattens mynning. Tecken och mynning var inristade ovanför den breda valvbågen, alltför otydliga för att urskilja, och under den kom skräcken svävande som grå dunster.

Hmm, …

Och Kamelen m.fl. skrev:

Den stegrande kamelen skrev:
Nog så lätt hänt, antar jag, men lite förvånande att det inte hittats av någon av alla granskare.

Detta fel ser jag har dykt upp efter korrekturmanuskriptet, som är det sista av två (det första är faktagranskningsmanuskriptet) som jag och kompani har granskat. Således är det felaktiga textstället ogranskat. Det är förstås helt klart ett större fel. Uppkomsten är att ordet "mynning" i "[...] som nattens mynning" (och ordet "som", f.ö.) tillkom efter korrekturmanuskriptet, och då måste det på något sätt ha tagit sig in även några ord senare. Erratum!

Ohlmarxisten skrev:
I en fotnot i Appendix A säger Tolkien att "Azog was the father of Bolg" och hänvisar till följande text i The Hobbit: "Your grandfather Thror was killed, you remember, in the mines of Moria by Azog the Goblin". I Bilbo nämns inte Azog. Hans namn är ett senare tillägg av Tolkien, och dessutom översätter Hallqvist "goblin" fel: "Som du minns blev din farfar dödad i Morias gruvor av ett troll …". Så det blir något förbryllande om man hänvisar till detta ställe i Bilbo. Dessutom valde Tolkien i första upplagan av LotR (då Azog ännu inte namngivits i The Hobbit) att istället hänvisa till följande ställe: "Bolg of the North is coming, O Dain! whose father you slew in Moria." I vilket tryck av LotR hänvisningen fick sin nuvarande form och om andra varianter förekommit det vet jag inte. Hmm, kan Tolkien själv i någon version ha hänvisat till detta ställe (s. 35 i andra upplagan av The Hobbit) där varken Azog eller Bolg nämns?

Andersson (s. 422, fotnot) har hursomhelst valt att hänvisa till båda ställena. Dessutom har själva sidhänvisningen till det första stället olyckligt nog blivit fel. Så på fel sida ska man leta efter ett textställe som Tolkien ändrat och som Hallqvist översatt fel! Hmm, alla appendixens sidhänvisningar till Bilbo utom den andra sidhänvisningen avseende Azog verkar ha blivit mer eller mindre fel. Det står uttryckligen att sidhänvisningarna är till "1962 års utgåva av Bilbo", men kanske har man ändå använt en annan utgåva?

Här kanske det först ska sägas att tidspressen för arbetet med "Konungens återkomst" var enorm (jag misströstade redan i februari över att det skulle vara färdigställt till sommaren). Av denna anledning har jag inte kunnat granska sidhänvisningarna. Jag ville ju gå igenom varenda en och kolla så att de på förlaget som skötte detta gjorde rätt, men det fick helt enkelt prioriteras bort. En av anledningarna till detta var att förlaget säkerligen inte har något emot att rätta felaktiga sidhänvisningar till framtida utgåvor, till skillnad från "tolkningsfrågor".

I fallet med Azog nämnde faktiskt förlagets redaktör över telefon hur han hade gjort, vilket jag tyckte var bra. I.o.m. att Hallqvist översatt fel tvingas man frångå originalets singulära hänvisning, men det räcker med att komplettera den. Ingen hade dock någon aning om att Tolkien tydligen ursprungligen hänvisade till "Bolg of the North is coming, O Dain! whose father you slew in Moria" -- vilka utgåvor av LR förekommer den varianten i? Eftersom "Bilbo" är "The Hobbit" i en tidigare utgåva förefaller det ju rimligt att hänvisa på samma sätt som Tolkien gjorde när denna "Bilbo"-utgåva förelåg på originalspråk.

Men det är alltså inte Erik som har skött dessa sidhänvisningar, och jag har inte kunnat titta på dem alls. Alla felaktigheter, oavsettt storlek, inom detta område måste förstås ingå i erratalistorna.

Ohlmarxisten skrev:
När Tolkien i Appendix E avhandlar tengwar hänvisar han ett flertal gånger till ett exempel på bokens titelsida. Så man undrade ju lite redan när man såg Ringens brödraskap. Var är exemplet? Jaja, Andersson hade ju inte läst så långt då. Exemplet har nu istället dykt upp på appendixens "titelsida" (s. 371).

Skriften på titelsidan lyder i transkriberad form som följer: "of Westmarch by John Ronald Reuel Tolkien. Herein is set forth the history of the War of the Ring and the return of the King as seen by the Hobbits". Hmm, varför en så abrupt början? Jo, detta är ju inte en början utan en fortsättning på raden med runskrift (cirth) på (den engelska) titelsidan. Transkriberad lyder den raden så här: "The Lord of the Rings, translated from the Red Book". Man frågar sig varför vi inte kunde få hela texten även i den svenska upplagan? Någon som vet?

I den norska översättningen finns Tolkiens presenterande tengwar- och cirth-inskriptioner med på titelsidan, precis som i originalet. När vi från granskarhåll påtalade vikten av att göra detsamma med "Ringarnas herre" fick vi emellertid inget gehör (jag vill minnas att man på förlaget himlade med ögonen när jag påpekade att inskriptionen omtalas i texten i "Appendix E").

Sent under arbetet med "Konungens återkomst" beslutade man ändå klokt nog att behålla texten i "Appendix E" intakt och på något sätt ta med tengwar-inskriptionen (se f.ö. "'Ringarnas herres' historia"-artikeln i senaste Magasinet, nummer 2 2005). Till korrekturmanuskriptet hade den dykt upp på titelsidan till Appendixen. Mycket sent i arbetsprocessen påpekade jag att den bara var halv, eftersom cirth-texten saknas. Förlaget hade bara beställt den ena av de två inskriptionsbilderna från de engelska utgivarna, och man ville väl i det skedet inte lägga tid på att krångla ytterligare.

Som inskriptionen nu står måste den betraktas som ett isolerat textexempel på tengwar, såsom användningen av den är i "Appendix E". Men nog får man hoppas att cirth-delen kommer med till senare utgåvor. Det vore också önskvärt att placera inskriptionerna på den tillämpliga titelsidan, som i den norska översättningen.

Ohlmarxisten skrev:
I fotnoten på s. 418 finns inom hakparenteser följande anmärkning: "Denne Holdwine var ingen annan än Meriadoc den makalöse som var herre till Bockrike". Vem är denna person som uttalar sig inom hakparenteser? På s. 497 finns sedan följande fotnot (utan hakparenteser): "Denna beskrivning av ansikte och hår gäller i själva verket bara noldor. Se De förlorade sagornas bok I, s. 77-78. Red. anm." Vem är denne "Red"? Går man till den engelska jubileumsupplagan klarnar det något. Båda dessa anmärkningar är där utformade på ett enhetligt sätt: inom hakparenteser men utan något "Ed". Man får förmoda att det är utgåvans engelska redaktörer, Wayne G. Hammond och Christina Scull, som står bakom dessa kommentarer (om de inte finns i någon tidigare upplaga). Men varför just dessa två kommentarer? Det finns ju tusentals liknande kommentarer man kan göra om man är på det humöret, och de har ju annonserat att de kommer med en separat kommentarsvolym till jubileumsupplagan. Där förväntar vi oss tusentals kommentarer av detta slag.

Hakparentesen om Holdwine är densamma i originalet. Det är Tolkiens egen text: "Insertions of later date are enclosed in brackets." ("Appendix A", första sidan.)

Det känns ju lite mystiskt att just noten om noldor (som av misstag p.g.a. ändringar i sista stund inte har någon markering i texten i "Ringarnas herre" och står med asterisk i stället för notnummer) tillkommit i 50-årsutgåvan, när alla liknande fall antingen rättats eller lämnats orörda. Men det är i alla fall skönt att felaktigheten i texten påpekas -- hur man väljer att göra detta är en sekundär fråga. Och i den svenska översättningen kan vi inte gärna göra annat än att anpassa oss till den gällande originalutgåvan.

Ohlmarxisten skrev:
Ännu ett fel av modell "hjärnsläpp":

Andersson (s. 242) skrev:
[…] alltför fort för att Frodo skulle kunna undkomma genom att fly framåt världen.

Tolkien skrev:
[…] too fast for Frodo to escape by flight along the road ahead.

Ännu en av dessa saker som tillkommit efter korrekturmanuskriptet. Det ska förstås rimligen stå "vägen" ...

Denna feltyp visar nog i första hand att man arbetar febrilt in i det sista (under tidspress :() och varit mån om att det ska bli så bra som möjligt.

Aucen skrev:
I registret på s. 500 står det Citat:
Skall vara Citat:

Ev. skulle man kunna tänka sig att behålla registrets variant och ändra i själva texten, men det är nog inte så det är tänkt.

Det ska inte heller vara ett kommatecken efter "I västerns land" i registret på s. 500.

Hurra, någon som läser registret! Mer sådant!

Eftersom det är jag som "översatt" registret bör det kunna vara något lättare att få igenom ändringar där till senare utgåvor (det finns ju ingen översättare som utgör extra mellanhand). Det bör dock sägas att det torde finnas en hel del fel i registret, eftersom jag tvingades jobba under extrem tidspress. Det var faktiskt ganska hemskt. Men hittills har jag själv bara upptäckt ett fel själv.

En sak att titta efter är bokstavsordningen! Jag kunde inte göra annat än att låta Word sortera i min tidsnöd, och då blev det fel på många ställen. Vissa av dessa korrigerades, men ...

Det lär emellertid inte finnas fler fel än i originalets register -- och 50-årsutgåvans variant är en ren parodi. Jag har försökt använda mig av de varianter som Tolkien har gjort (det finns två sådana) och i övrigt försökt att anpassa framställningen till hans intentioner in i minsta detalj. Inget lätt jobb.

De två rapporterade felen med kommatecken kommer sig av att verserna ändrade sig mellan korrekturmanuskriptet och den färdiga texten. Jag hade ett system för att dubbelkolla sådant, men tydligen smet några fall genom nätet.

"A Elbereth Gilthoniel": Ja, detta är lurigt. Om jag inte minns fel har originalets register olika varianter i olika utgåvor, men jag försökte väl välja den mest auktoritära, antar jag. (Sådant kan kollas upp -- allt är förstås dokumenterat.)

Ohlmarxisten skrev:
En annan sak jag reagerade på är att "the Arkenstone" när den först nämns kallas "Arkensten" (s. 420, rad 23). Därefter omtalas den som "Arkenstenen". Ja, jag hoppas att det inte är ett medvetet val.

Jag tror dessvärre att valet är medvetet gjort. Vi granskare uppmärksammade den inkonsekventa översättningen utförligt och jag markerade för "Arkenstenen" i mitt nomenklaturstandardiseringsmanuskript, men gissningsvis tyckte Erik att det var för svårt att foga in den formen på ett av ställena.

Brehmer skrev:
Dessutom är jag inte så överdrivet förtjust i den hyllning förlaget ger Ohlmarks på sista sidan.

Detta är Norstedts officiella hållning. Merparten av staben som arbetat med "Ringarnas herre" anser att Ohlmarks översättning är underhaltig, för att uttrycka sig milt. Förlaget uppmärksammades också på detta i anknytning till formuleringarna i "Om 'Ringarnas herre'", men valde att låta texten stå med hänvisning till att det är Norstedts som uttrycker sig, inte personerna bakom översättningen.

Dock: Även om det finns ett par skönhetsfläckar i den tekniska delen av utgivningen skulle jag vilja säga att förlaget har gjort ett rent strålande jobb med luntan. Från kartor till bindning, omslag, sättning o.s.v. är det mesta i toppklass.

Jag kan också passa på att nämna att jag har "Ringarnas herre" i elektroniskt format, så om det är någon som behöver enklare information om böckerna som bara kan tas fram genom textsökningar finns jag till hands.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 03, 2005 7:29 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Gustav skrev:
I fallet med Azog nämnde faktiskt förlagets redaktör över telefon hur han hade gjort, vilket jag tyckte var bra. I.o.m. att Hallqvist översatt fel tvingas man frångå originalets singulära hänvisning, men det räcker med att komplettera den. Ingen hade dock någon aning om att Tolkien tydligen ursprungligen hänvisade till "Bolg of the North is coming, O Dain! whose father you slew in Moria" -- vilka utgåvor av LR förekommer den varianten i? Eftersom "Bilbo" är "The Hobbit" i en tidigare utgåva förefaller det ju rimligt att hänvisa på samma sätt som Tolkien gjorde när denna "Bilbo"-utgåva förelåg på originalspråk.

Det textkritiskt mest rimliga är väl att följa det sista tryck där Tolkien hänvisar till den andra upplagan av The Hobbit. Vilket tryck det är och hur Tolkien gör där vet jag inte. I första upplagan av LotR hänvisar han hursomhelst enbart till den sida i (första och) andra upplagan av The Hobbit där det står att "Bolg of the North is coming, O Dain! whose father you slew in Moria".

Mysteriet med de felaktiga Bilbohänvisningarna är nog löst. De (som jag orkade kolla) stämmer med den andra inbundna upplagan från 1979 (vilken för övrigt inte torde vara aktuellt att hänvisa till). En sidhänvisning råkade av en slump stämma med originalupplagan från 1962.

Gustav skrev:
Hakparentesen om Holdwine är densamma i originalet. Det är Tolkiens egen text: "Insertions of later date are enclosed in brackets." ("Appendix A", första sidan.)

Mitt fel. Den svenska lösningen är bra. Det är den engelska som är förvirrande. Jag tar bort detta från fellistan.

Gustav skrev:
Ohlmarxisten skrev:

Jag tror dessvärre att valet är medvetet gjort. Vi granskare uppmärksammade den inkonsekventa översättningen utförligt och jag markerade för "Arkenstenen" i mitt nomenklaturstandardiseringsmanuskript, men gissningsvis tyckte Erik att det var för svårt att foga in den formen på ett av ställena.

Låter märkligt att han skulle se något svårt i det. Och eftersom även ni granskare reagerade på det, så väljer jag att betrakta det som fel. Så här lyder det aktuella textstället efter ändring:

Citera:
I Erebor hittade han Arkenstenen, Bergets hjärta, den stora ädelstenen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 05, 2005 8:29 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Konungens Återkomst (sid 29, rad 14) skrev:
Jag måste till herremännens råd och ta reda på vad jag kan.

Kan detta vara ännu ett felöversatt "counsel"? Jag tvivlar, men skulle bli glad om någon kunde kolla upp vad det står i orginalet.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 05, 2005 8:58 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Líndaletaro skrev:
Konungens Återkomst (sid 29, rad 14) skrev:
Jag måste till herremännens råd och ta reda på vad jag kan.

Kan detta vara ännu ett felöversatt "counsel"? Jag tvivlar, men skulle bli glad om någon kunde kolla upp vad det står i orginalet.

I originalet står det:
Citera:
I must go to this lords' council and learn what I can.
Council betyder ju råd, så det är grönt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 07, 2005 7:50 am 
Maia
Användarvisningsbild

I den engelska jubileumsupplagan är Esmeralda Took understruken i släktträden, vilket skulle betyda att hon var med på Bilbos fest. Så har det inte varit i tidigare engelska upplagor, vad jag vet. I Konungens återkomst är hon understruken på s. 456 men inte på s. 457. Hon kanske var där en kort stund? ;)

I Konungens återkomst är det inga hakparenteser kring "PEREGRIN MERIADOC" i släktträdet på s. 453. Det är det däremot i den engelska jubileumsupplagan och även tidigare, vad jag vet.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 08, 2005 12:02 am 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Tack för alla skarpsinniga observationer!

Ohlmarxisten skrev:
I den engelska jubileumsupplagan är Esmeralda Took understruken i släktträden, vilket skulle betyda att hon var med på Bilbos fest. Så har det inte varit i tidigare engelska upplagor, vad jag vet. I Konungens återkomst är hon understruken på s. 456 men inte på s. 457. Hon kanske var där en kort stund? ;)

Jag tror att detta fel går igen i originalet. Hon var ju med på festen:

Tolkien skrev:
But old Rory Brandybuck was not so sure. Neither age nor an enormous dinner had clouded his wits, and he said to his daughter-in-law, Esmeralda: ‘There’s something fishy in this, my dear! I believe that mad Baggins is off again. Silly old fool. But why worry? He hasn’t taken the vittles with him.’ He called loudly to Frodo to send the wine round again.

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 123 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]