Martinus skrev:
Inbundna böcker (till skillnad från kartonnage) ska ha skyddsomslag just för att skydda böckerna. Och det gör boken värdefullare. Enligt en artikel jag läste i Bokvännen för några år sedan minskar bokens värde (alltså det pris man kan få för den i andra hand) med 30% direkt när man gör sig av med den. Samlare är inte intresserade av böcker utan skyddsomslag.
Samlarvärde hit och samlarvärde dit... Böcker är till för att läsas! De får gärna se snygga ut i bokhyllan också, så jag brukar vara ganska rädd om mina, men samlarvärde tycker jag är fullständigt ointressant. Jag säljer i och för sig aldrig böcker heller, det kanske jag borde göra för att skapa lite utrymme i de bågnande hyllorna...
Älva skrev:
Det är ju också en variant men då kan man inte vika in omslaget vid sidan som man är på och då får man vika i boken.
Vika i boken? Herregud! Det skulle jag aldrig göra, det känns närmast som helgerån. Det värsta som finns är låneböcker från biblioteket som är fulla med hundöron och ibland rent av - Gud förbjude! - anteckningar. Oerhört ohyfsat att göra så med andras böcker, tycker jag.
Danne skrev:
Jag brukar använda en liten papperslapp som bokmärke, ibland ett gammalt kvitto. Fast med nya Ringens brödraskap behövs ju inte det, eftersom det följer med ett "riktigt" bokmärke.
Jag brukar köpa så'na där souvenirbokmärken i läder som man ofta ser i turistfällorna, med motiv från platsen där man köpte dem. Min favorit är ett riktigt snyggt från Dunguaire Castle i Irland. Ett riktigt bra bokmärke ger extra trivsel åt läsupplevelsen!
Angående omslaget till nyöversättningen, för att återgå till ämnet, så tycker jag numera det är riktigt bra i all sin enkelhet. Det enda jag inte gillar, utan fortfarande tycker är direkt fult, är det där plastiga textutdraget ur boken som helt onödigt är skrivet i genomskinlig färg över hela omslaget. Det ger ett billigt intryck som inte passar ihop med resten.