King Of The Valley skrev:
Hur menar du att detta inte skulle vara angränsande till "bag"? Bag betyder väska, som är ett ting att packa lösa föremål i, inte alltför sällan kläder. Ett bylte är således en egengjord väska. Hittar du verkligen inte den kopplingen?
Om du inte klarar att se parallellen mellan en säck och en återvändsgränd - saker som bara har en öppning och tar stopp i andra änden - så kan jag inte hjälpa dig. Om du inte ser skillnaden mellan en säck och ett bylte - det ena en "behållare" med en öppning, det andra en ihopknôkad bunt utan given struktur - så får du väl försöka klara dig ändå.
King Of The Valley skrev:
Men den kopplingen får du ju inte vilket ord du än översätter "bag" med. Påhittade ord duger inte. Tolkiens lilla ordlek är oöversättlig.
Säckgata är, som jag sagt tidigare, ett existerande ord som finns i Svenska Akademiens ordbok. Jag tycker att säckgränd, eller rättare sagt Säckegränd, låter bättre som namn i det här fallet, men steget är så kort att vem som helst (nästan) förstår vad som menas. Och namnet hade funkat lika bra även om ordet säckgata inte stått i ordboken, eftersom parallellen mellan en säck och en återvändsgränd är så uppenbar (för nästan alla). Det är ju just därför utländska begrepp som
cul-de-sac,
Sackgasse och
pudding bag alls har uppkommit.
Om du med "Tolkiens lilla ordlek" menar den av Conrad (var det väl?) tidigare framlagda utvecklingskedjan
"Bag End" -> "Bag End's" -> "Baggens" -> Baggins så tror jag inte Tolkien hade något sånt i tankarna. Koppling mellan
bag och
baggins givetvis, som han ju också säger själv, men längre än så behöver man inte gå.
-ins är ju en mycket vanlig efternamnsändelse i engelskan, man behöver inte ta till några avancerade konstruktioner för att meritera den. Om man vill hitta på ett efternamn som börjar på
bag- så är just
Baggins bland det första man kommer på (kanske tillsammans med varianter som
Baggy,
Bagley,
Bagwich,
Bagger och liknande); precis som man på svenska givet förleden
bagg- kanske skulle drämma till med
Bagglund,
Bagger eller
Baggling.
Dessutom känns det som ett konstigt sätt att formulera sig på engelska, att lägga på ett 's' efter bostadsnamnet och syfta på personen. Det gängse sättet är snarare att använda "of", som i "Bilbo of Bag End", vilket kanske skulle kunna utvecklas till något i stil med "Bilbo Baggend" eller "Bilbo Baggender". Men så heter han ju inte!
Och, inte minst, Martins påpekande att släktnamnet kom till innan bostaden gör ju "ordleken" omöjlig.