Ohlmarxisten skrev:
Jag tror inte det hade hjälpt Holmberg om han hade kommit på tanken att fundera över hur gammal Tolkien var. Det hjälpte inte Ohlmarks.
Fast nog borde det ändå hjälpa den som har läst Carpenters biografi? Det är ju rätt centralt där att det är i unga år John Ronald blir föräldralös, inte först när han är nästan vuxen. Jag vet i och för sig inte om Holmberg har läst Carpenter. Men Ohlmarks hade det garanterat.
Den stegrande kamelen skrev:
Pellegrino skrev:
När man lyssnar på programmet och läser artikeln får man nästan intrycket att Ohlmarks medvetet ändrade "hon" till "han" och därmed gav Merry äran för Häxis-dråpet.
Det intrycket fick inte jag, när jag lyssnade lite lojt igår kväll. Sade de alltså så? Jag får nog lyssna en gång till.
Jag har i och för sig hört andra säga det förut, en del med tvärsäker ton som om det var självklart att den onde och försoffade Ohlmarks gjorde det med flit. Själv har jag alltid, precis som du, trott att det var ett av många slarvfel – särskilt om man tittar på Tolkiens lite klumpiga formulering i original, där han byter subjekt mitt i stycket. Å andra sidan behövde ju Ohlmarks faktiskt ändra på
två ställen ...
Citera:
'Éowyn! Éowyn!' cried Merry. Then tottering, struggling up, with her last strength she drove her sword between crown and mantle, as the great shoulders bowed before her.
Citera:
– Éowyn! Éowyn! skrek Merry. Raglande rätade han upp sig och med uppbjudande av sin sista styrka drev han med otroligt hugg sin klinga mitt mellan kronan och manteln när de breda axlarna böjde sig ner mot henne.
(P.S. Pellegrino, glöm inte att kolla under Midgårda alster. Lätt att missa om man kommer hit via en avisering.

)
Jag har lyssnat på Ohlmarks-dokumentären en gång till nu. Och jodå, visst får de det definitivt att låta som att Åke ändrade häxhuggandet med avsikt. Osnyggt, det har de ju inga belägg för! Överhuvudtaget var jag nog mindre positiv vid andra genomlyssningen. Känns som om de drog upp för mycket gammal skåpmat som de gamla vanliga uvarna haft för sig i alla år, och kollade upp alltför lite vad som faktiskt stämmer. Men totalt sett ändå trevlig lyssning, även andra gången!