Ohlmarxisten skrev:
Randalin skrev:
Därefter påstår Ohlmarxisten att:
Ohlmarxisten skrev:
Det är associationerna som räknas!
Jag vet inte vilka associationer han menar, eller om jag håller med honom.
Den typ av associationer som Associationernas mästare har besvärats av här i tråden!
Jaha!!!? Eftersom du skrev det som svar på min mening: "Och jag menar inte att dess betydelse med nödvändighet måste vara vacker även om ordet är vackert." så förstod jag inte det. Jo, personligen vill jag associera till något som har med bergsklyftor o dyl att göra, inte skrev och skurning osv. Men, det är jag det.
Ohlmarxisten skrev:
Randalin skrev:
Enhörning är till exempel ett ord som jag tycker är litet trist (nära besläktat med femhörning) trots att jag tycker att tanken på enhörningar är vacker/mysig.
Associationernas mästare är i farten igen och associerar till femhörningar!
Ja, det är en förbannelse... Men här var det i första hand ett exempel.
Ohlmarxisten skrev:
Randalin skrev:
Tolkien föreslår att man ska översätta efter förnuft eller bevara engelskans Rivendell.
Betydelse, inte förnuft! Det är vad Tolkien här menar med "sense".
Ordklyverier, men visst: Betydelse. Men här tror jag att du och jag är rätt överens om att Vattnadal ändå funkar bra. Lite hopp över skaklarna mår ringsagan inte dåligt av, beroende på vilken effekt man vill uppnå (som i exemplen precious och Brandy Hall ovan).
Ohlmarxisten skrev:
Randalin skrev:
Han ger ingen fingervisning om att det ska vara välljudande.
Att Tolkien helt skamlöst gav efter för välljudet framgår av det brev jag citerade tidigare i tråden.
Absolut. Men brevet ingår inte i guiden. Där har han helt enkelt valt att ange fingervisning utifrån förn... (förlåt) betydelse eller att behålla det engelska originalet. Jag vet också att Tolkien var förtjust i hur namnet Rivendell lät.
Åter till kärnfrågan: Rämnadal eller Riftedal? Eller något annat? Vad tycker du själv idag, Ohlmarxisten? Du svarar varken ja eller nej, trots att din devis är att säga både nej och ja... Jag vill verkligen veta vad du tycker! Du har förespråkat såväl Vattnadal, som Skurudal(-en) och även lyft fram fantasieggande alternativ som Karvbotten och Flatbottnadalkarv.