Den stegrande kamelen skrev:
Sent ska syndaren vakna! (Som Danne mycket riktigt påpekade när jag berättade för honom.
) Efter att i ett stort antal år ha kört med "Vidstige" som min översättning av
Strider har jag nu bestämt mig för att ändra till "Klive". Problemet med att Vidstige låter för bra har vi ju diskuterat grundligt både i den här tråden och på andra håll, men jag höll ändå fast vid det för att jag helt enkelt inte hittade några "osnyggare" alternativ som jag kunde leva med, som inte lät
för fula och klumpiga. Men av någon anledning hade jag inte övervägt Klive, trots att det har nämnts i diskussionerna och bl a hela tiden(?) varit Dannes föredragna översättning. För mig har det alternativet kommit bort bland alla Vidklive, Storklive, Långklive och andra kliverier som föreslagits. Men så kom jag på det helt självständigt i förra veckan i samband med att jag för umptifjärde gången noterade att Vidstige skaver lite i mig. "Ooh!" tänkte jag, "vilken snilleblixt! Varför har jag inte tänkt på det förut?" Och så gick jag in och läste de gamla diskussionerna och fann att förslaget var allt annat än nytt. Men strunt samma. Nu är det även mitt förslag!
Motiveringen på min hemsida kan (för den specialintresserade) läsas här:
http://tolkien.mbor.se/visaord.php?ord=StriderJag köper hela ditt resonemang med dess motiveringar.
Det är bara namnet jag tvekar inför (och det är ju en smaksak).
Jag upplever samma problematik som med Rivendell/Klåve dal.
Strider är, trots dess ton av skällsord, ett relativt vackert/välklingande ord på engelska. Klive och Klåve dal är raka översättningar som klingar för annorlunda jämfört med originalspråkets ord. Kanske har jag inte brottats färdigt med Vidstige ännu. Kanske jag hittar ett annat förslag. Vi får se.
Sedan är det ju det där med romantiserande-fornnordisk e-ändelse i namn som jag är lite stingslig med. Enten heter inte Treebearde på engelska; Aragorn kallas inte Stridere. Hästen heter inte Shadowfaxe. Så ”Klivarn” eller Kliver” el dyl skulle passa mig bättre än dessa eviga Vidstige, Klive, Stampe, Traste, Gånge hatt till och huva ifrån.