Nu har jag till slut kommit fram till
Sharkey! Och då är det dags att fundera minst ett varv till. Det var trots allt mer än tio år (herregud!
) sedan jag plitade ner mitt preliminära förslag
Skörken.
Nu, med delvis nya ögon, tänker jag att ja, jovisst,
Sharkû och allt det där. Men jag är rätt säker på att detta är en efterkonstruktion av Tolkien. Han valde Sharkey först, och sedan justerade han orkiskan för att passa. Men varför valde han då ett så i midgårda sammanhang udda namn som Sharkey?
Jag tror (med betoning på
tror; jag vet definitivt inte) att han ville föra oss tillbaka till den modernare världen igen i och med återkomsten till Häradet. Det skulle, som ju syftet har varit med hoberna hela tiden, kännas mer relaterbart för oss nutida läsare. Han ville visa att efter sin djupdykning i fornsagornas värld har hoberna vuxit och blivit mer kapabla att hantera även mer vardagliga förtretligheter, sådant som hypotetiskt skulle kunna drabba oss läsare. Det är vanliga lumpna banditer som tagit över Häradet – inte rovriddare eller orker eller vad man nu annars skulle kunna tänka sig. Och banditernas ledare skall ha ett banditnamn. När Tolkien sedan kom på (ganska sent i processen, tror jag mig ha förstått) att det faktiskt var Saruman som var denne ledare, då passade namnet ännu bättre, för det understryker hur djupt Saruman har fallit, från änglalikt väsen och mäktig trollkarl till lumpen bandit. Han är inte längre större än så här.
Och namnet Sharkey, det skall låta som en banditledare från bakgatorna, typ som någon ur
Lock, Stock & Two Smoking Barrels eller nån salt karaktär spelad av Michael Caine. Eller kanske, för att placera sig mer i Tolkiens tankevärld, nån bov ur en Dickens-berättelse. (Jag har läst alldeles för lite Dickens, känner jag.)
Så , om man struntar i alla kopplingar till
Sharkû och löser det problemet senare med en kreativ fotnot, vad kallar man då en sån filur på svenska? Hajen tycker jag inte riktigt om. Det har i mina öron inte samma "bakgatuklang" som Sharkey, och rovfiskbetydelsen är mer allenarådande och påtaglig än på engelska. Men jag har nog läst för lite äldre svensk kriminallitteratur också, för jag har inga bra gängledarförslag på lut just nu. Nån annan som har?