Ohlmarxisten skrev:
Randalin skrev:
Det verkligt beundransvärda är att Fredegar väljer att förbli deras vän!!!
Det är på tiden att Fatty själv får komma till tals!
Beginning at age six, 'Fatty Boy' was my nickname./.../to keep up with my nickname Fatty.
Det här var ju en mycket rörande text, och en bra påminnelse till all dem(oss) som ogenomtänkt kallar folk för saker och ting.
Om texten här på TA ska förstås som ett inlägg till förmån för förnedrande smeknamn på Fredegar Bolger även i översättningarna, så väljer åtminstone jag att fortsätta med "Trinde". Under den tid som böckerna skrevs fick nog överviktiga personer utstå ännu mer onyanserat spott och spe än i dag, även om öknamn på intet sätt har försvunnit. Tolkien själv kanske inte förstår hur det känns att kallas "Fatty". "De där 'Fattyarna' var ju runda och go'a och gla'a och tyckte säkert om att kallas så", tycks många ha tänkt/tänka, och Tolkien var kanske en av dem som tänkte så.
Han tycks i alla fall vara väldigt förtjust i att peka ut just de överviktiga i sina böcker, och gör en väldigt stor grej av Bomburs övervikt. Det är väl den enda mer personliga redogörelse Frodo får av Glóin om hur dvärgarna har det numera; att Bombur är så fet att han inte kan gå själv, utan måste bäras av sex unga dvärgar. Jag tror det är tänkt att vara roligt.
Och är man överviktig så är nog knappast "Trinde" så värst kul heller. Det är ju den ständiga påminnelsen och kategoriseringen av andra som är trist, och som placerar bl.a. överviktiga i ett utanförskap från "den där normen". Men med "Trinde" försöker åtminstone jag att komma ifrån de allra värsta öknamnen, även om det är svårt för mig att avgöra vad som är värst för andra. Och så ska ju en översättare inte göra annat än tolka vad Tolkien avsåg. Så jag kan ju inte kalla honom "Fredde" eller något annat neutralt (och Kanonkulan låter för mycket som ett soldatnamn
), så "Trinde" får det bli.