Den stegrande kamelen skrev:
Det är faktiskt ganska lustigt att konstatera att Tolkiens svar på förordet tycks vara lika ovederhäftigt som själva förordet.
Och som Ohlmarks svar på svaret på förordet!
Ja, Ohlmarks gjorde långt senare ett eget försök att verkligen räkna barnbarnen. Tolkiens svar på förordet kom förmodligen varken Ohlmarks eller Gebers till del, men det verkar ha legat till grund för det "hugg" Carpenter utdelade mot Ohlmarks i den officiella Tolkienbiografin. Så här säger Carpenter om Ohlmarks förord och hans barnbarnsräkning:
Carpenter skrev:
In it, the translator [...] referred to Tolkien telling the story to a 'host of grandchildren' [...] (J. R. R. Tolkien: A Biography, 1977, s. 225.)
Carpenter har här undertryckt de exakta barnbarnsuppgifterna i Tolkiens eget svar. Hur många de är framgår heller inte av biografin, vad jag kan se. Ohlmarks svarar året därpå i en röd liten försvarsskrift:
Ohlmarks skrev:
Vad barnbarnsskaran beträffar kan jag bara hänvisa till biografiska fakta: Tolkiens näst äldste son Michael hade 1967 tre barn, varav de två var minderåriga, och Christopher själv hade ett par år senare två minderåriga. För allt i världen, vill man vara kitslig kan man ju säga att fem barnbarn inte precis är en hel skara. Hur många ska de vara för att förtjäna ett sådant epitet — sju kanske? Vad vet jag? (Tolkiens arv, 1978, s. 142f.)
Red ut det där, den som orkar!