Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor aug 13, 2026 9:44 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Galadriels spegel?
InläggPostat: ons apr 01, 2009 12:42 pm 
Sinda

Flyttad från Öppet Tolkkien forum.

Spegeln verkar ha liknande egenskaper som en Palantír. Då den visar en förvränd sanning av saker man bryr sig/ vill veta. Men kan lika gärna visa det verkliga sanningen.

Vem fick hon denna gåva av, snickrade hon ihop den själv? :p
Var spegeln nån slags portal till en högre makt? (valar!? Eru? :?) Men verkligheten blev förvrängd genom spegeln liksom med Palantírerna?

Eller var det vattnet som var magiskt i sig?

Nån som vet eller har nån teori?

Fritt att diskutera Galadriels spegel!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 01, 2009 10:50 pm 
Maia

Ok, ska försöka få till någon teori om detta.
Resumé:
Spegeln var en skål satt i en pedistal. Den fylldes med vatten. När G fyllt skålen andades hon över vattnet. Till Sam o Frodo benämnde hon användandet som "trolleri".

Jag tror vi kan utesluta vattnet som magiskt i sig. Det togs från bäcken som rann där. Men vi vet att "i vattnet levde sången kvar". Det kan ha haft betydelse som förstärkare eller medium för det som visades.

Skålen var rund det ger ju en viss likhet med palantirerna halsfär vs. sfär.Så möjligen kan formen ha betydelse för att få synerna?

Jag tror inte spegeln var en portal till Eru/Valar i sig utan att den fångade delar av den stora sången; framtid-nutid-förgången tid. Men kanske ganska fragmentariskt så att saker flöt ihop eller missvisades. Det kan förklara att en del saker som visades inte inträffade/hade skett.

Skålen var antagligen ett verk av Noldor och skapat med alvkraft. Spegelns funktion verkar vara kopplad till Galadriel så det kan ha varit hennes uppfinning, även om hon kanske inte gjorde skålen.

Det verkar ju som om spegelns visioner var svårare att styra än Palantirernas även om det verkar varit möjligt att ge dem en viss riktning.
Jag tvivlar på att det gick att kommunicera till något annat objekt via spegeln så somman kunde kommunicera via palantirerna.
Den var nog enbart ett redskap för syner.

Syner och synskhet förekommer ju i viss mån på andra ställen. Spegeln var nog ett verktyg för att ha effektivar, säkrare och därmed mer användbara syner.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 02, 2009 7:02 am 
Noldoli
Användarvisningsbild

Vattnet som medium för att styra/förenkla magin tror jag också på. Särskilt med tanke på att Galadriel bar Nenya, vattenringen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 02, 2009 5:58 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Galadriels spegel har alltid varit lite av en gåta för mig.

Liksom de krafter som verkar vid Amon Hen och Amon Lhaw är Galadriels spegel inte särskilt "utforskad" i LOTR. Jag tror detta till stor del beror på att T. ville lämna en del osagt, eller kanske att han inte själv hade en klar uppfattning om det.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 03, 2009 12:28 pm 
Sinda

Egalmoth skrev:
Galadriels spegel har alltid varit lite av en gåta för mig.

Liksom de krafter som verkar vid Amon Hen och Amon Lhaw är Galadriels spegel inte särskilt "utforskad" i LOTR. Jag tror detta till stor del beror på att T. ville lämna en del osagt, eller kanske att han inte själv hade en klar uppfattning om det.

Jag skulle tippa på det senare alternativet.

Visst har Aragonarth-statyerna visa likheter med kolossen på Rhodos? Inspiration kanske?

För att vara topic igen, vattnet i spegeln kom väl ursprungeligen från floden som brödraskapet korsade? Den floden sjöng väl och besatt kanske nån magisk kraft, som Galadriel omvandlade till en 'siar-spegel' ?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 03, 2009 2:37 pm 
Maia

Citera:
För att vara topic igen, vattnet i spegeln kom väl ursprungeligen från floden som brödraskapet korsade? Den floden sjöng väl och besatt kanske nån magisk kraft, som Galadriel omvandlade till en 'siar-spegel' ?

Citera:
Det togs från bäcken som rann där.

Där=Sänkan där spegeln var plaverad i Caras Galadhon.
Nimrodel var fö. en bra bit väster därom.

Huruvida Nimrodels sång ska tas bokstavligt eller som en sägen kan förståss vara en intressant fråga. Det verkar ju inte som om någon hörde sången även om Frodo fann vattnet upppiggande att doppa fötterna i. Å andra sidan, vem får inte den känslan efter en lång vandring.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]