Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: ons sep 09, 2026 10:37 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 54 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 08, 2009 11:06 am 
Noldoli
Användarvisningsbild

Jag tror också att Khazad-Dûm var känt, åtminstone av Morgoth men ganska troligt även av hans högre tjänare. Men jag tror inte balrogen avsåg att ta sig in just hos dvärgarna - risken för att bli upptäckt var då så mycket större, och därför smög den förmodligen ner en bra bit ifrån de områden den visste var befolkade av Durins folk. Det var nog bara en slump att dvärgarna skulle råka på de naturliga grottor där den befann sig. Jag tycker följande svar i ett av Tolkiens brev visar att balrogen inte avsåg att ta sig till Khazad-Dûm: "one [balrog] had escaped and taken refuge under the mountains of Hithaeglin" (Letters, s. 180). Ingenting nämns om dvärgarna eller deras boningar, vilket jag tror hade inkluderats om det hade varit avsikten.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 08, 2009 2:55 pm 
Maia

Citera:
Jag tror också att Khazad-Dûm var känt, åtminstone av Morgoth men ganska troligt även av hans högre tjänare. Men jag tror inte balrogen avsåg att ta sig in just hos dvärgarna - risken för att bli upptäckt var då så mycket större, och därför smög den förmodligen ner en bra bit ifrån de områden den visste var befolkade av Durins folk. Det var nog bara en slump att dvärgarna skulle råka på de naturliga grottor där den befann sig. Jag tycker följande svar i ett av Tolkiens brev visar att balrogen inte avsåg att ta sig till Khazad-Dûm: "one [balrog] had escaped and taken refuge under the mountains of Hithaeglin" (Letters, s. 180). Ingenting nämns om dvärgarna eller deras boningar, vilket jag tror hade inkluderats om det hade varit avsikten.

Exakt.
Över huvud taget har jag intrycket att Morgoth inte brydde sig nämnvärt om dvärgarna. Alverna och människorna var målet för hans planer och som han sände sina agenter till. Men inte dvärgarna, väl?

En fundering är att de inte var i hans intresse för att de var skapade utanför sången och det var ju i den som hans maktbegär hade väckts.
Alternativt att han inte såg dvärgarna som några svurna fiender och ingen direkt maktfaktor. Måhända tänkte han att de kunde lätt förslavas när huvudfienden var slagen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 08, 2009 3:24 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag tror som du sa att dem kunde slavas sen.
Men han kunde få lite problem om han invaderade en dvärgstad. För om alla dvärgar var som Thorin som vill slå ut besvärjaren och kunde samla ihop alla dvärgar i Arda för att gå sin egen undergång till mötes så skulle Morgoth få lite problem eftersom att dem borde varit många vid det laget.

Så jag tror att dvärgarna hade sagt sitt och lyckats bra i ett tillbaka slag och kanske drivit tillbaka ondskan till Angbad om inte Morgoth var med.

The fall of Gondolin

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 08, 2009 6:45 pm 
Sinda

Påtal om Moria.

Är den utlösande faktorn till att orcerna anföll brödraskapet att Pippin kasta ned stenarna i brunnen?
Hur kommer det då sig att det dröjer ca 24 timmar innan de anfaller brödraskapet? Följde ett gäng orcer efter dem hela tiden och väntade till de gick in i 24 kammaren och anföll där - för att det var det bästa stället att anfalla? Eller hade anfallet ingenting med stenkastandet att göra?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 08, 2009 6:58 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Det är mycket troligt (som jag ser det) att stenkastandet var avgörande: utifrån att det uppenbarligen var hammarslag som hördes nån minut efteråt (som var en signal till andra orcher (troligen)).

Orcherna var tydligen förberedda då de stormade in i Mazarbuls kammare, eftersom de redan blockerat huvudleden med eld. Men varför de inte angrep genast vet jag inte riktigt; kanske tog det tid att samla orcherna eller så var det mer fördelaktigt att anfalla på det stället de gjorde.

Jag ser det som osannolikt att Gollum låg bakom det för att risken att inte få tillfälle att ta tillbaka den torde vara stor.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 08, 2009 7:48 pm 
Sinda

Intressant.
Själv har jag hela tiden haft bilden av att det är balrogen som på något sätt fått dit elden :) står det att det är orcerna själva som tänt eld?
Kanske kände sig orcerna säkrare att anfalla i Mazarbuls kammare då de redan lyckats vinna en strid där tidigare.

Minns inte hur det står i boken, men i filmen ropar Gandalf att "svärd är inte till nytta mot denna fiende, fly!"
Är det en miss? Samtliga balroger som dödats innan är ju av svärd faktiskt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 08, 2009 7:59 pm 
Maia

Citera:
Jag tror som du sa att dem kunde slavas sen.
Men han kunde få lite problem om han invaderade en dvärgstad. För om alla dvärgar var som Thorin som vill slå ut besvärjaren och kunde samla ihop alla dvärgar i Arda för att gå sin egen undergång till mötes så skulle Morgoth få lite problem eftersom att dem borde varit många vid det laget.

Så jag tror att dvärgarna hade sagt sitt och lyckats bra i ett tillbaka slag och kanske drivit tillbaka ondskan till Angbad om inte Morgoth var med.

Jag vet inte, visserligen var dvärgarna vildsinta motståndare, dugliga krigare som var beredda till fanatisk strid för sina principer även mot omöjliga odds (om vi ska utgå från Thorin. Jag tror dock att han var ganska extrem) och säkerligen svårslagna på hemmaplan. Men jag tror inte de haft någon större chans mot Morgoths härar. Betänk att en ensam balrog förödde Kazhad-Dum deras mäktigaste fäste på höjden av dess makt. Sedan en ensam drake som ödelägger Erebor som väl vid den tiden var det mäktigaste dvärgafästet.

De hade ju också en tendens tydligen att strida ofta inbördes så risken finns att de hade stått splittrade och kanske en del hade stridit för Morgoth.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 08, 2009 8:17 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Citera:
Betänk att en ensam balrog förödde Kazhad-Dum deras mäktigaste fäste på höjden av dess makt. Sedan en ensam drake som ödelägger Erebor som väl vid den tiden var det mäktigaste dvärgafästet.

Nja att Khazad-Dum inte var på höjden av sin makt är helt säkert, eftersom att

"the halls of Khazad-dûm were too deep and strong and filled with a people too numerous and valiant for Sauron to conquer from without" . Men efter the war of the elves and Sauron, så minskade dvärgarnas antal i Moria, en tänkbar orsak var att männen i Anduins dal och Rhovanion inte längre gav dem mat i samma utsträckning som förut. (detta känner du nog till men tänkte inte på det när du skrev ovanstående).

Sen så ska man betänka att vid båda tillfällen togs dvärgarna med överraskning, och i fallet Smaug så antyds det i texten att det kunde ha slutat annorlunda om de fått förvarning.

Men jag håller med om att balrogen hade varit mkt svårstoppad även om dvärgarna blivit varnade. Dock så anföll den inifrån Khazad-dum och det borde ha gjort ganska stor skillnad. Dvärgarnas problem bestod i att de helt enkelt inte hade en/flera krigare kraftfull(a) nog att stå emot en balrog, utan den kunde helt enkelt ta ut dvärgarna en efter en. Dessutom så fanns det nog inte så många ställen att omringa den på iom att mkt av moria bestod av tunnlar och trappor.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 08, 2009 8:18 pm 
Maia

Det står väl bara att våningarna nedanför brann men det framgår väl inte hur den startade, om det var en del av orchernas försök att fånga brödraskapet eller om det var av balrogen.

Kanske ville orcherna speja av dem först, kanske tog det tid för dem att samla ihop sig och de ville förberedda sig. Kanske avvaktade de för att de kände att de kunde välja ett tillfälle som passade dem. Mazarbuls kammare var ju en lämplig fälla om de nu inte mött så hårt motstånd.

Citera:
Samtliga balroger som dödats innan är ju av svärd faktiskt.

Har de? De som beskrivs har ju kastats ned från klippor så de slatt ihjäl sig.
Iaf står det inget om svärdens nytta i den svenska översättningen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 08, 2009 8:19 pm 
Noldoli
Användarvisningsbild

Sammie skrev:
Minns inte hur det står i boken, men i filmen ropar Gandalf att "svärd är inte till nytta mot denna fiende, fly!"
Det är väl helt enkelt så att ingen såpass mäktig fanns i brödraskapet (bortsett från Gandalf då). Under 1a ålderns strider fanns flera alvkämpar som var bra mycket dugligare i strid, både avseende vapen och magi, vilket gjorde att de kunde kämpa mot balrogerna. De alver som vistats i Valinor bör man nog i alla avseenden sätta i en särställning.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 08, 2009 8:23 pm 
Maia
Användarvisningsbild

orcherna var iaf medvetna om att det brann då de var i mazarbuls kammare eftersom gandalf uppfattade ordet "ghash".

men jag får ev ta tillbaka det jag sa om att orcherna gjorde elden. det kanske är bäst att lämna osagt.

Ju mer jag tänker på det desto troligare är det att balrogen hade del i det.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 08, 2009 8:30 pm 
Maia

Citera:
"the halls of Khazad-dûm were too deep and strong and filled with a people too numerous and valiant for Sauron to conquer from without" . Men efter the war of the elves and Sauron, så minskade dvärgarnas antal i Moria, en tänkbar orsak var att männen i Anduins dal och Rhovanion inte längre gav dem mat i samma utsträckning som förut. (detta känner du nog till men tänkte inte på det när du skrev ovanstående).

thx, jo glömde det i hastigheten :oops:

Men dock om Morgoth hade sänt sina styrkor mot dvärgfästena så tror jag inte de haft någon större chans mot horder av drakar, balroger, troll och orcher.
Förmodligen hade deras färten fallit ett efter ett, med ärorikt hårt motstånd som stått Morgoths trupper (främst orcher) dyrt men tyvärr hade det nog inte spelat så stor roll.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 08, 2009 8:31 pm 
Maia

Eldalie skrev:
Sammie skrev:
Det är väl helt enkelt så att ingen såpass mäktig fanns i brödraskapet (bortsett från Gandalf då). Under 1a ålderns strider fanns flera alvkämpar som var bra mycket dugligare i strid, både avseende vapen och magi, vilket gjorde att de kunde kämpa mot balrogerna. De alver som vistats i Valinor bör man nog i alla avseenden sätta i en särställning.

bra påpekande.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 08, 2009 8:42 pm 
Maia
Användarvisningsbild

mm jag är övertygad om att eldalie är på rätt spår det är ett typiskt tolkienuttryck (som förstås används av många andra). tex ormstungas förolämpning av gandalf:
Citera:
Do you bring horses, swords,
spears? That I would call aid; that is our present need. But who are these
that follow at your tail? Three ragged wanderers in grey, and you yourself
the most beggar-like of the four!'

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 09, 2009 8:36 am 
Sinda

ordagnir skrev:
Det står väl bara att våningarna nedanför brann men det framgår väl inte hur den startade, om det var en del av orchernas försök att fånga brödraskapet eller om det var av balrogen.

Kanske ville orcherna speja av dem först, kanske tog det tid för dem att samla ihop sig och de ville förberedda sig. Kanske avvaktade de för att de kände att de kunde välja ett tillfälle som passade dem. Mazarbuls kammare var ju en lämplig fälla om de nu inte mött så hårt motstånd.

Citera:
Samtliga balroger som dödats innan är ju av svärd faktiskt.

Har de? De som beskrivs har ju kastats ned från klippor så de slatt ihjäl sig.
Iaf står det inget om svärdens nytta i den svenska översättningen.

Tja jag uppfattade det som att magi var det enda som kunde hjälpa till i en strid.
Jo som du säger är det så att de har slagit ihäl sig, men Ecthellion knäppte väl Gothmog med sitt svärd? En strid mot en balrog utan svärd känns rätt givet att utgången blir att balrogen vinner. Och det är väl med hjälp av svärden som Alverna tidigare har lyckats pressa balrogerna till klippavsatser.

Fast som någon skrev tidigare hade väl ingen utom Gandlaf ens en chans mot balrogen i en tvekamp.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 54 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]