Túrin Turambar skrev:
Det var iofs ett antal år sedan jag läste dem. (Jag kom till just bok 14 på svenska). Troligen skulle min åsikt om Jordans tidiga böcker kanske vara något mer skeptisk om jag läste dem idag, eftersom min litterära smak har blivit hårdare mot många av de fantasyförfattare jag gillade när jag var yngre. Jag minns i alla fall att en 14-årig Adam uppskattade de första böckerna oerhört mycket.

Så är det säkert för många som började läsa Fantasy i unga år. Just Jordan var jag ca 30 när jag läste, så det förklarar kanske varför jag inte föll för honom. Det var samma sak med Eddings
Belgariad (då var jag ca 25). Jag läste även om några Narniaböcker för några år sedan, och de var riktigt dåliga nu (dock inte så vedervärdiga som filmerna!), fastän jag har så varma minnen från när jag var runt 7-8. Vissa böcker ska man inte läsa om! Det fåtal författare jag tycker håller att läsa om, om man gillade dem som ung, är Tolkien, Asimov (iofs inte Fantasy), Lewis Carrol och Tove Jansson. I viss mån håller även Le Guin.
Men eftersom tråden heter
Läser för tillfället får jag försöka få med det också. Just nu läser jag ingen skönlitterär bok alls, vilket är lite synd. Istället läser jag facklitteratur, såsom Colin Renfrews
Towards a Framework for the Archaeology of Cult Practice (inte påbörjat denna ännu, men läste för många år sedan en bra bok av honom som heter
Arkeologi och språk); Helène Whittakers
Burnt Animal Sacrifice in Mycenaean Cult: a Review of the Evidence; Neville Morleys
Theories, Models and Concepts in Ancient History (som kanske kan intressera dig lite extra just nu, Adam); Gerd Baumanns
The Multicultural Riddle: Rethinking National, Ethnic and Religious Identities; samt C.W. Watsons
Multiculturalism. Ska nog även återgå till läsning av Tove Janssons
Det osynliga barnet snart, då jag bara kom till hälften före semestern och sedan blev den liggande.
Läser även serier, och just nu är det två albumserier, skrivna av begåvade Brian Wood, jag håller på med:
Northlanders (vältecknat om vikingar) och
DMZ (flera tecknare med olika kvalitet, dock aldrig dåliga och stundom mycket bra, om Manhattan som frizon under ett andra inbördeskrig). Har även kommit mig för att spela Fighting Fantasy Gamebooks igen, vilket jag gjorde mycket i 10-15-årsåldern. Just nu går jag i genom Lone Wolf-serien och är på del 4
The Chasm of Doom. Ingen stor litteratur, men många minnen väcks till liv. Kan förresten även tipsa om en serie med mycket Lord of the Rings-stämning, fast i djurvärlden:
Mouse Guard av David Petersen. Mycket bra tecknat och inte oäven historia, även om den gott kunde varit lite mer avancerad.