Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör apr 18, 2026 3:08 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 142 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Mäktigaste scenen i filmerna?
InläggPostat: ons okt 28, 2009 10:03 am 
Noldo
Användarvisningsbild

försökt att göra en lista :p
1.ringen förstörs
2.you shall not pass
3.vårdkasar
4.helms klyfta
5.The union of The two towers
6.Gandalfs flykt
7.prologen

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 03, 2009 8:19 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Scenen då Rohirrim stormar fram på Pelennors slätt är inte dålig den heller. Eller då Eomer fäller en krigare sittandes på en Mumakil.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 03, 2009 11:47 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Scenen där faramirs män utplånar fienden (med tillhörande husdjur) innan de hittar frodo och sam, är ju inte så dålig den heller.

Eller varför inte den när Eomers män plöjer rent i fiendeleden och Pippin & Merry flyr till skogs

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 04, 2009 11:54 am 
Master of Doom

Alla scener med olifanterna är dåliga, tycker jag. De har blivit så groteskt överdimensionerade och används så tydligt som effektskapare att de helt blir förstörda.

Tolkien skriver att olifanterna var "larger than elephants" någonstans, men ordet larger (eller möjligen greater eller bigger, jag minns inte riktigt) utan förstärkning gör ju inte att de ska vara så stora. En ryttare till häst når åtminstone halvvägs upp på en vanlig elefant, men bara till vristen på en av mûmakil. Det känns lite mer än bara "larger" ...

Dessutom förstör de Rohirrims ritt som innan det är riktigt jävla bra och en av de mäktigaste scenerna.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 04, 2009 2:17 pm 
Dvärg

Om jag inte minns fel nämns det ju att de hade vissa byggnader/konstruktioner på olifanternas ryggar. Det torde ju innebära att de är väldigt stora, om än kanske inte stora.

I överlag tycker jag dock inte att det är något fel på de scenerna eller olifanterna i överlag. Lite överdrivna kanske, men tanken med filmerna är ju trots allt att de ska vara mäktiga och pompösa och det tycker jag att PJ lyckades med i det avseendet.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 04, 2009 3:16 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag kan väl hålla med om att olifanterna var för stora... Lite väl mkt tecknad film och disney/shrek över det hela.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 04, 2009 5:19 pm 
Master of Doom

Shathur skrev:
Om jag inte minns fel nämns det ju att de hade vissa byggnader/konstruktioner på olifanternas ryggar. Det torde ju innebära att de är väldigt stora, om än kanske inte stora.

Även kartagerna hade konstruktioner för strid på ryggarna på vanliga elefanter, så olifanterna hade inte behövt vara mycket större alls.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 05, 2009 1:25 am 
Dvärg

Ja, det är sant. Nu när du säger det. Tycker att artikeln på Encyclopedia of Arda är intressant. Förstår egentligen inte hur de drar den slutsatsen: "evidently gigantic". Citatet säger ju inget om att den ska vara gigantisk, bara störst.
Fast å andra sidan, om den är störst torde den ju vara väldigt stor.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 05, 2009 1:28 am 
Master of Doom

Precis och dessutom kan man ju tveka om "biggest of all" som en rimmande rad i en hobbitramsa är hållbart bevis för att olifanterna är det största existerande djuret i Midgård.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik: Mäktigaste scenen i filmerna?
InläggPostat: tor nov 05, 2009 8:01 pm 
Noldo
Användarvisningsbild

Túrin Turambar skrev:
Alla scener med olifanterna är dåliga, tycker jag. De har blivit så groteskt överdimensionerade och används så tydligt som effektskapare att de helt blir förstörda.

Tolkien skriver att olifanterna var "larger than elephants" någonstans, men ordet larger (eller möjligen greater eller bigger, jag minns inte riktigt) utan förstärkning gör ju inte att de ska vara så stora. En ryttare till häst når åtminstone halvvägs upp på en vanlig elefant, men bara till vristen på en av mûmakil. Det känns lite mer än bara "larger" ...

Dessutom förstör de Rohirrims ritt som innan det är riktigt jävla bra och en av de mäktigaste scenerna.
dom gör det väl bara för att det ska vara lite jämt mellan parterna det skulle bli dåligt om rohirrim bara plöjer ner orcherna och inget kan stoppa dom, alla troll är ju döda vid det här laget och nazgulerna kan bara döda en i taget (fast dom injagar säkert skräck)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 05, 2009 8:28 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Citera:
To his astonishment and terror, and lasting delight, Sam saw a vast shape crash out of the trees and come careering down the slope. Big as a house, much bigger than a house, it looked to him, a grey-clad moving hill. Fear and wonder, maybe, enlarged him in the hobbit's eyes, but the Mumak of Harad was indeed a beast of vast bulk, and the like of him does not walk nowin Middle-earth; his kin that live still in latter days are but memories of his girth and majesty. On he came, straight towards the watchers, and then swerved aside in the nick of time, passing only a few yards away, rocking the ground beneath their feet: his great legs like trees, enormous sail-like ears spread out, long snout upraised like a huge serpent about to strike, his small red eyes raging. His upturned hornlike tusks were bound with bands of gold and dripped with blood. His trappings of scarlet and gold flapped about him in wild tatters. The ruins of what seemed a very war-tower lay upon his heaving back, smashed in his furious passage through the woods; and high upon his neck still desperately clung a tiny figure-the body of a mighty warrior, a giant among the Swertings. On the great beast thundered, blundering in blind wrath through pool and thicket. Arrows skipped and snapped harmlessly about the triple hide of his flanks. Men of both sides fled before him, but many he overtook and crushed to the ground. Soon he was lost to view, still trumpeting and stamping far away. What became of him Sam never heard: whether he escaped to roam the wild for a time, until he perished far from his home or was trapped in some deep pit; or whether he raged on until he plunged in the Great River and was swallowed up.

--Of Herbs and Stewed Rabbit. TT.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 06, 2009 2:51 pm 
Master of Doom

Ja, den skildringen ger onekligen intrycket av väldig storlek och jag får kanske revidera min ståndpunkt en aning. Dock tror jag änåd att man får se passagen delvis i ljuset av hobbitarnas intryck av händelsen, vilket ökar på storleken, som Tolkien skriver.

Så beskrivningen, "big as a house, much bigger than a house, it looked to him a grey-clad moving hill" får väl tas med en nypa salt eftersom det kommer innan Tolkiens förklaring av rädslans förstorande effekt.

Dock vet vi alltså att en elefant bara är ett minne av storleken på en mumak, att en mycket stor konstruktion får plats på ryggen och att en stor man ser liten ut på dess rygg.

Detta leder mig till slutsatsen att en mumak måste vara åtminstone dubbelt så stor som en elefant, antagligen lite mer, men jag anser ändå att PJ:s tolkning som gör den i runda slängar 10 ggr så stor är överdriven. Det kanske ligger någonstans mellan.

http://www.dblondin.com/101606images/oliphant2.jpg

På den här bilden når ryttare olifanten till vristerna ungefär, vilket gör att en vanlig elefant antagligen skulle ha en mankhöjd (heter det så på elefanter?) strax ovanför mumakens knän. Jag tänker mig ändå att skillnaden skulle vara lite mindre än så, men jag är medveten om att min argumentation utgår mycket från min föruppfattningen av saken.

Dock tycker jag nog också att PJ:s jättemonster får en huvudroll i slaget som blir logisk utifrån deras superstorlek, vilket jag inte tycker återspeglar styrkeförhållandena i slaget i boken. Dvs, mûmakil beskrivs inte som Saurons självklara kärntrupp som är skillnanden mellan vinst och förlust, vilket de måste vara i den här storleken. Och utan spökenas hjälp hade PJ aldrig lyckats knyta ihop säcken och få olifanterna besegrade på ett rimligt sätt och eftersom spökena inte kommer dit i boken så ... ja, ni fattar min poäng.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 06, 2009 7:28 pm 
Noldoli
Användarvisningsbild

Túrin Turambar skrev:
Dock tycker jag nog också att PJ:s jättemonster får en huvudroll i slaget som blir logisk utifrån deras superstorlek, vilket jag inte tycker återspeglar styrkeförhållandena i slaget i boken. Dvs, mûmakil beskrivs inte som Saurons självklara kärntrupp som är skillnanden mellan vinst och förlust, vilket de måste vara i den här storleken.
Särskilt inte som mumakilerna verkar en aning svårstyrda och gladeligen trampar ner vän som fiende utan urskillnad. En sårad jätteelefant som ränner åt sidan och plöjer bland haradrim lär inte ha fått så hög tilltro hos Sauron eller nazgulledaren.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 22, 2010 12:14 am 
Maia
Användarvisningsbild

Ang. vad jag citerade ovan:

Tycker det är ett praktexempel på Tolkiens förmåga att beskriva miljöer och karaktärer. En lång och mycket detaljerad och levande beskrivning.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 22, 2010 3:09 pm 
Dvärg

då Rohirrim stormar fram på Pelennors slätt !! får ju fan gåshud av det!

Min eryd ar i aearon.

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 142 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]