Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre maj 01, 2026 5:39 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 2227 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 139, 140, 141, 142, 143, 144, 145 ... 149  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 15, 2009 3:15 pm 
Noldoli
Användarvisningsbild

Danne skrev:
Eldalie skrev:
Har du några exempel? Jag tycker King på många sätt rent språkligt har blivit en bättre författare med åren, medan man nog kan utgå ifrån att hans redaktör lade sig i mer i början av hans karriär, innan han var stor och berömd.
Jag har fått svar av min vän, med färskare insyn i Kings författarskap, men han hade för mycket att göra i nuläget, så jag tar ett annat exempel (från Charlotte Strömbom på Vetsaga) på när kända författare klarar sig undan redaktörernas saxar:

"Ett av J.K. Rowlings stora problem är, gissar jag, att hon från den fjärde boken (om hon inte bara skrev bättre innan dess, men det hade varit lite tragiskt) hade hunnit växa sig så stor att hennes redaktör började bli försiktig, och alltså har vi alldeles för långa böcker som borde ha varit kortare." (C:\Documents and Settings\andall0616\Desktop\God åkermark eller fet och fruktbar mylla – Om Erik Anderssons och Åke Ohlmarks översättningar av J_R_R_ Tolkiens The Lord of the Rings » Vetsaga.htm)

Vad gäller King är frågan om inte samma princip gäller honom, dvs att hans många gånger tjocka romaner hade tjänat på att revideras. Problemet är nog även där att ingen redaktör förmår sig att klaga på något denne supersäljande författare skrivit.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 17, 2009 6:25 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Eldalie skrev:
Orophin skrev:
Även om Herman har gjort vissa fel så har han ändå beskrivit Sveriges historia på ett intressant sätt och väckt många människor intresse för historia.
Detta är ett vanligt försvar till Hermans misstag och påhitt vilket jag inte tycker är särskilt rimligt, även om jag förstår tankegången. Att Herman gör historiaämnet populärt skulle i bästa fall innebära att människor som läst hans böcker och fått upp intresset, läser fler böcker i ämnet.

japp, exakt. det var det jag menade, att de som blivit intresserade av historia därför läste fler böcker i ämnet.

Citera:
Problemet är bara att få läser en till bok om en viss epok i svensk historia när de väl läst en (såvida de inte har ett brinnande intresse), då det utan vidare kan kännas som kaka på kaka. Därför går många vidare i livet med en uppfattning som är bevisligen felaktig (till skillnad mot en de kunde haft om de läst en bättre författares verk, som är tillsvidare bevisbar).

Jo, det kan ju förstås hända och då är det ju inte så bra...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 17, 2009 10:48 pm 
Redaktionen

Eldalie skrev:
Vad gäller King är frågan om inte samma princip gäller honom, dvs att hans många gånger tjocka romaner hade tjänat på att revideras. Problemet är nog även där att ingen redaktör förmår sig att klaga på något denne supersäljande författare skrivit.

Så kan det förstås vara, men med King får man på något sätt lära sig att leva med bristerna, eftersom det positiva oftast överväger. Jag vet inte heller om en redaktör skulle hjälpa, jag tycker t.ex. att den oavkortade versionen av Pestens tid (en "director's cut" i bokform, kan man säga) slår den redaktörsklippta ursprungsversionen med hästlängder.

Dessutom anser jag fortfarande att många av Kings senare böcker på sätt och vis är bättre än de tidigare, särskilt vad gäller det språkliga.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 03, 2010 11:47 am 
Maia
Användarvisningsbild

Just nu läser jag Alexander den store av Bengt Liljegren. Väldigt intressant bok. Att alexander själv var en intressant person hjälper ju förstås till, men Liljegren är också en väldigt skicklig berättare enligt min mening. En sak han gör väldigt bra är att jämföra olika aktioner med andra liknande inom historien.
Bengt har också skrivit en bok om Hitler och medverkat i säsong 2 av Boston Tea Party som historieexpert.

Jag skulle vilja läsa mer om Kina under antiken samt Mongolerna under Djinghis och Kubhlai. Någon som har något att rekomendera?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 04, 2010 3:47 pm 
Hobbit
Användarvisningsbild

@Orophin: Om Kina finns "Kinesisk historia" av Alf Henrikson och Hwang Tsu-Yu.

Den är LITE ytlig men det kan vara OK ibland, man får sig en överblick (av hela Kinas historia men tonvikten är på gamla tider).

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 04, 2010 7:19 pm 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

jag fick De fattiga i Lodz i julklapp.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 04, 2010 8:18 pm 
Maia
Användarvisningsbild

lampros skrev:

Den är LITE ytlig men det kan vara OK ibland, man får sig en överblick (av hela Kinas historia men tonvikten är på gamla tider).

Tack så mycket Lampros!
---
Virre: Den verkar intressant, hade inte hört talas om det gettot förut.
---

Själv har jag nu börjat på Dexter. Som är en kylig yrkesmördare. Hittils är den väldigt bra. Den finns ju även i TV-serie. Vilken jag är glad över att inte ha sett. Om jag ser en film först så tappar jag helt motivationen att läsa boken. Även om jag har den hemma.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 05, 2010 1:10 am 
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Den förlorade symbolen av Dan Brown fick jag i julklapp, jag försöker läsa klart den snabbt så att jag kan börja på Harry Potter and the prisoner of Azkaban snart.
Boken är okej, liknar allt annat som Brown har skrivit, underhållning som blir lite för mycket ibland. Inte lika intressant tema som i de två tidigare Langdon-böckerna eller I cirkelns mitt. Denna handlar om frimurare och symbolik. Eller så förskönar jag de böckerna lite, det var längesen jag läste dem.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 07, 2010 9:15 am 
Hobbit
Användarvisningsbild

Orophin skrev:
lampros skrev:

Tack så mycket Lampros!

Du kan ju också läsa en biografi över MARCO POLO. Då får du mongolväldet och Kina osv med en europeisk ingång så att säga. Någon titel vet jag inte.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 07, 2010 11:02 am 
Noldo
Användarvisningsbild

lampros skrev:
Orophin skrev:
lampros skrev:

Tack så mycket Lampros!

Du kan ju också läsa en biografi över MARCO POLO. Då får du mongolväldet och Kina osv med en europeisk ingång så att säga. Någon titel vet jag inte.

Stäpens krigare av conn iggulden har jag hört ska vara en väldigt bra bok som handlar om mongulerna

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 07, 2010 4:37 pm 
Maia
Användarvisningsbild

treebeard skrev:
lampros skrev:
Orophin skrev:
lampros skrev:

Tack så mycket Lampros!

Stäpens krigare av conn iggulden har jag hört ska vara en väldigt bra bok som handlar om mongulerna

Jo har läst de som kommit ut på svenska, men dessvärre skriver ju Conn Iggulden romaner och ändrar massa saker för att berättelsen ska bli bättre:(

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 07, 2010 5:40 pm 
Noldoli
Användarvisningsbild

Orophin skrev:
Jag skulle vilja läsa mer om Kina under antiken samt Mongolerna under Djinghis och Kubhlai. Någon som har något att rekomendera?
Genghis Khan - Life, Death and Resurrection av John Man är bra (ej fiction) och innehåller många färgbilder och kartor. Man studerar inte bara mongolernas krigföring, levnadssätt och tro, utan även grannländerna, fienderna och geografin. Han använder sig dessutom i stor utsträckning av förstahandskällor.

Vad gäller Alexander kan jag rekommendera Alexander den store av Arrianos (tex i översättning fr grekiskan av Ingemar Lagerström). Den är kul för att den är skriven under antiken, dock 500 år efter Alex, och bygger på alla möjliga antika källor, där Arrianos var betydligt mer källkritisk än de flesta på den tiden.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 07, 2010 11:50 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Eldalie skrev:
Orophin skrev:
Genghis Khan - Life, Death and Resurrection av John Man är bra (ej fiction) och innehåller många färgbilder och kartor. Man studerar inte bara mongolernas krigföring, levnadssätt och tro, utan även grannländerna, fienderna och geografin. Han använder sig dessutom i stor utsträckning av förstahandskällor.

Denna låter VÄLDIGT intressant! Tack även du.

Eldalie skrev:
Vad gäller Alexander kan jag rekommendera Alexander den store av Arrianos (tex i översättning fr grekiskan av Ingemar Lagerström). Den är kul för att den är skriven under antiken, dock 500 år efter Alex, och bygger på alla möjliga antika källor, där Arrianos var betydligt mer källkritisk än de flesta på den tiden.

Hoppas att denna finns att få tag på någonstans. Jag har märkt att många antika/medeltida verk är översatta till svenska under 50/60/70-talet och går endast (om man har tur) att få tag på i internetantikvariat.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 08, 2010 12:43 am 
Noldoli
Användarvisningsbild

Orophin skrev:
Hoppas att denna finns att få tag på någonstans. Jag har märkt att många antika/medeltida verk är översatta till svenska under 50/60/70-talet och går endast (om man har tur) att få tag på i internetantikvariat.
Båda dessa titlar är från 00-talet. Här är länkar till dem:
http://dagensbok.com/2004/11/26/arriano ... den-store/
http://www.amazon.co.uk/Genghis-Khan-Jo ... 0553814982

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 10, 2010 1:09 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Läser just nu "Tårtgeneralen" av Filip & Fredrik. Ganska rolig och intressant. Definitivt bättre än deras andra böcker, som jag tycker är ganska dåliga.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2227 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 139, 140, 141, 142, 143, 144, 145 ... 149  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]