Älva skrev:
Skulle vara kul att veta hur du tänker dig att Gil-Galad ser ut. För mig har han alltid varit ljushårig men i filmen var han mörk.
Nu blir det off-topic, men eftersom du frågade... (inte mig, jag vet)
Ska man undersöka detta måste man först och främst klarlägga vem som var hans far, då Tolkien ger olkia versioner av detta (Fingon/Orodreth) är det inte möjligt...
Men om vi utgår ifrån att Gil-Galad var
Fingons son:
Fingolfin var GG farfar, han hade mörkt hår. (HOME XII 336)
Fingolfin gifte sig med Indis (Vanyar) som hade guldfärgat. (Sil 70)
Dessa fick (3) barn; Fingon, Turgon och Aredhel.
Fingon var mörkhårig (HOME XII 345)
Aredhel var mörkhårig (Sil 66)
Turgon... har inget citat som styrker min teori om hans mörkhårighet, men det faktum att hans dotter Idril hade guldfärgat hår betyder kanske ingenting i sammanhanget, då hennes mor Elenwë var av Vanyar....
Så om alla dessa barn till Fingolfin var mörkhåriga (+Fingolfin själv) kan man kanske dra slutsatsen att Gil-Galad var mörkhårig även han. Vi vet ju dock inte vem hans mor var, vilket komplicerar det hela en del.
Om vi nu utgår ifrån att han istället var
Orodreths son:
Finarfin var isåfall hans farfar, med guldfärgat hår. (HOME XII 336)
Finarfin var gift med Eärwen, som hade silverfärgat. (HOME XII 337)
De hade fem barn; Finrod, Orodreth, Aegnor, Angrod och Galadriel.
Finrod hade guldfärgat hår (HOME XII 337)
Aegnor hade guldfärgat (HOME XII 347)
Angrod hade guldfärgat (HOME XII 347)
Galadriel hade gulfärgat (HOME XII 337)
Orodreth har jag ingen källa för, men eftersom resten av Finarfins barn hade guldfärgat hår är väl detta en ganska säker slutsats att dra...
Vi vet ju inte heller i det här fallet vem som var Gil-Galads mor, vilket återigen komplicerar saker och ting, men visst känns det mer logiskt att om han var av Orodreths hus, hade han guldfärgat hår...?
Nu vet jag inte hur arvsanlag fungerar hos alver, mend recessiva och dominanta anlag i hårfärg, men jag antar att vi bara kan gissa oss till Gil-Galads hårfärg...