Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 12:09 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Gammal skåpmat?
InläggPostat: lör jan 22, 2011 1:19 pm 
Offline
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 30, 2003 8:59 pm
Inlägg: 680
Ort: Urshult
Här är en artikel jag skrev för Expressen efter valet 2006:

Mae govannen!
I går klockan 14.00 valdes Tolkien-fantasten Fredrik Reinfeldt till statsminister i Sverige. Lle ume quel! Och det är inte bara Reinfeldt som är Tolkien-fantast, ett flertal av de ledande inom Nya Moderaterna delar hans intresse för Tolkiens Midgård. De är alla födda på 60-talet, och är, precis som jag, uppväxta med och påverkade av Tolkiens verk. Det ger oss ett land (det första?) vars ledning består av Tolkien-fantaster! Kan detta vara av politisk betydelse? JRR Tolkien själv avskydde när någon ville läsa in allegorier i hans verk, vare sig de var av politisk, militär, religiös eller ekonomisk karaktär. Men trots detta så är Tolkiens verk präglade av personen Tolkien, och därigenom av hans konservativa åsikter. För Sagan om Ringen är ett konservativt verk, där huvudpersonerna försöker återställa den ordning som försvann när Arnor förintades och Gondor försvagades. Tolkien var, trots att han skrev sina verk under 1900-talet, ett barn av romantiken och följde i en brittisk romantisk tradition som kan spåras tillbaka till 1700-talet via William Morris, George MacDonald och William Blake. Och romantikerna motsatte sig den nya tiden, och längtade tillbaka till det som varit i en oftast mycket konservativ anda.

Den klassiska konservatismen känns igen på dess respekt för kung och fosterland (Aragorn och Gondor i Tolkiens verk), tradition och religion (följa de påbud som Valar, Tolkiens angeliska väsen, har stiftat), lag och ordning (inga fler plundrande banditer, orcer eller sydröner), rang och värdighet (se på de två hobbitarna Meriadoc och Peregrins utmärkelser, eller på den strikta ordning som rådde bland Istari, trollkarlarnas orden), nation och familj (Fylkes upprensning och Sams familjebildning).

På något sätt är det signifikativt att moderaternas politik gått mer mot den konservativa linjen och fjärmat sig från den liberala linjen med ett glatt gäng Tolkienläsare vid rodret. Om man är intresserad av den typ av fantasy som Tolkien representerar (och definierar!) har man nog en släng av konservatism i sig. High fantasy, som sub-genren kallas, förutsätter stagnation och icke-utveckling, en strävan efter att behålla det som är och har varit. I Tolkiens värld är det så att alverna, Tolkiens främsta skapelse, inte kan förändras, utan väljer att lämna den här världen för att färdas till Aman, de odödliga länderna, dit endast alver kan färdas. Och som läsare av Sagan om Ringen blir man uppriktigt ledsen över att alverna inte kan stanna kvar, att det de facto finns en liten utveckling som förändrar världen. Varför kunde inte alverna få vara kvar i Midgård och status quo behållas?

Det är intressant att moderaterna under Reinfeldts ledning har anammat den gamla svenska konservativa linjen att ha en samstämmighet med socialdemokraterna när det gäller välfärden. På något vis känns det som om Reinfeldt vill tillbaka till ett folkhemsliknande samhälle à la Per-Albin, vilket i dag nog får räknas som en konservativ handling. Och att gå tillbaka till någon form av folkhemstanke är väl att sträva efter status quo om något. Bortsett från den rent konservativa svängningen som Reinfeldt har genomfört inom moderaterna, finns det faktiskt intressanta paralleller mellan Reinfeldt och Aragorn, en av hjältarna i Tolkiens legendarium. Reinfeldt blev utslängd från partitoppen då nyliberalerna satt vid makten, precis som Aragorns ätt var utestängda från makten då Rikshovmästaren i Gondor regerade. Reinfeldt reste sig, och kom tillbaka igen, precis som Aragorn gjorde när han accepterade uppdraget att, tillsammans med resten av Brödraskapet, föra Ringen till Domedagsberget. Aragorn blev sedan krönt till kung efter det att han besegrat Sauron med hjälp av de små hobbitarna, och Reinfeldt är nu statsminister efter att ha besegrat Göran Persson med hjälp av de små stödpartierna.

Intressant att tillägga är att Aragorn gjorde en hel del behjärtansvärda saker när han kom till makten. Till exempel gav han Drúedain-skogen tillbaka till Woserna, ättlingarna till Drúedain och sedan länge jagade som djur av andra människor. Vi kan väl hoppas att ett visst mått av socialkonservatism finns hos Reinfeldt, och att vår nya regering på allvar kan göra något för de utsatta grupperna i samhället. I vilket fall som helst ser jag, som fantasyälskare i allmänhet och Tolkienälskare i synnerhet, fram emot fyra år då Tolkien-fantasterna ska styra det här landet. Förhoppningsvis slutar även den här sagan lyckligt. Tenna' ento lye omenta.

_________________
Johan Sandberg
Administratör

Lider av afasi, vilket gör att det jag skriver inte riktigt alltid överensstämmer med det jag menade. Därför ber jag redan nu om ursäkt....


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gammal skåpmat?
InläggPostat: lör jan 22, 2011 3:49 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 16, 2011 5:19 pm
Inlägg: 269
haha, charmig.
Är Centerpartisterna Rohan eller kristdemokrater hober om Moderaterna är Gondor då, måända? ;)

_________________
Where there's a wip - there's a way!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gammal skåpmat?
InläggPostat: lör jan 22, 2011 4:20 pm 
Offline
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 30, 2003 8:59 pm
Inlägg: 680
Ort: Urshult
Kan ju säga att min förhoppning om att moderaterna skulle göra något för de utsatta grupperna i samhället alldrig infriades.

_________________
Johan Sandberg
Administratör

Lider av afasi, vilket gör att det jag skriver inte riktigt alltid överensstämmer med det jag menade. Därför ber jag redan nu om ursäkt....


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gammal skåpmat?
InläggPostat: lör jan 22, 2011 5:03 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Godkände Expressen alla de alviska fraserna? De är ju underbart obskyra. :P


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gammal skåpmat?
InläggPostat: lör jan 22, 2011 5:13 pm 
Offline
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 30, 2003 8:59 pm
Inlägg: 680
Ort: Urshult
Ja, faktiskt! Hela artikeln är rätt så obskyr, de ringde mig 16.00 och ville ha den 20.00 samma dag.

_________________
Johan Sandberg
Administratör

Lider av afasi, vilket gör att det jag skriver inte riktigt alltid överensstämmer med det jag menade. Därför ber jag redan nu om ursäkt....


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gammal skåpmat?
InläggPostat: lör jan 22, 2011 7:34 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 16, 2011 5:19 pm
Inlägg: 269
All cred to you then :D

_________________
Where there's a wip - there's a way!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gammal skåpmat?
InläggPostat: lör jan 22, 2011 10:24 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Jag har svårt att se att dagens moderater i regeringen läst in något annat i Tolkiens verk än ett spännande sagoäventyr, och jag tror inte Tolkien hade varit särskilt förtjust i deras politik, speciellt inte vad gäller miljön.

Johan skrev:
Om man är intresserad av den typ av fantasy som Tolkien representerar (och definierar!) har man nog en släng av konservatism i sig. High fantasy, som sub-genren kallas, förutsätter stagnation och icke-utveckling, en strävan efter att behålla det som är och har varit.

Detta har mycket lite med Nya moderaterna att göra. Annars skulle de väl inte vara sådana förespråkare för ständig ekonomisk tillväxt, ett svenskt NATO-medlemsskap, EU, euro etc? Tolkiens motstånd mot teknisk utveckling och miljöförstöring tycker jag står i rak motsats till moderaternas politik. Att jämföra Englands konservativa under första halvan av förra seklet med svenska moderater idag, tycker jag snarare visar på skillnader än likheter, så resonemanget blir ihåligt och bygger nog snarast på en förhoppning om att den politiska preferensen och favoritförfattaren ska kunna hysas under samma ideologiska tak.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gammal skåpmat?
InläggPostat: sön jan 30, 2011 12:58 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Johan skrev:
Här är en artikel jag skrev för Expressen efter valet 2006:


Intressant även denna. Har du skrivit mycket för tidningar?

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gammal skåpmat?
InläggPostat: sön jan 30, 2011 1:10 pm 
Offline
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 30, 2003 8:59 pm
Inlägg: 680
Ort: Urshult
Till och från, på senare tid mest från. Skrev en del för DN, men det var före internets tid, så det mesta där är nog inte bevarat.

_________________
Johan Sandberg
Administratör

Lider av afasi, vilket gör att det jag skriver inte riktigt alltid överensstämmer med det jag menade. Därför ber jag redan nu om ursäkt....


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gammal skåpmat?
InläggPostat: tis apr 26, 2011 9:55 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Det roligaste med det hela är hur jag varje dag i vintras när jag promenerade förbi Stadshuset omöjligen kunda låta bli att tänka Barad-Dûr då jag såg upp mot tornet. Det känns rätt mäktigt och skräckinjagande för en liten människa då mörkret skymmer på och det står där, svart och fyrkantigt, mot den gråmörka himlen. :mrgreen:

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010