Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 12:03 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Örnarna - Tolkiens Deus ex machina
InläggPostat: lör jan 22, 2011 10:28 am 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Det kan verka som att jag är inne i en gnällfas just nu, i och med att jag postar så många trådar som kretsar kring brister i Tolkiens verk, men det beror snarare på att jag just har läst om flera av böckerna och därmed har mycket text färskt i minnet.

Örnarna stör mig något. Bilden som ges av dem när Tolkien får beskriva själv är att de är obändiga och alliansfria. I "The Hobbit" hjälper de sällskapet dels för att Gandalf hjälpt till med sina läkarkunskaper tidigare, dels för att de ogillar orker. Sedan kommer de ändå till Femhäraslaget och avgör det. I Silmarillion kommer örnarna som gubben i lådan varenda gång det blir svårt för Tolkien att lösa en situation. Hur ska Fingon rädda Maedhros? Hur ska Fingolfins kropp räddas? Hur ska Beren och Lúthien undfly Morgoth? Jo, örnarna kommer. Dessutom är det de som håller Gondolin hemligt helt på egen hand.

I LotR blir Gandalf hjälpt av Gwaihir tre gånger. Dessutom kommer örnarna till slaget vid de svarta portarna. Det känns som väldigt mycket hjälp från ett otämjt fågelfolk.

Dessutom är örnarna väldigt mäktiga. De avgör Femhäraslaget, de håller jämna steg med drakarna i Vredens krig, Thorondor klöser ostraffad Morgoth i ansiktet, örnarna håller stånd mot nazgûlerna vid svarta portarna. Om de nu är både så mäktiga och så tjänstvilliga - varför används de inte mer? De två vanligaste argumenten mot brukar ju vara att örnarna inte ville eller inte kunde göra mer, men mot bakgrudn av det ovanstående är jag inte säker på att jag tycker att det håller.

Det är nästan så man får börja ta det här i beaktning: http://www.youtube.com/watch?v=FoSJKQmloVg ;)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Örnarna - Tolkiens Deus ex machina
InläggPostat: lör jan 22, 2011 11:26 am 
Offline
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 30, 2003 8:59 pm
Inlägg: 680
Ort: Urshult
Örnarna var Manwes djur, och därför ingrep de så lite som möjligt i Ringens krig, eftrsom Ringen var Midgårds bekymmer, inte Amans.

_________________
Johan Sandberg
Administratör

Lider av afasi, vilket gör att det jag skriver inte riktigt alltid överensstämmer med det jag menade. Därför ber jag redan nu om ursäkt....


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Örnarna - Tolkiens Deus ex machina
InläggPostat: lör jan 22, 2011 11:46 am 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Fast de ingriper ju en hel del, även i Ringens krig. De är ju helt avgörande för Gandalf flera gånger och Gandalf är helt avgörande för Ringens krig.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Örnarna - Tolkiens Deus ex machina
InläggPostat: lör jan 22, 2011 11:51 am 
Offline
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 30, 2003 8:59 pm
Inlägg: 680
Ort: Urshult
Ja, de ingriper varje gång professorn krånglat in sig i ett hörn :-)

_________________
Johan Sandberg
Administratör

Lider av afasi, vilket gör att det jag skriver inte riktigt alltid överensstämmer med det jag menade. Därför ber jag redan nu om ursäkt....


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Örnarna - Tolkiens Deus ex machina
InläggPostat: lör jan 22, 2011 12:08 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Det är lite det jag menar med Deus ex machina. De kommer ofta fast de inte har "planterats" tidigare i det specifika skeendet. Det är lite som kungar ofta gör i Molièrepjäser, kommer och ordnar upp allt på slutet även om de knappt har blivit omnämnda.

Att örnarna är så tillgängliga i Silmarillion beror ju iofs delvis på att Crissaegrim ligger rätt nära Angband, vilket gör att örnarna inte behöver särskilt lång förberedelsetid innan de kan vara där. Dock kan man tycka att Morgoth skulle ha lärt sig läxan efter Maedhros befrielse och satt ut bågskyttar på Thangorodrim.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Örnarna - Tolkiens Deus ex machina
InläggPostat: lör jan 22, 2011 3:58 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 16, 2011 5:19 pm
Inlägg: 269
Örnarna ingriper väl tillräckligt sällan för att det ska vara onödigt att förbereda sig på dem?

Sedan får man kanske ta i beaktning att de har korrespondens med Manwë, som innebär att de delar kunskaper.
De är inte kunniga om ALLt som pågår i nuet och kan därför inte alltid förväntas närvara när något händer.
Manwe vill nog att de ska ingripa föga ofta därtill.
Att örnarna t.ex. inte bara skeppade ringen vidare berodde väl på att ingen kunde tillkalla dem och be om en sådan ynnest?
Vore allmänt icke-Illuvatariskt att ge sådana flyktvägar...

Örnarna är väl en form av maiar de själva?

_________________
Where there's a wip - there's a way!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Örnarna - Tolkiens Deus ex machina
InläggPostat: lör jan 22, 2011 7:15 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Hur många var örnarna? Hade de piskat nazgul i en fight över Mordor?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Örnarna - Tolkiens Deus ex machina
InläggPostat: mån jan 24, 2011 5:11 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Jag tror aldrig att det framgår ordentligt. Men de strider väl åtminstone jämt med nazgûlerna utanför Svarta portarna tills de senare kallas tillbaka mot Barad-dûr.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Örnarna - Tolkiens Deus ex machina
InläggPostat: tis apr 26, 2011 9:52 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Örnarna är liksom "snodda" från Kalevala. Där hjälper dom ju bl.a. Väinemöinen när han råkat i trångmål av till synes ingen anledning alls. Tror nån av de andra killarna också får hjälp vid nåt tillfälle då de får rida på ryggen til en örn. Tolkien kasnke gillade konceptet men jag kan också störa mig lite på örnarna men det kan ju vara så att de hjälpte till endast om Manwë var med o lade sig i.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Örnarna - Tolkiens Deus ex machina
InläggPostat: tis feb 04, 2014 4:28 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: lör dec 28, 2013 9:42 pm
Inlägg: 575
Ort: Khazad dum
Túrin Turambar skrev:
Fast de ingriper ju en hel del, även i Ringens krig. De är ju helt avgörande för Gandalf flera gånger och Gandalf är helt avgörande för Ringens krig.


Om jag inte minns fel så var Gandalf Manwes maia, så det kan finnas en anledning till att Gandalf kom att bli vän med dem.

_________________
" Baruk khazad! Khazad ai-menu! "


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Örnarna - Tolkiens Deus ex machina
InläggPostat: ons feb 05, 2014 10:22 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
En av de svagaste punkterna i ringtrilogin tycker jag är den där örnen som ropar ut segern över Minas Tirith. Tolkiens mästerskap ligger enligt min uppfattning i att han genomgående är realistisk och jordnära i sina skildringar, vilket skänker trovärdighet åt de fantastiska aspekterna i berättelsen. Talande örnar tänjer visserligen på realismen, men så länge de nöjde sig med att kraxa några fåordiga meningar till Gandalf kunde jag köpa det.

Men scenen med örnuslingen som flaxar runt och sjunger ovanför Minas Tirith har jag alltid haft svårt att föreställa mig. Sjöng örnen med människoröst eller med någon sorts skriande örnröst? Och hur kunde den sjunga en högtidlig hyllningssång utan att det blev oavsiktlig komik av det hela? Scenen ligger på en helt annorlunda abstraktionsnivå än resten av boken, och jag får inte ihop det med Tolkiens vanliga stil.

Jag tycker det osar nödlösning om hela idén. Segerbudskapet kunde lika gärna ha bringats av ridande kurirer någon dag senare, det hade funkat lika bra.

(I och för sig kanske örnen deklamerar snarare än sjunger, men fånigt är det i alla fall :) ).


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Örnarna - Tolkiens Deus ex machina
InläggPostat: tor feb 06, 2014 2:56 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Pellegrino skrev:
En av de svagaste punkterna i ringtrilogin tycker jag är den där örnen som ropar ut segern över Minas Tirith.

Inte nog med att det är en örn som kraxar. Det här är ännu en av de grejer som gör Aragorn till en kristusfigur. Det är alltså en psalm, typ, som kraxas.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Örnarna - Tolkiens Deus ex machina
InläggPostat: fre feb 07, 2014 7:32 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Jo, det är mycket kristen panegyrik i det kraxandet. :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010