Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 2:07 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: The One Ring rpg (2nd edition)
InläggPostat: tor sep 17, 2020 6:04 pm 
Hej!

Jag har aldrig skrivit här innan men har sedan lång tid tillbaka suttit och fuktat på forumet. Såg att det inte fanns så mycket att läsa om rollspelet The One Ring och undrar om det är några som spelar eller har spelat det?

Jag har själv inte spelat det men är väldigt intresserad av det, det ska komma en ny edition någon gång nästa år och tänkte då ta tag i att försöka hitta en grupp att spela med.

Så, är någon som har spelat det? Vad tycker ni om det i så fall? Det verkar inte ha slagit så mycket i Sverige, det kanske ändras nu när det är Fria Ligan som ska göra 2nd edition?


Upp
  
 
 Inläggsrubrik: Re: The One Ring rpg (2nd edition)
InläggPostat: lör sep 19, 2020 4:59 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Hej och välkommen till forumet!

Det händer inte så mycket här som du märker. :)

Jag har inte heller några erfarenheter av The One Ring och kan inte uttala mig om det.

Men det låter lovande att Fria ligan (Simon Stålenhags böcker är häftiga!) och Sophisticated Games slagit sig samman om en nyutgåva. Ska bli intressant att se vad kokar ihop.

https://sophisticated-games.com/the-one-ring-roleplaying-game/


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: The One Ring rpg (2nd edition)
InläggPostat: lör sep 19, 2020 6:47 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Det togs väl upp i ett avsnitt av Tolkienpodden har jag för mig, men jag har tyvärr heller aldrig spelat det.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: The One Ring rpg (2nd edition)
InläggPostat: tis sep 29, 2020 8:20 am 
Konstigt, skrev ett inlägg men det dök aldrig upp...

Tack för välkomnandet! Ja jag tror det kan bli bra!
Minns du vilket avsnitt av Tolkienpodden det är?


Upp
  
 
 Inläggsrubrik: Re: The One Ring rpg (2nd edition)
InläggPostat: tor okt 22, 2020 6:31 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Läste igenom avsnittsbeskrivningarna men kan inte hitta det nu. Kanske var någon annan pod, eller så har jag drömt det. :/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: The One Ring rpg (2nd edition)
InläggPostat: tor okt 22, 2020 9:01 pm 
Online
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
De (närmare bestämt Adam) pratade en massa om något LotR-kortspel i ett avsnitt för inte så länge sedan. Är det kanske det du tänker på, Tenderfoot? I så fall var det ett "Månadens Tolkientips", som de har i början av avsnitten innan huvudämnet drar igång, så det står nog inte med i avsnittsbeskrivningen.

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: The One Ring rpg (2nd edition)
InläggPostat: ons mar 03, 2021 3:43 pm 
Offline
Snaga

Blev medlem: ons feb 24, 2021 10:36 am
Inlägg: 3
Kickstartern för andra utgåvan är igång ett dygn till och har hittills dragit in 15 miljoner kronor! En spännande produkt även för ickerollspelare, inte minst eftersom en del nyskrivna Tolkienessäer samt fina tygkartor kommer att släppas med den. Konsten är dessutom utsökt.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: The One Ring rpg (2nd edition)
InläggPostat: ons mar 03, 2021 5:00 pm 
Online
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Taveren skrev:
En spännande produkt även för ickerollspelare, inte minst eftersom en del nyskrivna Tolkienessäer samt fina tygkartor kommer att släppas med den. Konsten är dessutom utsökt.

Hej, Taveren. Välkommen till forumet! Jag spelar inte rollspel, men det där med essäer, kartor och konst låter ju spännande. Har du någon länk där man kan titta lite på vad som kommer? Och vet du något om vilka som skrivit de där essäerna? (Vågar man hoppas på Anders Blixt?)

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: The One Ring rpg (2nd edition)
InläggPostat: tor mar 04, 2021 7:40 am 
Offline
Snaga

Blev medlem: ons feb 24, 2021 10:36 am
Inlägg: 3
Den stegrande kamelen skrev:
Taveren skrev:
En spännande produkt även för ickerollspelare, inte minst eftersom en del nyskrivna Tolkienessäer samt fina tygkartor kommer att släppas med den. Konsten är dessutom utsökt.

Hej, Taveren. Välkommen till forumet! Jag spelar inte rollspel, men det där med essäer, kartor och konst låter ju spännande. Har du någon länk där man kan titta lite på vad som kommer? Och vet du något om vilka som skrivit de där essäerna? (Vågar man hoppas på Anders Blixt?)


Hej kamelen, och tack! Det är Gareth Hanrahan som rekryterats att skriva åtminstone några av essäerna – speldesigner och romanförfattare. Jag vet inte mycket om honom, men han måste vara skicklig om Fria Ligan skyltar med hans namn i Kickstartern.

Här kan du läsa mer! https://www.kickstarter.com/projects/1192053011/the-one-ring-roleplaying-game-second-edition?ref=section-homepage-function%20toLowerCase()%20%7B%0A%20%20%20%20%5Bnative%20code%5D%0A%7D-4-staff_picks_popular


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: The One Ring rpg (2nd edition)
InläggPostat: tor mar 04, 2021 11:10 am 
Online
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Det ser oerhört vackert ut, det måste man verkligen ge dem! Illa synd att man aldrig verkar kunna komma över nån av de där tygkartorna om man inte backar kickstartern.

Gareth Hanrahan nämndes faktiskt här på forumet nyligen. Han skrev nämligen några långa, informativa och humoristiska trådar på Twitter om History of Middle-earth. Bara utifrån dem verkar det ju som om han både kan skriva och kan sin Tolkien i alla fall!
viewtopic.php?p=123086#p123086

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: The One Ring rpg (2nd edition)
InläggPostat: tor mar 04, 2021 12:40 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Den stegrande kamelen skrev:
Och vet du något om vilka som skrivit de där essäerna? (Vågar man hoppas på Anders Blixt?)

Jag passade på att fråga Blixt, och nej, han är inte inblandad, så vem mer än Hanrahan som har skrivit är ännu så länge okänt (såvida det inte bara är han som har skrivit dem).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: The One Ring rpg (2nd edition)
InläggPostat: tor mar 04, 2021 2:21 pm 
Offline
Snaga

Blev medlem: ons feb 24, 2021 10:36 am
Inlägg: 3
Eldalie skrev:
Den stegrande kamelen skrev:
Och vet du något om vilka som skrivit de där essäerna? (Vågar man hoppas på Anders Blixt?)

Jag passade på att fråga Blixt, och nej, han är inte inblandad, så vem mer än Hanrahan som har skrivit är ännu så länge okänt (såvida det inte bara är han som har skrivit dem).


Det mesta skrivs förmodligen av spelets designer Francesco Nepitello, som är lite av visionären bakom projektet.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010