Citera:
jag tror det inte finns nå öden i midgård.
Att det skulle hända och det skulle inte hända etc.
Jag tror heller inte på öden i vanliga livet.
Jag kan bara hänvisa till ainurs musik.
Citera:
asså så om en nazgul vände ryggen till och inte märkte något och en gondorian sköt en pil mot nazgulen, skulle nazgulen dö då?
eller??
inget?
När han är i en sådan situation har han antagligen sin "trollkraft" på hela tiden, så att säga. Se bara på hur det var utanför Minas Tiriths port, där han inte brydde sig om alla pilar som sköts omkring honom.
Citera:
Han blev inte överraskad. Merrys svärd, från graven på The Barrowdowns och som smiddes i Cardolan under kriget mot Angmar, var smitt enbart i syfte att dräpa WKoA. Det var det enda vapen som kunde skada WKoA. Och när Merry högg honom i knät så bröts förtrollningen som gjorde WKoA osårbar för andra vapen, och Éowyn högg skallen av honom.
Han blev med största sannorlikhet väldigt överraskad! Och jag skulle tro att båda sakerna spelade roll, alltså både att förtrollningen bröts till viss del och att han blev överraskad.
Citera:
Nej, det kunde han inte då Merrys svärd var magiskt. Dock kunde han ha vänt sig och slagit ihjäl hobbiten.
Jag tvekar inte en sekund på att Stornasse hade kunat stå emot Merrys slag om han varit beredd, men du har rätt, han skulle antagligen ha slagit ihjäl honom innan han hann hugga.