Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor aug 06, 2026 6:04 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tolkiens tankar om Tom
InläggPostat: tis jul 06, 2004 1:22 am 
Noldo

Jag har fått höra (från väldigt osäkra källor) att Tolkien sagt något om att han inte ville ha med Tom Bombadill i en filmatisering. Har någon annan hört detta, stämmer detta?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 09, 2004 3:03 pm 
Maia
Användarvisningsbild

ingen aning men det skulle inte förvåna mig, hur realistiskt skulle det bli?

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 09, 2004 6:01 pm 
Noldo

Nej är faktiskt själv glad över att de inte tog med honom i filmerna. Även om jag gärna skulle vilja ha sett honom så hade det dragit ned kvaliten oerhört.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 03, 2004 7:41 am 
The Magnificent

Ingen aning men det blir antagligen bäst så här... Jag skulle däremot bli väldigt glad om någon här inne skulle kunna berätta för mig vem Tom Bombadill (som jag antar att ni pratar om) är. Jag har hör en hel mängd teorier om att han är en maia, an slags alv eller något annat magiskt väsen.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 03, 2004 8:05 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Det troligaste är att han är någon sorts maia, men mäktigare än trollkarlarna och Sauron. Tolkien själv visste nog inte heller. Ibland tror jag att han är skaparen själv, Erú, men han skall ju dväljas långt bortom världen. Han är nog en sån där härlig paradox och mystisk företeelse som visar på att det alltid finns ett undantag för varje regel.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 03, 2004 10:16 am 
Maia
Användarvisningsbild

Visste inte Tolkien? Eller kunde han själv inte hitta på om Tommy var en maia eller något annat? Visst skulle det bringa in flera inkonsenvensproblem vad han än skrev om Tommy, men det skulle befriat oss från väldigt mycket huvudbry.

Jag är delad över att Tommy inte var med. Eller rättare sagt, jag är så totalt likgiltig. Han var en viktig hjälp för hobbiterna när de promenerade till Bri/ee, men ack så oviktig under böckernas samlade historia. Men PJ kunde gått ta med honom, om än inte på en scen eller något. Som en scen där hoberna (ja, jag vet) var vilse men någon välkänd person hjälpte dem med en liten vägbeskrivning. Det är allt som behövs för att Tommy ska med. annars skulle det räcka med att de gick i skogen och hörde någon konstig sång, såsom pukelmännen hördes i RotK (eller var det så? minns inte)

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 03, 2004 10:45 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Jag tror att det för Tolkien som för så många författare blev så att historien började skriva sig själv och där slank Tom in i bilden innan allt var riktigt kartlagt med maiar och valar riktigt. Ibland när man skriver så gör personerna det mest konstiga man kan tänka sig och det dyker upp personer som man inte vet något om. Tolkien själv avslöjade ju att när han skrev om Gandalfs mystiska försvinnande så visste han inte själv vad som hänt trollkarlen.

Tycker också att det var synd att inte Tom var med men nu har vi ju i allafall vår egen bild av Tom att plocka fram och inte PJ´s.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 03, 2004 12:27 pm 
Wavemaster of the World

Älva skrev:
men nu har vi ju i allafall vår egen bild av Tom att plocka fram och inte PJ´s.

Det är en otrolig lättnad tycker jag! Jag är enbart glad över att PJ utelämnade Tom, även om jag saknar honom. :? Det är skönt att få behålla en så speciell person som Tom helt för sig själv.

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 03, 2004 1:12 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Absolut! :)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 03, 2004 5:15 pm 
Östring

Jag håller också med! När jag nyligen läste FotR kändes kapitlen med gamle Bombadillo verkligen som äkta ren Tolkien, utan att filmens bilder dök upp och förstörde ens egna bilder. Jag gillar filmerna, men visst finns det stunder då man längtar tillbaka till tiden då man endast hade sin egen fantasi till hjälp att tolka Tolkiens text. Lite kul att det är just Tom som står ensam kvar obefläckad av filmerna, då han ju i boken symboliserar en avskild del av världen, helt opåverkad av den stora världen utanför hans lilla land.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 03, 2004 5:49 pm 
Wavemaster of the World

Däremot kan man ju störa sig på diverse bilder... :(

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 03, 2004 9:51 pm 
Maia
Användarvisningsbild

De bilderna känns iaf som en befrielse. För visst är det väldigt Bombadilaktigt över dem? Med skägg och i vissa fall rött ansikte. För mig är det svårt att skapa mig en bild över hur en person ser ut, även om jag t.ex. vet att Evander har omöjligt gult hår och körsbärsröda läppar. Det är egentligen rätt men jag kan inte skapa mig en samanhängande bild av det.

Sen kommer frågan; skulle ni ta till er en Tombild om det var Tolkien som ritade den? För det är ju ändå hans syn på Bombadil som framställs i hans bild (om inte något har kommit i vägen, som reklampengar eller nåt. Fast det är väl inte troligt i hans fall?)

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 03, 2004 10:07 pm 
Wavemaster of the World

Arwens_vän skrev:
De bilderna känns iaf som en befrielse. För visst är det väldigt Bombadilaktigt över dem? Med skägg och i vissa fall rött ansikte. För mig är det svårt att skapa mig en bild över hur en person ser ut, även om jag t.ex. vet att Evander har omöjligt gult hår och körsbärsröda läppar. Det är egentligen rätt men jag kan inte skapa mig en samanhängande bild av det.

För mig är det olika för olika karaktärer. En del kan jag skapa jättetydliga bilder av, andra inte. De personer man har svårt att se ordentligt inne i huvudet kan ju vara bra att se bilder på. Men oftast förstör de bara, tycker jag.

Arwens_vän skrev:
Sen kommer frågan; skulle ni ta till er en Tombild om det var Tolkien som ritade den? För det är ju ändå hans syn på Bombadil som framställs i hans bild (om inte något har kommit i vägen, som reklampengar eller nåt. Fast det är väl inte troligt i hans fall?)

Nej, jag skulle nog ha svårt för det också. Till största del beroende av att min bild av Tom är väldigt tydlig. Jag skulle nog inte kunna ta till mig ens Tolkiens bild. Eller, om han nu hade gjort en sådan bild hade väl min egen blivit färgad av den, vare sig jag ville eller inte.

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 04, 2004 6:40 pm 
The Magnificent

Undrar bara vad du har fått för bild av Tom, Crumui... Har själv haft väldigt svårt att placera honom både utseendemässigt och vad han är för något. :(
Glad om någon här kan hjälpa till på den fronten

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 04, 2004 8:28 pm 
Wavemaster of the World

Meriadoc,

tja, för mig är han en något kortväxt man med klarblå jacka och byxor, gula stövlar och en hög mörkblå hatt med en stor röd fjäder i. Han är ganska mörk i hyn; alltså inte svart men väldigt solbränd :wink: och rynkig som ett russin, och han har INTE röda kinder. Han har glada svarta ögon med massor av skrattrynkor runtomkring.
Hm, vet inte om det där hjälpte så mycket, men så ser han ut för mig i alla fall.

Ha. Ha. Ha.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]