Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: mån jul 27, 2026 12:56 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 92 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 05, 2003 11:53 am 
Redaktionen

Läs appendixet eller Ringens värld som det heter på svenska så förstår ni allt!!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 05, 2003 3:13 pm 
Östring

Jo, jag känner till att Tolkien faktiskt ville ha med kärlekshistorien i en eventuell filmatisering, och jag skulle inte klaga om den var bättre gjord. I FOTR är det egentligen bara vadstället jag kan klaga på, där var romantiken bättre gjord och tom vacker (aniron, någon?). I TTT däremot var Aragorns och Arwens små flashbacks enbart förbannat plågsamma. Sedan är det ju så att jag saknar bokens centrering på hobbitarna, pervy hobbit fancier som jag är (eller "med pervers hobböjelse" i Tolkiens Ardas eminenta översättning :D )

And I said would he take the bloody thing, and he said he'd be dammed to Hell if he could, and he asked would I, my dear hobbit, take the fecking thing, all the way, away from the Shire, yes, to put it in the fire, and I said yes, I said yes, I will yes.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 05, 2003 5:09 pm 
Vala

Aslak skrev:
Varför skulle de annars ha gett kvinnorna i LotR så mycket utrymme, om inte för att blidka alla feminister? Anledning till att, de flesta av de kvinnor som ogillar LotR ogillar den är ju att de anser att boken är sexistisk.

Och att jämföra det med en av nazisternas små CP-idéer är lite väl överdrivet.

Ja, de må va livte väl överdirvet att skylla det på nazisternas små CP-idéer, likaså att skylla det på extremfeminister.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 05, 2003 5:47 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Lúthien skrev:
Ja, de må va livte väl överdirvet att skylla det på nazisternas små CP-idéer, likaså att skylla det på extremfeminister.

Jag tänkte skriva kvinnor först men ångrade Mig. Och Jag ser det som att PJ har gett kvinnorna en mer framträdande roll för att få fler kvinnor att se på filmerna. Tolka inte det här som att Jag är en manschauvinist. Jag är för jämställdhet. Det hindrar dock inte att Jag är trött på alla überfeminister.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 05, 2003 10:12 pm 
Vala

Aslak skrev:
Jag är för jämställdhet.

Alltså är du feminist.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 05, 2003 10:44 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Lúthien skrev:
Alltså är du feminist.

Om att vara för jämnställdhet innebär att man är feminist så är Jag feminist. Själv kallar Jag det: att vara förnuftig.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 05, 2003 11:02 pm 
Vala

Aslak skrev:
Lúthien skrev:
Alltså är du feminist.

Om att vara för jämnställdhet innebär att man är feminist så är Jag feminist. Själv kallar Jag det: att vara förnuftig.

Ja, att vara feminist innebär att man är för jämställdhet mellan könen. lustigt att inga killar kan säga: jag är feminist.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 05, 2003 11:12 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Lúthien skrev:
lustigt att inga killar kan säga: jag är feminist.

Jag är feminist!

Det beror förmodligen på att de flesta män tror att feminism= manshat. Extremfeministerna (the femaleschauvinists) hjälper ju inte precis till. "Att inte vara feminist är som att skita sig själv i ansiktet" stod det på en affisch som Jag såg på vägen till skolan idag.

Personligen så tycker Jag att allt det här med jämlikhet och politisk korrekthet har gått överstyr. För att demonstrera detta så har Jag anmält Mitt intresse att bli Lucia på Min skola. De är ju alltid flickor som är det. De måste (måste!!!!) ju faktiskt låta Mig vara det. Annars är det inte jämlikt.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 05, 2003 11:46 pm 
Östring

Haha, har du gjort det? Vilket initiativ! Du får publicera foton om du vinner :D Länge leve jämställdheten!

And I said would he take the bloody thing, and he said he'd be dammed to Hell if he could, and he asked would I, my dear hobbit, take the fecking thing, all the way, away from the Shire, yes, to put it in the fire, and I said yes, I said yes, I will yes.

Senast redigerad av Kalimac ons nov 05, 2003 11:49 pm, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 05, 2003 11:47 pm 
Redaktionen

Jag är för jämställdhet mellan könen, men jag kallar mig ändå inte feminist, och det har inget (vad jag vet) med att jag är man att göra, utan det faktum att jag tycker att det är att stirra sig blind på en facett av orättvisorna här i världen. Jag är för jämlikhet för alla människor, oavsett folkgrupp, kön, religion, hårfärg, sexuell läggning, etc. Därför vill jag inte kalla mig feminist...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 05, 2003 11:49 pm 
Hobbit
Användarvisningsbild

Danne skrev:
Jag är för jämställdhet mellan könen, men jag kallar mig ändå inte feminist, och det har inget (vad jag vet) med att jag är man att göra, utan det faktum att jag tycker att det är att stirra sig blind på en facett av orättvisorna här i världen. Jag är för jämlikhet för alla människor, oavsett folkgrupp, kön, religion, hårfärg, sexuell läggning, etc. Därför vill jag inte kalla mig feminist...

Vet inte riktigt vad du tror, men att säga att man är feminist utesluter inte att du tycker att det ska vara jämlikt på alla plan. Det är som att tro att bara för att man säger att t.ex. drömmar är ens favoritkakor så ogillar man alla andra sorter.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 05, 2003 11:55 pm 
Östring

Jag fattar delvis vad du menar, Danne, men att vara feminist innebär ju inte att man tatuerar in ordet feminist i pannan med självlysande bokstäver. Feminismen är ju ingen heltäckande ideologi, och hindrar en inte från att vara en massa annat dessutom.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 06, 2003 10:05 am 
Vala

Danne skrev:
Jag är för jämlikhet för alla människor, oavsett folkgrupp, kön, religion, hårfärg, sexuell läggning, etc. Därför vill jag inte kalla mig feminist...

Jag tror de flesta är för jämställdhet mellan alla människor. Men att säga att du inte kan kalla dig för feminist bara för därför är lite konstigt. När arbetarrörelsens klasskamp hade börjat, började också kvinnor från olika klasser samarbeta för att kvinnor skulle få lika rättigheter som män, men de blev motarbetade av männen som tyckte att klasskampen var viktigare. Bara för att det finns andra problem i världen än kvinnoförtryck betyder inte det att man inte kan göra nått åt saken? Förresten vad gör du mot orättvisorna i världen?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 06, 2003 2:24 pm 
Redaktionen

Jag hade inte väntat mig en sådan anstormning av svar, men för att förtydliga: jag tycker inte att det är fel att vara, eller kalla sig, feminist, och jag ber om ursäkt om det var så det uppfattades.

Jag tycker bara inte att jag kan kalla mig det, eftersom jag inte är särskilt involverad i kvinnokampen, mer än på ett mer vardagligt plan så att säga, och ser alltså ingen anledning att hos mig själv framhäva just den sidan av jämställdheten i samhället, eftersom jag överhuvudtaget inte tänker i de banorna. Jag försöker behandla alla människor lika (men misslyckas säkert ibland), och försöker se alla som egna självständiga individer, utan att klumpa ihop folk som män/kvinnor, svarta/vita etc. Det är det centrala för mig.

Jag kan heller inte säga att jag gör särskilt mycket för att häva orättvisorna i världen, men hoppas att jag inte aktivt bidrar till dem.

Jag tänker inte diskutera detta så mycket mer på det här förumet, eftersom det ju trots allt är ett Tolkienforum. Jag hoppas bara att ingen tog illa upp!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 07, 2003 9:04 pm 
Redaktionen

För att lägga mig i denna debatt så kan uttrycka mina åsikter om filmens Arwen. Jag gillar henne inte, jag gillar inte heller Liv Taylors prestation i filmerna. Hon kanske blir bättre i Kungens återkomst men jag tvivlar.
Jag tycker hon är bäst när ljudet är av eftersom hon stönar fram alviskan på nåt märkligt, irriterande sätt. Är det bara jag som stör mig på detta?
Men visst, hon är vacker. Det kan ju ingen ta ifrån henne..... :?

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 92 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]