Citera:
Lord Thurdain skrattade bistert. "Kartenis återvänder aldrig", sade han.
"Kanske inte under våran livstid, kanske inte på många generationer än, men hav förtröstan, min broder", svarade Thanofur. I samma stund knäcktes en gren under pojkens fot, och de båda männen snodde runt.
"Där är du ju, pojk", ropade Thurdain. "Vi stod just och talade om dig, lord Thanofur och jag. Angående din avsaknad av riddjur."
Pojken öppnade munnen för att svara men kunde inte fram ett ljud; alltför många frågor ville ut på samma gång och han hade ingen aning om var han skulle börja. Men Thurdain gav honom ingen chans att tala.
"Lord Thanofur har erbjudit sig att skänka dig en häst, vilken har tillhört en av hans bästa mannar, som aldrig rider igen."
"Tack så mycket", sade pojken vänd mot Thanofur. "Lord Thurdain, vad..."
"Se! Morgonen har redan hunnit gry", avbröt Thanofur. "Jag är rädd att det inte blev mycket till vila denna natt. Om ni ursäktar mig, så ämnar jag gå för att informera männen om att förbereda för uppbrott. Om vi kommer iväg om en timme kan vi vara i byn redan imorgon."
Riddaren avlägsnade sig hastigt. Pojken var förbryllad. Varför ville de inte låtsas om vad de verkligen hade talat om? Han mumlade en ursäkt åt lorden och vandrade iväg längre inåt skogen, ty han kände att han behövde en stund ensam för att tänka.
Hemmastadd som han vari skog och mark kom han snabbt utom synhåll från lägret. Plötsligt blev han medveten om en figur som smög omkring några hundra meter bort. Pojken tog skydd bakom en buske. När han fått tid till att betrakta firguren mer ingående blev han förvånad. Det var lord Thanofur! Vad gjorde han egentligen här ute alldeles ensam, när han sagt att han skulle gå för att tala med sina män?