Citera:
Tidigt följande morgon påbörjades Nahrlions träning. Derions vita hund kom till pojkens bädd, och Nahrlion visste att den äldre druiden hade skickat djuret för att hämta honom. Så fort hunden såg att pojken var vaken störtade den utan ett ljud inåt skogen, och Nahrlion följde efter så raskt, och tyst, han kunde. Varken hund eller pojke lade märke till figuren bakom en tjock trädstam i lägrets utkant som betraktade deras försvinnande.
Det dröjde inte länge innan de fann Derion, i färd med att teckna underliga tecken i den mjuka jorden med en träpinne. Druiden såg inte upp när de nalkades honom, men han sträckte ut handen och den vita hunden sprang fram och slickade den tillgivet. Sedan gjorde den helt om och försvann djupare inåt skogen.
"Hon kommer tillbaka", sade Derion och log. "Du är snabb, Nahrlion", sade han. "Det är gott. Är du redo att börja din träning?"
"Ja, sir", svarade Nahrlion, lätt andfådd efter språngmarschen.
"Från och med nu titulerar du mig Mästare", sade Derion. Nahrlion nickade tyst. Derion lade undan träpinnen och tecknade åt pojken att sätta sig. Denne satte sig ner på den fuktiga marken med benen korsade på samma sätt som druidens.
"Du har säkert hört många berättelser om druiderna, den ena värre än den andra", började Derion.
"Nej, mästare", svarade pojken. "Jag har aldrig hört andra berättelser än de som djuren har berättat för mig, och de vet föga om druiders förehavanden."
Derion log. "Så mycket bättre", sade han. "Druidernas magi ligger inte i trollformler och magiska drycker, utan i tankens kraft. Sådan magi kan endast praktiseras om utövaren gjorts sig fri från sina fördomar. För att kunna ta dig fram osedd måste du tro på vad du gör; smälta samman med omgivningen. Allt finns i ditt huvud, Nahrlion."
Derion reste sig och gick bort till några buskar i närheten, där det visade sig att han hade gömt två pilbågar, jämte samma antal pilar. Han räckte en pil och båge till Nahrlion. "Vi skall ut på jakt", sade han. "En druid fäller vilket byte han vill, så länge han tackar Kartenis för fångsten och aldrig blir högmodig. Låt oss gå."
I samma stund genljöd ett tjut av smärta i skogen. Derion sprang upp och såg sig vilt omkring. "Min hund", viskade han. "Åh, barthärtiga gudar. Det är min hund, som skriker."