Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: sön sep 06, 2026 11:07 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Mörkeralver
InläggPostat: tis nov 25, 2003 3:12 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

I syfte att upplysa vill jag påpeka att de Eldar som trotsade valars uppmaning och stannade i Beleriand blev kallade Avari, de ovilliga. Då de aldrig såg ljuset från de två träden i Valinor saknar de den glöd i ögonen som de som sett ljuset har. Därför kallas de Moriquendi (Dark Elves, Mörkeralver).
Mörkeralver är alltså inget eget släkte, även om de till största delen (alla?) bestod av Teleri. Det är sannolikt väldigt få av dem kvar. En av dem är Círdan. Alver som fötts efter att trädens förstörts kallas inte Moriquendi.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 25, 2003 5:30 pm 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

frågan är om inte en stor procent av de som tror att mörkeralver är ett eget släkte för missuppfatningen från andra fantasy relaterade saker en Tolkien...

(själv hade jag ett dark elf lag när jag spelade Blood Bowl, hmm har nog laget kvar någon stans med)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 25, 2003 6:41 pm 
Redaktionen

Det är faktiskt en skillnad mellan avari och mörkalver. De första gav sig inte ens av på resan mot Valinor, medan de senare inkluderar även de som gjorde så, men blev avbrutna på vägen, exempelvis sindar.

De teleri som kom fram till Valinor var förstås inte mörkalver.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 25, 2003 9:50 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Danne skrev:
Det är faktiskt en skillnad mellan avari och mörkalver. De första gav sig inte ens av på resan mot Valinor, medan de senare inkluderar även de som gjorde så, men blev avbrutna på vägen, exempelvis sindar.

Avari är en delmängd av Moriquendi. De som ville iväg från början men avbröt sin resa av olika orsaker, hör också till Moriquendi - till exempel en del Sindar och Nandor. Men eftersom vissa åkte och vissa stannade ville jag inte komplicera det hela och förvirra ytterligare. Men du har helt rätt.
Danne skrev:
De teleri som kom fram till Valinor var förstås inte mörkalver.

Och inte heller de Noldor eller Vanyar som anlände före Teleri. De sistnämnda var flest, mest tveksamma till resan och hade också flest "avhoppare".

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 25, 2003 10:11 pm 
Vala
Användarvisningsbild

Om man bortser från Tolkien så finns det andra varianter om hur s.k. ljus och mörkeralver bildades. (Med tanke på hur andra kan uppfatta det hela)
Det kanske skulle vara kul att höra? :

Från början fanns det två gudar (det fanns fler, men alverna slöt sig till dessa två, dvs. männoskorna och dvärgarna etc. hade andra gudar)
Dessa två gudar var syskon och samarbetade och samsades. Men så småningom ville gudarna ha all makt för sig själjv och de två drogs åt olika håll. Lika så gjorde alverna! Vissa höll sig till den ena guden och blev så kallade ljusalver, medans de andra slöt sig till den andra guden och blev Mörkeralver.

..i korta drag!

Det här är en variant som jag har hört och som bland annat används inom lajv.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 25, 2003 11:41 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Visst, men sådana diskussioner får föras under Fantasy utanför Midgård. Här diskuterar vi Tolkiens verk. Här finns inga andra varianter.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 25, 2003 11:55 pm 
Redaktionen

Citera:
Och inte heller de Noldor eller Vanyar som anlände före Teleri. De sistnämnda var flest, mest tveksamma till resan och hade också flest "avhoppare".

Jo, jag vet, jag ville bara förtydliga ditt ovanstående inlägg, eftersom det kunde tolkas som att alla Teleri stannade kvar. Det var alltså ingen rättelse, utan bara ett litet tillägg... :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 26, 2003 9:42 pm 
Vala
Användarvisningsbild

Proudfeet:
Jo, jag antar att de skulle passa bättre där, men eftersom ni tog upp ämnet Moriquendi, så tyckte jag att det skulle vara kul att skriva vad jag skrev :D

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 15, 2003 1:40 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Avari var de som vägrade från början. Sen finns det undergrupper av de som gav upp efter ett tag och de kallas moriquendi som samlingsnamn.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 15, 2003 9:09 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Älva skrev:
Avari var de som vägrade från början. Sen finns det undergrupper av de som gav upp efter ett tag och de kallas moriquendi som samlingsnamn.

Nästan rätt. Som mina tidigare inlägg gjort klart ingår även Avari bland Moriquendi. Det innefattar alla alver som levat under trädens tid, men som aldrig såg deras ljus. De saknar den där glöden i ögonen, därav namnet Moriquendi (Q. "Dark Elves").

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 15, 2003 9:50 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Förlåt mina taskiga formuleringar. Det var ju så jag menade att Avari var huvudgruppen.
Hoppas ni fattar vad jag menar. :oops:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 15, 2003 10:29 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Älva skrev:
Förlåt mina taskiga formuleringar. Det var ju så jag menade att Avari var huvudgruppen.
Hoppas ni fattar vad jag menar. :oops:

Inga problem :wink:

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]