Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:44 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Konungens återkomst
InläggPostat: lör dec 11, 2004 6:55 am 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: lör aug 02, 2003 8:29 am
Inlägg: 128
Ort: Gondolin
...måste vi väl ändå ha en tråd för?
Hur känns det nu, när det inte kommer fler filmer? Omdöme om projektet som helhet? Och, givetvis, vad anser vi om EE? Nu kommer ju förstås filmen att tröskas rejält på andra delar av forumet, men något litet gamlinsperspektiv skall vi väl lyckas lägga på den?
Jag fick mitt exemplar i går, som en oväntad present från min man! Nu skall där bara bli tid till att titta på den...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 11, 2004 10:05 am 
Offline
Avar
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre nov 07, 2003 9:52 am
Inlägg: 193
Ort: I love Hjo :)
jag fick min i torsdags :) och har varit sysselsatt sedan dess :)
började med dokumentärerna först den här gången (och då med den om kläderna *ler*) :) ... har inte sett hela filmen än men flera av dokumententärerna flera gånger :)

_________________
+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+
Where do I take this pain of mine
I run but it stays right by my side

MetallicA - Load - Until It Sleeps


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 12, 2004 2:19 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Ioreth: Har du inte sett filmen än?! Då får du läsa mitt senste mess till dig med viss försiktighet!
Fick du den i torsdags??? Hur bar du dig åt då? :shock: I och för sig, om jag förstår postlappen jag fick hade min legat där i flera dagar innan jag fick hämnta ut den... Mutade du postpersonalen? :shock: :lol:

Tja, jag vill sammanfatta hela projektet som mycket lyckat. På sätt och vis långt över förväntan, trots ändringar som fått mig att gnissla tänder. Man vänjer sig vid så mycket, särskilt när det görs under en så lång tid som detta faktiskt tagit i anspråk. Svårt att riktigt greppa hur mycket tid jag själv lagt ner på detta, när man tittar tillbaka så här efteråt... Men summa summarum, det har varit värt det!

ROTK EE var väl som de andra, somligt fick mig att gråta av rörelse, somligt att le och annat att sucka och muttra "yeah right", "come on, he'd never do anything like that!", "oh pleeease...!", "Oh, for fuck's sake...!" m.m.

Har bara sett första cd-n extramaterial och gillade det mesta där, särskilt kläderna och hästarna! (Gammal hästtjej...)
Det fåniga är att det jag väntat mest på med EE är kommentatorspåren. Nu när jag sett hela filmen orkar jag faktiskt inte se den igen, inte ens i sällskap av McKellen, Wood, Dom och de andra... :wink: Måste vänta lite, hinna bygga upp någon slags ork... :lol:

Det blir nog en och annan lunch framför extramaterialet nu till veckan... :wink:

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 12, 2004 8:44 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Jag har varit och köpt mitt ex idag... Sedan hade jag biljett till Jesus Christ Superstar varför jag naturligtvis gick och såg den. (Grym musical!) När jag nu kom hem full av förväntan är TVn ockupera av handboll...

Ni förstår...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 13, 2004 7:39 am 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: lör aug 02, 2003 8:29 am
Inlägg: 128
Ort: Gondolin
Visst är det gräsligt att ha filmen liggande hemma och så inte ha möjlighet att se den! Jag har börjat lite smått på dokumentärerna, men själva filmen får vänta ända till nästa helg. Barn är ju för all del trevliga att ha, men tar de inte väldigt mycket tid? :wink:
Rosie: jag uppfattar handboll som ett väldigt orkiskt spel.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 13, 2004 10:36 am 
Offline
Vala
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 29, 2003 12:45 am
Inlägg: 155
Ort: Hjo
Hej på er igen....Ska försöka rycka upp mig och bli lite mer aktiv på Arda. Fick oxå EE i torsdags, jag hade förbokat den, såg hela filmen på torsdagskvällen, det tog en stund... :roll: Först blev jag ganska besviken, det var saker jag hade förväntat mig skulle vara med och det var saker som var väldigt förändrade från boken, men sen bestämde jag mig för att sluta jämföra och betrakta boken som bok och filmen som film, fristående från varandra, och då får jag väl säga att jag ändå gillade filmen. Extramaterialet är kul, gillade det om dräkterna och hästarna, har inte sett allt ännu.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 13, 2004 10:44 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Kul att se dig igen Wargen, det var en stund. :)

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 13, 2004 2:02 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Tack och lov att jag var ledig från jobbet idag! Jag fick faktiskt låna TVn vid niotiden, men eftersom filmen är fyra timmar lång och jag trots ledigheten måste upp och väcka barnen klockan sex fick det räcka med ena skivan i går kväll. Resten tog jag idag på morgonen.

Så svala ni låter då ni bedömer filmen! Jag har visserligen inte varit inne på resten av forumet än och kollat av trådarna som finns där om den. Nogsamt har jag hållit mig därifrån då jag ville vara okunnig om vilka scener som skulle läggas till för att på så vis ha denna sista chans till överraskningar. Nu är det slut! Även om jag har extramaterial att plöja igenom som (med de praktiska möjligheter jag ges) kommer att räcka ett år till. Jag får vänta till sent på kvällarna innan jag kan frossa i sådant. Först och främst har jag en son som bör hållas ifrån det ett tag till, så han måste gått och lagt sig. Sen har jag dessutom en man som är ointresserad men måste få låna TVn på kvällen om han vill. Plus att en av sönerna ligger i rummet brevid och han kan inte sova om han hör att det handlar om Sagan om ringen. Men det hindrar mig ju från att proppa i mig hela godispåsen på en gång. :)

Jo, jag tycker att ni låter svala eftersom jag själv är fullkomligt hänförd! Och jag som kände att jag tröttnat litegrann på "filmbiten" av Tolkienvärlden! Men kanske just därför... Jag hade inte några förväntningar alls, mer än att det skulle bli kul att se den. Vad var det ni inte tyckte om? (Har ni redan skrivit om det i andra trådar behöver ni inte upprepa er för min skull. Jag ska läsa där också.)

Idril: I vanliga fall är handboll en av de få sporter som jag verkligen tycker om att se på. Men igår... Igår avskydde jag verkligen handboll en stund!

Hej Wargen! Det är kul att du bestämt dig för att ta upp tråden igen. Hoppas det går bra för er!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 14, 2004 7:21 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Ja, jättekul att se dig igen Wargen!

Rosie: Tja, själv hade jag nog skyhöga förväntningar. Jag hoppades bl.a. att scenerna med Frodo och Sam hos Shelob, i Cirith Ungol och marscherandes med orkerna skulle vara mer utökade än de var. (Ja, Shelob var ju som i bioversonen) De är några av mina absoluta favoriter i alla böckerna/hela boken. Saurons språkrör hade jag också hoppats mycket mycket mer på, tyckte han var mer fånig än skrämmande...

Lite väl mycket side kick-Gimli för min smak också... :roll:

Men jag är nöjd. Det har varit en otrolig upplevelse de här åren, att vänta och fundera och känna förväntan växa. Att jag blivit besviken ibland har inte gjort så mycket, det har alltid gått över och jag har accepterat alltsammans och tagit det till mitt hjärta som den tolkning det är. Har citerat Philippa Boyens så ofta att jag tänker bespara er ännu en, men det är sant... "a sense of what might have been..." (Attans, där kom det i alla fall... :wink: ) Boken är boken, den är untouchable, finns där över allt annat som folk kan tänkas försöka sig på med den, den blir aldrig förstörd. Filmerna (eller ska man kanske säga "filmen" nu när hela projektet är i hamn?) är filmerna, underbara resor till en samling människors bild av Midgård och jag skulle inte vilja vara utan dem.

Extramaterialet är tyvärr redan genomtittat, somligt flera gånger, det räckte inte alls så länge som jag trott... :( Och tro det eller ej, men jag har gråtit både här och där. Alla dessa farväl...
Men kommentatorspåren är som sagt kvar, en karamell att suga lite till på!

Ursäkta om jag upprepat mig nu, minns inte vad jag skrivit i andra trådar, om jag alls skrivit något...! (Hur vet man om man håller på att få Alzheimer's...? :? )

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010