Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: sön maj 03, 2026 4:20 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 1504 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60 ... 101  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 22, 2005 10:51 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Enig! Lite fördelning över landet skadar inte. Dessutom måste det ju vara roligare för spelarna att resa runt i ett större spridningsområde?

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 23, 2005 6:10 pm 
Master of Doom

Fast derbyn är ju de roligaste matcherna!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 23, 2005 6:47 pm 
Noldo

Túrin Turambar skrev:
Fast derbyn är ju de roligaste matcherna!

Göteborgsderbyn ja. I en match mellan IFK och ÖIS är det inte bråk på eller utanför läktaren medan en match mellan DIF och AIK kan du nästan räkna med bråk.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 23, 2005 7:43 pm 
Master of Doom

Ja, tyvärr är det bråkigt på många Stockholmsderbyn, även om det nästan aldrig är bråk på själva matcherna längre. Det är trots det fantastiskt att vara på matcherna!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 23, 2005 8:27 pm 
Noldo

Túrin Turambar skrev:
Ja, tyvärr är det bråkigt på många Stockholmsderbyn, även om det nästan aldrig är bråk på själva matcherna längre. Det är trots det fantastiskt att vara på matcherna!

Ja jag har aldrig varit på något Stockholmsderby så jag kan bara utala mig om sådant jag hörpå nyheterna. AIK:s suportrar har ju för vana att på olika sätt skämma ut sig offentligt.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 23, 2005 8:32 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Brehmer skrev:
Ja jag har aldrig varit på något Stockholmsderby så jag kan bara utala mig om sådant jag hörpå nyheterna. AIK:s suportrar har ju för vana att på olika sätt skämma ut sig offentligt.
Håhåjaja vad ska jag behöva stå ut med för att hjärtat ligger åt vänster. Tyvärr har jag väl svårt att försvara mig eftersom det stämmer till stor del. Enda jag kan hoppas på är att det löser sig och att de försvinner nu när de knappast har någon klack kvar att slåss emot.

En konstig paradox att Amerkianer som är väldigt våldsamma av sig aldrig hänger* sig åt läktarvåld

Är de för lata och bekväma eller ser de helt enkelt oseriöst på sportaktiviteter?

*hur det nu stavas.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 23, 2005 10:28 pm 
Noldo

Théoden Ednew skrev:
Brehmer skrev:
Håhåjaja vad ska jag behöva stå ut med för att hjärtat ligger åt vänster. Tyvärr har jag väl svårt att försvara mig eftersom det stämmer till stor del. Enda jag kan hoppas på är att det löser sig och att de försvinner nu när de knappast har någon klack kvar att slåss emot.

En konstig paradox att Amerkianer som är väldigt våldsamma av sig aldrig hänger* sig åt läktarvåld

Är de för lata och bekväma eller ser de helt enkelt oseriöst på sportaktiviteter?

*hur det nu stavas.

Jag tror inte att du eller något äkta fan hänger er åt sådana dumheter. Jag bara hävder att AIK har lite fler dumskallar än en hel del andra klubbar. Mitt favoritlag i alla väder IFK Gbg är ju inte heller direkt befriende från sådana element. De ser dock till att inte visa sig på matchen utan gör upp långt därifrån. Jag vill överhuvudtaget inte förknippas med sådana dumheter och är därför glad att säkerheten på areanorna har skärpts.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 23, 2005 10:54 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Det går dock dåligt för Dif för tillfället :( det enda jag kan hoppas på är att frölunda piskar FBK ordentligt i finalen, det kan de gött ha de dryga värmlänningarna.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 23, 2005 10:56 pm 
Noldo

Théoden Ednew skrev:
Det går dock dåligt för Dif för tillfället :( det enda jag kan hoppas på är att frölunda piskar FBK ordentligt i finalen, det kan de gött ha de dryga värmlänningarna.
'
Hoppas jag med efter deras behandling av Foppa

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 24, 2005 1:09 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Théoden Ednew skrev:

Tala för dig själv du som bor i lusasken! :wink: Jag har hjärtat kvar i Färjestad trots att jag bor i storstaden.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 24, 2005 6:36 pm 
Sinda

Älva skrev:
Enig! Lite fördelning över landet skadar inte. Dessutom måste det ju vara roligare för spelarna att resa runt i ett större spridningsområde?

Tvärtom, det blir bara längre resor, dvs mer tid iväg hemifrån. Det spelarna hinner se på bortamatcherna är i princip bara ishallen och omklädningsrummet. Inget som direkt kompencerar längre resor.

Brehmer skrev:
Göteborgsderbyn ja. I en match mellan IFK och ÖIS är det inte bråk på eller utanför läktaren medan en match mellan DIF och AIK kan du nästan räkna med bråk.

Du vet inte vad du pratar om, kom tillbaks när du har lite förstahandsinformation istället för att bara ha massa dynga från kvällspressen att förlita dig på.

Théoden Ednew skrev:

Det är ju inte direkt klackarna som slåss mot varandra utan firmorna som gör upp långt ifrån arenorna. Enda gången senaste åren vad jag vet det varit bråk på arenan var förra året mellan Norrköping-DIF men det ser jag mer som en isolerad händelse än som ett mönster. Det bör även tilläggas att ingen oskyldig drabbades under den incidenten.

Brehmer skrev:
Jag tror inte att du eller något äkta fan hänger er åt sådana dumheter. Jag bara hävder att AIK har lite fler dumskallar än en hel del andra klubbar. Mitt favoritlag i alla väder IFK Gbg är ju inte heller direkt befriende från sådana element. De ser dock till att inte visa sig på matchen utan gör upp långt därifrån. Jag vill överhuvudtaget inte förknippas med sådana dumheter och är därför glad att säkerheten på areanorna har skärpts.

Tycker inte du är rätt person att bedömma huruvida de är äkta fans eller inte eftersom du uppenbarligen inte vet ett skit om dem och knappast har pratat med någon av dem. Kan berätta att många är riktigt hängivna till sitt lag, tyvärr råkar de även gilla att slåss. Självklart finns det många som bara är där för att slåss men du ska inte dra alla över samma kam, rötägg finns i alla större folkgrupper. AIK har förövrigt varken fler eller aktivare ligister än de andra storklubbarna. För tillfället är det Hammarby som ställer till med klart mest bråk i Sverige.

Sammanfattningsvis vill jag säga att jag inte på något sätt stödjer någon som helst huliganverksamhet, även om jag tycker det är helt ok att de slåss, långt utanför arenorna där ingen oskyldig behöver bli inblandad (sen att det tyvärr emellanåt sker är en annan fråga). Däremot ogillar jag påståendet att det är farligt att gå på fotboll för så är verkligen inte fallet!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 24, 2005 7:38 pm 
Noldo

GwaihiR skrev:

Tycker inte du är rätt person att bedömma huruvida de är äkta fans eller inte eftersom du uppenbarligen inte vet ett skit om dem och knappast har pratat med någon av dem. Kan berätta att många är riktigt hängivna till sitt lag, tyvärr råkar de även gilla att slåss. Självklart finns det många som bara är där för att slåss men du ska inte dra alla över samma kam, rötägg finns i alla större folkgrupper. AIK har förövrigt varken fler eller aktivare ligister än de andra storklubbarna. För tillfället är det Hammarby som ställer till med klart mest bråk i Sverige.

Sammanfattningsvis vill jag säga att jag inte på något sätt stödjer någon som helst huliganverksamhet, även om jag tycker det är helt ok att de slåss, långt utanför arenorna där ingen oskyldig behöver bli inblandad (sen att det tyvärr emellanåt sker är en annan fråga). Däremot ogillar jag påståendet att det är farligt att gå på fotboll för så är verkligen inte fallet!

Så du tycker inte jag är rätt person att bedömma vilka som är äkta fans eller ej. Jag har varit på en rad fotbollsmatcher där det aldrig har uppstått något bråk på eller utanför areanan. Att man påstår att man är hängiven sitt lag och ändå slåss förstår jag inte. Att man super sig döfull innan en match och säger sig vara ett hängivet fan förstår jag inte heller. Att du sedan tycker att det är OK att de slåss är något som jag inte förstår. Man kanske får det intrycket av mitt senaste inlägg men jag är emot alla typer av våld på alla sätt. Att AIK tar våldet till areanorna speciellt händelsen mot Hammarby på Råsunda är direkt acceptabelt och jag tycker att straffet var för milt. Jag anser att om ett lag inte kan garantera säkerheten på areanan så skall laget ha ett fullständigt straff. Nej, jag har inte talat med några idioter som slåss. Jag anser att om man måste yttrycka sina känslor i våld så är man en direkt ynkrygg och sådana människor håller jag mig borta ifrån.
GwaihiR skrev:
Du vet inte vad du pratar om, kom tillbaks när du har lite förstahandsinformation istället för att bara ha massa dynga från kvällspressen att förlita dig på.

Förlåt det skulle givetvis varit AIK och Hammarby. Vad som hände i den matchen kan du knappast förklara bort. Ja, jag har varit på Göteborgsderbyn och känt den härliga stämningen utan våld. Jag har följt mitt IFK i med och motgångar. Men eftersom jag inte vill bli inblandad i något så håller jag mig borta när de möter AIK eftersom jag vet att det är högriskmatcher inte bara p.g.a. AIK-fans utan p.g.a. de dumskallar som finns i IFK också. Jag anser att alla som puklar på motståndarlaget inte är sportsmän och därför inte helt och fullt hängivna åt det vackra spelet fotboll. Om IFK förlorar så går jag hem och gråter men jag puklar inte på folk på vägen. Ja jag har lite förutfattade meningar om vad som händer på stockholmsderbyn men jag är smart nog att inte enbart lita på vad som står i kvällspressen. De som helt och fullt tror på vad kvällspressen skriver bör gå igenom en hjärnundersökning snarast.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 24, 2005 8:46 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Jag förstår faktiskt inte vad du menar GwaihiR när du säger att det är OK att slåss. Sedan är det väl ett erkänt faktum att vissa klubbar har större problem än andra? Däribland Djurgården, Aik, och Hammarby (sedan att det möjligtvis är en följd av att det bor mer folk i stockholm än i andra städer är en annan fråga.)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 24, 2005 10:58 pm 
Sinda

Brehmer skrev:
Så du tycker inte jag är rätt person att bedömma vilka som är äkta fans eller ej. Jag har varit på en rad fotbollsmatcher där det aldrig har uppstått något bråk på eller utanför areanan. Att man påstår att man är hängiven sitt lag och ändå slåss förstår jag inte. Att man super sig döfull innan en match och säger sig vara ett hängivet fan förstår jag inte heller.

Nej jag tycker inte du är rätt person att bedömma vilka som är äkta fans och vilka som inte är det eftersom du uppenbarligen inte vet någonting om dem. Oavsett vad man tycker om folk som slåss, förstår jag inte hur man kan säga att de inte är hängivna om de går så långt att de slåss för att försvara sin klubb. Sen att det är smått patetiskt att tro att så är fallet och att klubben "egentligen" behöver dem är en annan sak.

Jag har gått frekvent och sett DIF sen jag var liten, haft säsongskort senaste 4 åren, varit på runt 30 bortamatcher, stått och sålt programblad ideellt, sjukskrivit mig från skolan efter jobbiga derbyförluster för att slippa möta mina antagonister. Fotboll lever jag med dyngnet runt, de kläder jag bär är inspirerade av DIF (casual), den musik jag lyssnar på är inspirerad av DIF (Oasis, Stone Roses etc). Många av mina kompisar skulle jag inte vara kompis med om vi inte gillade fotboll. Jag väljer bort vissa varor och märken som är förknippade med andra fotbollslag (läs aiks och bajens sponsorer etc). Men visst har jag vid ett flertal tillfällen varit mer än bara berusad under en match, diskvalificerar det mig som en riktig supporter då? För mig och för många andra är fotboll så mycket mer än att bara gå och kolla på två lag sparka på en boll i 90 minuter, hela stämningen och inramningen runt matcherna, ölen innan, kompisarna, hela kulturen... För vissa ingår tyvärr även att slåss med likasinnade från våra rivaler, men bara för det behöver de inte diskvalificera dem som hängivna.

Brehmer skrev:
Förlåt det skulle givetvis varit AIK och Hammarby. Vad som hände i den matchen kan du knappast förklara bort

Eftersom jag låg inne i lumpen då så missade jag matchen plus hela eftersnacket, men min uppfattning är att det var lite av en storm i ett vattenglas. Visst var det stökigt och så vidare, stora mängder föremål kastades in på plan etc. Men något regelrätt slagsmål var det väl aldrig och de höll sig fortfarande kvar på läktarna. Och straffet de fick var i mina ögon det hårdaste straff ett svenskt fotbollslag har fått. Att få spela en avgörande match om nedflyttning inför tomma läktare, med resultatet att aik gör en av säsongens sämsta instatser och åker ur, kan du väl ändå inte påstå vara ett för snällt straff. Vad skulle vara ett lämpligare straff då?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 24, 2005 11:07 pm 
Sinda

Théoden Ednew skrev:
Jag förstår faktiskt inte vad du menar GwaihiR när du säger att det är OK att slåss. Sedan är det väl ett erkänt faktum att vissa klubbar har större problem än andra? Däribland Djurgården, Aik, och Hammarby (sedan att det möjligtvis är en följd av att det bor mer folk i stockholm än i andra städer är en annan fråga.)

Vad är det för fel på huliganernas slagsmål där de gör upp om tid och plats och sen träffas de och slåss, de som är där gör det av fri vilja och alla är med på det. Vad skilljer huliganerna från tex boxning där båda parter tränar och tränar för att på en given tid och plats försöka banka skiten ur varandra. Sen att jag tycker man är lika dum i huvudet om man vill slåss, oavsett på gatan som "huligan" eller i en boxningsring har inte med saken att göra.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1504 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60 ... 101  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]