Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: sön maj 03, 2026 5:31 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 1504 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61 ... 101  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 24, 2005 11:35 pm 
Noldo

GwaihiR skrev:
Théoden Ednew skrev:
Jag förstår faktiskt inte vad du menar GwaihiR när du säger att det är OK att slåss. Sedan är det väl ett erkänt faktum att vissa klubbar har större problem än andra? Däribland Djurgården, Aik, och Hammarby (sedan att det möjligtvis är en följd av att det bor mer folk i stockholm än i andra städer är en annan fråga.)

Vad är det för fel på huliganernas slagsmål där de gör upp om tid och plats och sen träffas de och slåss, de som är där gör det av fri vilja och alla är med på det. Vad skilljer huliganerna från tex boxning där båda parter tränar och tränar för att på en given tid och plats försöka banka skiten ur varandra. Sen att jag tycker man är lika dum i huvudet om man vill slåss, oavsett på gatan som "huligan" eller i en boxningsring har inte med saken att göra.

Det finns en liten skillnad och det är att risken för att du skall få en allvarlig skada om du är boxare är ändå liten medan risken att bli skadad i ett huliganslagsmål är ganska påtaglig. I en boxningsring finns det en domare som bryter i fall matchen blir för ojämn. Det finns det inte i ett gatuslagsmål. Behöver jag säga att jag är för att proffsboxning legaliseras i Sverige. Nu skall den vidriga "sporten" K1 komma till Sverige medan proffsboxning som är småkraffs i jämförelse inte är tillåtet. Rent tekniskt skulle inget kunna hindra dig från att sätta upp en match i Ultimate Figthing i Sverige.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 25, 2005 12:31 am 
Sinda

Brehmer skrev:
Det finns en liten skillnad och det är att risken för att du skall få en allvarlig skada om du är boxare är ändå liten medan risken att bli skadad i ett huliganslagsmål är ganska påtaglig. I en boxningsring finns det en domare som bryter i fall matchen blir för ojämn. Det finns det inte i ett gatuslagsmål.

Jag skulle vilja säga att risken att skada sig inom proffsboxningen även den är ganska påtaglig. Att domaren går in och bryter i tid är bara bullshit. Ett av kriterierna för att en boxare har förlorat innan tiden är slut är att han har blivit slagen så att han medvetslös rammlar i golvet utan att kunna resa sig upp inom 10 sekunder. Jag är ingen expert, men jag tror knappast det är särskillt hälsosamt att bli slagen medvetslös på det viset och det är inte direkt sällan som boxare blir "knockade".

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 25, 2005 9:31 am 
Noldo

GwaihiR skrev:

Jag skulle vilja säga att risken att skada sig inom proffsboxningen även den är ganska påtaglig. Att domaren går in och bryter i tid är bara bullshit. Ett av kriterierna för att en boxare har förlorat innan tiden är slut är att han har blivit slagen så att han medvetslös rammlar i golvet utan att kunna resa sig upp inom 10 sekunder. Jag är ingen expert, men jag tror knappast det är särskillt hälsosamt att bli slagen medvetslös på det viset och det är inte direkt sällan som boxare blir "knockade".

I en match mellan två rutinerade boxare är det sällen någon blir knockad utan matchen går fullt ut. Att det finns boxare som har platta näsor för att de inte kan gardera sig är inte bra och jag tycker att det skall vara svårare att få proffslicens. Sedan kan du uppenbart inte reglerna i proffsboxning. Om en boxare har varit nere tre gånger så har domaren rätt att bryta matchen och ge motståndaren segern. Domaren brukar mycket riktigt bryta matchen efter tre nedslagningar. Ser du något gatuslagsmål som avbryts efter att en kille har varit nere och rest sig tre gånger så skall jag med glädje hålla med dig om att boxning är lika farligt. Dessutom är det ganska ofta kroppsslag som nitar boxarna.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 25, 2005 4:22 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Gwaihir skrev:
Vad är det för fel på huliganernas slagsmål där de gör upp om tid och plats och sen träffas de och slåss, de som är där gör det av fri vilja och alla är med på det.

Jag är väldigt liberal, men att ett gäng patetiska psykopater pucklar på varandra är iallafall inget som Jag någonsin kommer att stödja. Lås in dem och kasta bort nyckeln! De är en skam för mänskligheten.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 25, 2005 6:36 pm 
Sinda

Brehmer skrev:
Sedan kan du uppenbart inte reglerna i proffsboxning.

Nej, jag är ingen expert på proffsboxning men vilka rader i min text får dig att dra slutsatsen att jag "uppenbart inte kan reglerna". Jag beskrev ETT av kriterierna för att avgöra en boxningsmatch, genom att betona att det bara var ett av sätten på hur det kan avgöras kan man läsa mellan raderna att det finns flera sätt.

Brehmer skrev:
I en match mellan två rutinerade boxare är det sällen någon blir knockad utan matchen går fullt ut.

Det ligger något i det du säger att om två jämnbördiga motståndare möts så är det inte särskillt vanligt att en av dem blir knockad. Tyvärr fungerar proffsboxningen på det viset att det oftast inte är två jämnbördiga motståndare som möts. De flesta titelmatcher som utspelas går ju bara ut på att titelförsvaren ska få en lätt motståndare så att han kan behålla sitt bälte, eftersom de måste försvara den med jämna mellanrum för att få behålla den. Synd bara att den "lätta" motståndaren som ser sitt livs chans ofta blir misshandlad av den överlägsne motståndaren. Se bara på Paolo Roberto som blev helt sönderslagen av den totalt överlägsne titelförsvarande spanjoren Castilejo (stavning?) för ett par år sedan. Paolo Roberto fick knappast möta Castilejo för att han var den främste utmanaren i den viktklassen, utan för att han ansågs vara ett lätt byte i väntan på större utmaningar.

Brehmer skrev:
Om en boxare har varit nere tre gånger så har domaren rätt att bryta matchen och ge motståndaren segern. Domaren brukar mycket riktigt bryta matchen efter tre nedslagningar.

Är som sagt ingen expert här heller men har en boxare blivit knockad så han rammlat i golvet tre gånger inom loppet av en kort tidsperiod, så tror jag inte heller det skulle vara särskillt hälsosamt...

Brehmer skrev:
Ser du något gatuslagsmål som avbryts efter att en kille har varit nere och rest sig tre gånger så skall jag med glädje hålla med dig om att boxning är lika farligt

Återigen gör du självmål genom att referera till någonting du inte har en aning om hur det går till. Huliganerna, i alla fall i Sverige sätter en heder i att inte röra folk som gått i backen. Sen att det inte alltid hålls är en annan sak...

Fëanor skrev:
Jag är väldigt liberal, men att ett gäng patetiska psykopater pucklar på varandra är iallafall inget som Jag någonsin kommer att stödja. Lås in dem och kasta bort nyckeln! De är en skam för mänskligheten.
Ett citat jag hittade i "politisk läggning-tråden":
Fëanor skrev:
När det gäller droger så anser Jag att man ska få välja själv om man vill bruka. Man bestämmer själv över sin egen kropp.

Om du nu anser att man ska få bestämma över sin egen kropp och förstöra den för att uppnå berusning. Vad är då principiellt skillnaden mot att låta någon annan försöka förstöra din egen kropp istället. Många beskriver varför de slåss pga adrenalinkickarna de får, även det skulle jag vilja kalla en slags berusning, bara skillnaden att i det här fallet behövs fler än en person för att framkalla den.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 25, 2005 7:59 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Gwaihir skrev:
Om du nu anser att man ska få bestämma över sin egen kropp och förstöra den för att uppnå berusning. Vad är då principiellt skillnaden mot att låta någon annan försöka förstöra din egen kropp istället. Många beskriver varför de slåss pga adrenalinkickarna de får, även det skulle jag vilja kalla en slags berusning, bara skillnaden att i det här fallet behövs fler än en person för att framkalla den.

Anledningen till att de slåss, gällande vilka fotbollslag de håller på, bevisar att de är psykiskt sjuka eftersom ingen psykiskt sund människa skulle slåss om något så löjligt, och psykiskt sjuka människor har inte bestämmanderätt över sin egen kropp eftersom de inte är kapabla till att hantera det ansvar som medföljer med den rätten. Därför får de inte slåss hur de vill.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 26, 2005 12:33 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Vad tror ni om den obekräftade (dock väldigt säkra startelvan) idag?

------------------------Isaksson
--Östlund----Mellberg----Lucic----Edman
--Alexandersson--Linderoth---Svensson---Ljungberg
--------------------Jonsson----Zlatan----

Själv är jag osäker om det är bu eller bä, hoppas att Linderoth håller och att Wilhelmsson kommer in i andra. Backlinjen är jag ganska säker på men Mikael Svensson får gärna tillfriskna när som helst.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 26, 2005 12:36 pm 
The Magnificent

Kanske inte så offensiv som man skulle kunna hoppas, men det kanske går ändå. Enligt aftonbladet ( :roll: ) så ska Sverige börja defensivt (som visats ovan) och satsa offensivare i andra halvlek. Då bör väl Chippen komma in... Kanske Källström får komma in mot Linderoth om det skulle behövas lite mer offensiv.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 26, 2005 2:00 pm 
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Som Mjällbyfan skulle jag ju gärna se att Chippen skulle börja...
Om inte Linderoth håller (från start alltså) skulle jag hellre se att Källström kom in istället för Andersson så det blir offensivare.
Jonson och Zlatan är nog de bästa anfallarna.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 26, 2005 7:10 pm 
Noldo

2-0 till Sverige nu. Saken bör vara klar.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 26, 2005 8:50 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

3-0 Blev det...lite överdriven straff på slutet bara :D

/Alexander The Great

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 26, 2005 8:57 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Nja den var ju ganska solklar, det enda överdrivan med den var väl att den inte behövdes. Förövrigt var det dock en go match även om domaren gjorde sitt bästa för att dömma sönder den.

Fy faan vad vi är bra! :D Tysklant her vi comst.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 26, 2005 9:02 pm 
Master of Doom

Bra tyska...

Jag missade matchen! Jag glömde den! Förbannade j-vla sk-t! :x

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 26, 2005 9:44 pm 
The Magnificent

Fick lyssna på radion. :x

Men det fick duga, och målen kom ju iaf på spoten sen... en jäkla friskpark Edman fick på!

Theoden, så solklar tycker jag inte att den var. Såg iofs bara en repris, men jag tyckte han föll ganska lätt där inne. Men whatever, Vi Vann!

Jäkla oflyt Turin!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 26, 2005 10:00 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Nej :arrow: jag såg en ganska klar armbåge i ryggen plus att han var på väg att springa sig fri så...

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1504 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61 ... 101  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]