Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis maj 05, 2026 12:30 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 1504 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62 ... 101  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 27, 2005 3:27 am 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Så dj**la bra är vi inte. Det är Bulgarien som är kassa. Själv tvivlade Jag aldrig för ett ögonblick att vi skulle vinna. Jag hade dock tippat seger med två mål. Straffen var dock korrekt. Domaren har ALLTID rätt. Jag föraktar spelare som protesterar mot domslut. Det är så dj**la patetiskt att Jag blir illamående.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 27, 2005 10:36 am 
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Kollade igenom kvaltabellerna idag och såg att det är inte något lag som har full pott.
Frankrike går inte alls bra, samma poäng som Israel och Irland, de är överskattade... Holland och Tjeckien går mot en duell i sin grupp... igen.
I Sveriges grupp kommer det att stå mellan Kroatien och Sverige, jäkla synd att dom förlorade mot Kroatien på Ullevi i höstas.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 27, 2005 12:04 pm 
The Magnificent

Fëanor. Du kan inte mena att domaren alltid har rätt. Domaren gör också misstag, ibland större och totalt felaktiga beslut. Men domaren är inte allsmäktig och kan inte alltid ha rätt, så för mycket tjat om om det är rätt eller fel är dumt, men de måste ju säga ifrån om de tycker att det är fel. Det skulle nog de flesta göra, om de tycker att de fått ett felaktigt domslut emot sig.

Och vi är inte dåliga heller. Vi är ju faktsikt rankade på 13 plats av UEFA.

Senast redigerad av Meriadoc sön mar 27, 2005 1:34 pm, redigerad totalt 1 gång.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 27, 2005 1:34 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag tror att han mer är inne på linjen att när ett beslut tagits så gäller det. Vad ska en domare annars vara till för, om inte för att ta beslut, och det snabbt. Om varje situation ska bedömas i efterhand med hjälp av slowmotionbilder och kameror med hög upplösning så förlorar ju spelet hela sin charm, och domaren sin roll. Detta borde även spelare inse, och inte käfta emot för varje liten frispark. Sedan kan man nog argumentera att domare tog 'fel' beslut, men i sådant fall har nog varje lag fått sådana beslut emot sig, och vill man fortsätta ha en livs levande domare så får man stå ut med det.

Tycker även jag att det är urfånigt när spelare ställer sig och käftar emot. Om beslutet redan tagits är chansen minimal att det ändras, och det enda det ibland leder till är kort i olika färger. Då ser jag hellre någon som försöker vara lite sportslig och säger ursäkta, varesig han/hon gör det helhjärtat eller inte.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 27, 2005 3:15 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Aldrig säger jag, det är en del av spelets charm att känslor ska vara inblandade. Jag skulle ha väldigt svårt att se spelare lungt godta allting domaren säga i någon slags anda av att det bara är ett spel. Då är det ju ingen mening med hela saken. Skådespelet som fotboll går ut på kräver helt enkelt att spelarna klagar gestikulerar och förbannar domaren.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 27, 2005 4:02 pm 
Noldo

Om straffen var fel (kollade inte så noga) så tycker jag att det var en ganska bra kompensation för den direkt felaktiga varningen på Zlatan.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 27, 2005 4:11 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

vanja skrev:
Jag tror att han mer är inne på linjen att när ett beslut tagits så gäller det.

Precis.

Théoden Ednew skrev:
Skådespelet som fotboll går ut på kräver helt enkelt att spelarna klagar gestikulerar och förbannar domaren.

Det där var det löjligaste Jag har hört. Varför inte dopa all spelare också så att de blir superbra och alla matcher blir jätteunderhållande? Då blir det ju ett ännu bättre skådespel. Att klaga på domslut är meningslöst då, som vanja säger, chansen är nära på obefintlig att det kommer att ändras. Visst, om ett domslut är riktigt skandalöst så kan man väl protestera, det har Jag faktiskt själv gjort (en gång), men att gnälla över varje domslut som går en emot är löjligt och patetiskt. Precis som att filma, ett problem som uppenbarligen endast blir värre och värre. Det förstör fotbollen.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 27, 2005 4:29 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

All sport går ut på att personerna som deltar är så upptända av att vinna att de inte kan se sina fel och brister. Spelet går helt enkelt ut på att varje fel som de begår inte är ett fel utan enbart sker för att de ska nå bollen. Således är varje sekvens som är oklar värd att kämpa/tjafsa för. Om de inte tjafsar är de inte intresserade och då kan de lika gärna bytas ut. Händelser likt den som Mild råkade ut för i Em-kvalet mot England hör inte hit, sådant är väl rätt meningslöst att tjafsa om. dock så är Scholes skyldig att till varje pris försöka undslippa ett kort av endera slag.

Edit: Ovanstående matchsekvens med Feanors synsätt.

Håkan Mild, den svenska vinthunden ligger ned på planen med blodet flytande ur djupa jack i låret. Englands vilddjur Pauls Scholes ligger bakom skadan genom en vårdlös stämpling. Domaren och resten av spelarna samlas runt Mild och en bår bärs in. Mild plåstras om, samtidigt som Scholes och domaren har en konversation.

Domaren: "Rätt ful tackling va?
Shcoles: "jooo..." (småler lite grann och står och skrapar med foten i gräsmattan) "det var den väl."
Domaren: "Då förstår du om jag delar ut ett rött kort?"
Scholes: "Ja..." (lite tvekan) tycker du det så måste jag ju acceptera det."

Sagt och gjort! domaren visar upp det röda kortet och Scholes ger sig iväg mot omklädningsrummet med modlösa steg. Samtidigt pysslar de andra spelarna om Mild innan han bärs ut och resten av matchen spelas av under yttersta försiktighet för att inte fler spelare ska bli skadade.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 27, 2005 5:19 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Det jag tycker är roligast att titta på när det gäller fotboll är teknik, ett snabbt spel med många passningar och snygga dribblingar. Som det ser ut i dagsläget är fotboll mer som amerikansk fotboll med avblåsningar stup i ett. Spelare faller till höger och vänster som bowlingkäglor. Folk rullar flera meter efter att ha blivit fällda, och ligger sedan kvar precis så länge det går innan sjukvårdarna kommer in på plan. Jag personligen tycker att det stör jättemycket, och det känns som om man mest sitter och väntar på att spelet ska komma igång igen.

Det är ju upp till var och en vad man tycker om att titta på, eller vad som är mest spännande, men jag gillar inte den här utvecklingen. Ibland ser man en eller annan domare som skiter i att spelarna filmar och låter spelet gå vidare, men oftast blir det en ond cirkel där frisparkar ges hit och dit, där båda lagen gör sitt yttersta för att skapa just sådana situationer. Domaren och spelarna har nog lika stor roll i det hela, och vad man ska göra för att stoppa trenden, det vet jag inte.

Säga vad man vill om att all sport är så här, men jag tycker att det är tragiskt när kommentatorerna säger att spelare är "såpass rutinerade att de vet när de ska falla". Lite mer stolthet trodde jag att stora, starka män hade :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 27, 2005 5:22 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Jag instämmer i det mesta du säger och tycker matchen igår var var ett bra exempel på ett sådant tillvägagångsätt, med frisparkar och filmningar till höger och vänster. Angående stora starka mäns stolthet så finns den inte inom fotbollen. Se exemplen Ljungberg och den bulgariska försvararen som fick bäras ut på bår efter Zlatans "armbåge".

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 27, 2005 6:21 pm 
The Magnificent

Jag är mer inne på Theodens spår. Man ska göra vad man kan för att slippa kort och försvara sig. Men att ligga kvar på marken är ju löjligt, oftast, eftersom domaren antagligen redan blåst av.

Men (med tanke på vad Vanja sa tidigare) så tycker jag att målkamera vore ett väldigt bra tillskott. Det skulle ju inte på några sett göra domaren överflödig, men man skulle slippa problemen som uppstod t.ex. i EM i Englands kvart-match, där Sol Cambells mål blev ogiltigt bortdömt.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 27, 2005 6:32 pm 
Noldo

Théoden Ednew skrev:
Jag instämmer i det mesta du säger och tycker matchen igår var var ett bra exempel på ett sådant tillvägagångsätt, med frisparkar och filmningar till höger och vänster. Angående stora starka mäns stolthet så finns den inte inom fotbollen. Se exemplen Ljungberg och den bulgariska försvararen som fick bäras ut på bår efter Zlatans "armbåge".

Jag tycker att det är vidrigt med filmningar och tycker att det måste stävjas. En av de matcher jag tycker som bäst visar att filmningar inte löser sig i längden är Spanien- Bulgarien från VM 98. Bulgarerna slänger sig så fort en spanjor petar på dem. Domaren skiter fullstädigt i vad bulgarerna gör och Spanien vinner matchen med 6-0. Hade bulgarerna koncentrarat sig på att spela fotboll så hade de kanke vunnit. Spanien var inte överdrivet bra under VM 98. Att sedan resultaten från de andra matchen i gruppen går emot Spanien och de ändå blir utslagna har inte med saken att göra.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 29, 2005 9:44 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Färjestad Frölunda i final! :D

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 29, 2005 10:17 am 
The Magnificent

Usch kan det bli värre?

Hoppas på att det händer något allvarligt så hela skiten blir inställd...

Dessutom så går ju VM åt skoen, då de flesta redan tackat nej.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 29, 2005 10:32 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Det kan inte bli bättre! Jo Leksand Färjestad i final.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1504 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62 ... 101  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]