Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor aug 13, 2026 4:28 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 46 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vatikanen
InläggPostat: fre apr 08, 2005 4:41 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Min idrottslärare nämde att det skulle vara 15 tusen poliser på Påvens begravning och ett tusen av poliserna är kryppskyttar.
Det skulle vara enkelt för en terrorgrupp att muta en eller flera av kryppskyttarna att knäppa ett par av höjderna som kommer på bregravningen.

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 08, 2005 5:29 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Jaha. Och vad exakt är poängen med ditt inlägg? Jag ser iallafall ingen.

Och såvida det inte finns några katoliker här så tycker Jag vi kan ge fullständigt fan i denne den nyligen avlidne apostoliske Antikrist.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 08, 2005 5:47 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Fëanor skrev:
Och såvida det inte finns några katoliker här så tycker Jag vi kan ge fullständigt fan i denne den nyligen avlidne apostoliske Antikrist.

Du vill förhindra andra att diskutera ett ämne som du finner stötande/upphetsande? Nej du, sånt går ej i en demokrati med yttrandefrihet.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 08, 2005 5:50 pm 
The Magnificent

Ja, med tanke på att detta berör en väldigt stor del av världen så skulle det mycket väl kunna vara ågot att diskutera, om någon nu vill. Och man behöver nog inte vara katolik för att ha åsikter om vad han gjorde...

Jag kan ju inte riktigt säga att jag gillade hans sätt att styra och betämma men han kan fortfarande vara interssant att diskutera.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 08, 2005 6:06 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag är främst förundrad. Folk verkar utgå ifrån att påven borde vara perfekt, eftersom han är påve. Frågan är, har det funnits någon ledare av något slag som varit perfekt? Nej. Alltså är det idiotiskt att förvänta sig att någon skulle vara det.

Jag tycker man bör uppmärksamma en ledares misstag, men inte heller blunda för de bra saker ledaren gör/gjorde. Först därefter kan man ställa dessa i relation till varandra och bilda sig ett helhetsintryck.

En del verkar tro att påven enbart gjorde dåliga saker. Självklart gjorde han massa bra också. Men som vanligt är det populärmodet som avgör folks uppfattning av något, istället för att se det hela objektivt. Så även i det här fallet.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 08, 2005 6:48 pm 
The Magnificent

Visst gjorde han bra saker, men att förbjuda preventinmedel är nog det dummaste han gjort. Massor (är inte säker hur mycket det var) av folk har AIDS/HIV pga av det i Afrika (iaf bland katolikerna), och det är ju likadant i sydeuropa, men inte i samma utsräckning. Ingen har väl påstått att han är perfekt, men att t.ex. förbjuda kvinnliga präster (det var väl präster de inte fick bli?) är ju korkat...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 08, 2005 7:02 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Fëanor skrev:
Jaha. Och vad exakt är poängen med ditt inlägg? Jag ser iallafall ingen.

Jag trodde du för demkrati och yttrandefrihet Feanor?
Såvitt jag vet har jag inte brutit mot nån av forumet regler men om jag har gjort så väl nån av moderator ta bort denna tråd.

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 08, 2005 8:48 pm 
Uruk

Meriadoc skrev:
Visst gjorde han bra saker, men att förbjuda preventinmedel är nog det dummaste han gjort. Massor (är inte säker hur mycket det var) av folk har AIDS/HIV pga av det i Afrika (iaf bland katolikerna), och det är ju likadant i sydeuropa, men inte i samma utsräckning. Ingen har väl påstått att han är perfekt, men att t.ex. förbjuda kvinnliga präster (det var väl präster de inte fick bli?) är ju korkat...

Det må vara korkat, men det är en oerhört vanlig uppfattning om vi ser oss omkring i världen. Jag är självklart för både preventivmedel och kvinnliga präster, men det är att förenkla det hela en aning att säga att alla som har en annan åsikt är korkade. Jag tror att Johannes Paulus var en ganska intelligent människa, på måmga plan. Bara för att han hade en åsikt som inte är politiskt korrekt i dagens Sverige behöver inte det betyda att han var korkad.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 08, 2005 9:51 pm 
The Magnificent

Jag sa inte att han som person som är korkad, han gjorde nog många bra saker, men att det jag tog upp var korkat. Jag menar; hur tolkar man att alla ska vara lika värda m.m men att bara män får bli präster?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 08, 2005 9:55 pm 
Uruk

Meriadoc skrev:
Jag sa inte att han som person som är korkad, han gjorde nog många bra saker, men att det jag tog upp var korkat. Jag menar; hur tolkar man att alla ska vara lika värda m.m men att bara män får bli präster?

Att alla är lika värda betyder inte, rent semantiskt, att alla ska göra samma saker.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 08, 2005 10:22 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Nerloth skrev:
Du vill förhindra andra att diskutera ett ämne som du finner stötande/upphetsande? Nej du, sånt går ej i en demokrati med yttrandefrihet.

Nej det vill Jag inte. Jag sade endast att hans inlägg var poänglöst, vilket det ju var, och sade därefter Min åsikt: att det vore meninglöst att diskutera påven här då han inte betyder ett dugg för oss svenskar (och sedan kan vår nådig konung åka till Vatikanen och hyckla fram tårar bäst han vill; förövrigt det enda som han är bra på), utom för den extrema minoritet katoliker vi har i landet. Istället borde vi alla glädjas åt att han är död så att yngre, mindre konservativa krafter kan ta över katolicismens högborg.
Och för det andra: för att ett land skall kvalificeras som en demokrati med yttrandefrihet så skall man ha rätt att säga vad man vill och det har vi ju bevisligen inte här i Sverige.

Lord_Voldemort skrev:
Jag trodde du för demkrati och yttrandefrihet Feanor?

Javisst är Jag det. Men precis som Min stora idol Michael Collins så ogillar Jag slöseri, dvs i det här sammanhanget onödiga inlägg. Att skriva att någon har sagt att en massa poliser skall närvara vid påvens begravning är så fruktansvärt irrelevant information på detta forum att Jag får migrän bara Jag tänker på det.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 08, 2005 10:29 pm 
The Magnificent

Danne - just nu... skrev:
Att alla är lika värda betyder inte, rent semantiskt, att alla ska göra samma saker.

Men att vara präst måste ju anses som ett ganska högt ansett yrke inom katolicismen, och det förvägras kvinnorna.
Och isåfall varför skull de inte få präster? Någon anledning måste det ju finnas. Var det för att alla apostlar var män eller?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 08, 2005 11:10 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Meriadoc skrev:
Visst gjorde han bra saker, men att förbjuda preventinmedel är nog det dummaste han gjort. Massor (är inte säker hur mycket det var) av folk har AIDS/HIV pga av det i Afrika (iaf bland katolikerna), och det är ju likadant i sydeuropa, men inte i samma utsräckning.

Säger inte att detta var bra, men man kan ju se det ur flera vinklar. Kanske han vill säga att man inte behöver knulla så jävla mycket? Speciellt inte om man har aids, hur jävla dum är man då?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör apr 09, 2005 12:37 am 
Uruk

Meriadoc skrev:
Men att vara präst måste ju anses som ett ganska högt ansett yrke inom katolicismen, och det förvägras kvinnorna.

Ja, det är sant, och jag tycker, som sagt, att det är fel. Om jag ska spekulera i hur katoliker tycker och tänker blir det just bara spekulationer, men låt gå. Låt säga att en katolik anser att barnafödande är en av livets viktigaste företeelser (vilket väl inte är helt orimligt). Värderar man då prästerskap högre än barnafödande? Som sagt, bara för att människor har samma värde, behöver de inte ha samma roller i samhället.

Citera:
Och isåfall varför skull de inte få präster? Någon anledning måste det ju finnas. Var det för att alla apostlar var män eller?

Tja, jag är ingen expert, men det citat som oftast brukar dras fram är väl från ett av breven i Nya testamentet där det sägs att "kvinnan ska tiga i församlingen". Å andra sidan anser meningsmotståndarna att det finns andra citat som stöder deras sak.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör apr 09, 2005 12:39 am 
Uruk

Fëanor skrev:
det vore meninglöst att diskutera påven här då han inte betyder ett dugg för oss svenskar

Det var väl en grov överdrift. Nog betyder påven, som ledare för en av de största organisationerna i världen, och tillika en av de personer som har varit med och påverkat det sena 1900-talets historia i Europa i stor utsträckning, en hel del även för lilla Sverige.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 46 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]