Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis aug 18, 2026 9:02 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Strategi för hjärter
InläggPostat: mån maj 09, 2005 10:18 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Som ni säkert vet är taktik den kortsiktiga planen medan strategi är den långsiktiga planen. I krig är taktik den planen som används i strid, medan strategi gäller truppförflyttning med mera. På samma sätt är taktik i hjärter en vanlig spelrunda, medan strategin tillämpas under hela spelet.

Taktiken i Hjärter är relativt enkel. Det enda som behövs är att undvika spader dam samt ett antal hjärter (eller samla alla i ett svep - ta ned månen). Men strategin är mycket svårare. Det finns så många olika strategier att tillämpa.

SÅ min fråga är; vilka strategier tillämpar ni? Och vilka olika strategier skall kunna användas för att garantera en bra och enkel seger? Lurendrejeriet, där man spelar uselt från början men tar ned månen gång på gång i slutet? Eller försiktighetsspelet, där man hela tiden spelar försiktigt gång på gång? Eller vad ni själva kommen på

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 10, 2005 8:50 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Det var länge sen jag spelade och jag tror vi kallade det för spader dam. Har ingen strategi i kortspel. Jag kör så det ryker så får man se hur det går.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 10, 2005 9:49 am 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Ijnstämmer med föregående talare. Den största jäkla buggen med hjärter på datorn (som jag räknar med att Aderyn talar om) är ju att det inte finns en starta om knapp! Istället måste man stänga av spelet och starta det igen, och detta mina vänner är 2000-talet!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 10, 2005 10:00 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Oj då. Här ser ni en som verkligen lever kvar i förra århundradet. Jag spelade det live jag.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 10, 2005 10:28 am 
Maia
Användarvisningsbild

Jag tänkte på hjärter/spader dam rent generelt. En bra strategi kan mycket väl vara halva vinsten. Spelar man samma taktig gång på gång lär sig motståndaren att använda det. I sin tur får jag väl 12 poäng på tre rundor. Det vill jag inte. Så, har ni en strategi som funkar?

I datorn finns ingen strategi. Datorn bryr sig aldrig om man spelar uselt eller bra. Den är inte ens mänsklig för 17!

Jag vill verkligen spela hjärter, på riktigt, och känna psykologin som kortspel ger. Se bara på poker. Hur enkelt är det inte att bluffa ett pokerface via nätet?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 10, 2005 10:30 am 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

själv spelar jag istort sett bara magic nu för tiden (iofs trötnade jag ett tag. men blivit motiverad igen när jag fått en ordentlig förklaring av uppdaterade regler. Började spela 1996/97 någon gång och har inte hunnit med)...

och lite settlers från catan....

hjärtertaktik.... hmm... det är en bra fråga.... vinn?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 10, 2005 11:57 am 
The Magnificent

Jag ser alltid till att ta så lite som möjligt... Och mot datorn är det inga problem. Datorn klantar sig ju nästan alltid. Det är lite roligare att köra över internet, men de är inte heller så bra alltid...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 10, 2005 12:45 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Vilken dator har du? Min dator klantar sig aldrig. Det är alltid jag som klantar mig. Tre spader damer i rad bevisar min hypotes.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 10, 2005 1:17 pm 
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Jag försöker alltid att ge bort en hel färg. Om man t.ex. inte har någon ruter kan man ju ge spader dam till nån annan. annars har jag inte någon speciell taktik, jag tar det som det kommer.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 10, 2005 2:32 pm 
The Magnificent

Aderyn skrev:
Vilken dator har du? Min dator klantar sig aldrig. Det är alltid jag som klantar mig. Tre spader damer i rad bevisar min hypotes.

Datorn har väl ingen betydelse men det följde ju med och vi har Windows XP... Men klantar sig gör han kanske inte, men det är alltid nån som får massor poäng.

Annars som Lorden, ser till att bli av med en hel färg så fort som möjligt och ger sedan bort poäng-korten (om inte en tar åt sig allihop, för då får man ju offra sig och ta något onödigt poäng...)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 10, 2005 2:35 pm 

datorns prestanda har en viss betydelse, till exempel för slumpfunktioner m.m (slump i datorer är väldigt svårt.... hur får man en matematisk maskin att skapa ett sant slumptal?.... går det överhuvudtaget... ofta tar man och delar tiden med ett värde.)

åh, jag kommer ihåg när hjärter var nytt... det var m$ stora skryt sak, jag tror det var i samanband med att windows 3.11 släptes. Gud, den datormäsan var... hmm.... alla bara spelade hjärter. *suck* (åh, jises, nu känner jag mig sådär... gamal igen (vilket jag inte är jag vet) )

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 10, 2005 2:41 pm 
The Magnificent

:) Åja, nog ska den klara av hjärter, även om den är ca 2 år gammal... 2,4 GHz bör väl räcka iaf.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 10, 2005 2:50 pm 

Meriadoc skrev:
:) Åja, nog ska den klara av hjärter, även om den är ca 2 år gammal... 2,4 GHz bör väl räcka iaf.

som jag säger, det har att göra med saker som hur man skriver slumpmotorn och hur systemklockan fungeerar och anropen till saker.

kan intyga att (fungerande) slumpmotor är jobbiga att bygga. Sen så är det svårt att bygga AI som inte alierar sig med varandra.

procesor kraften har istort sett inget med slumpfunktioner att göra, utan det har snarare systemklockan och hur snabbt den tickar m.m.

(vist är programeringsdiskutioner roligare en speldiskutioner)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 10, 2005 3:11 pm 
The Magnificent

Nej verkligen inte, för nu fattar jag ungefär 0, :)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 10, 2005 3:28 pm 

Meriadoc skrev:
Nej verkligen inte, för nu fattar jag ungefär 0, :)

tss...tsss.... jag ska nog ändå avhålla mig från en förklaring, vi kommer mer och mer off-topic. Om du vill ha en ordentlig förklaring pm:a mig.

(ja det var jag som började. ja jag ser mig)
--------------
ska jag säga något on-topic... hmm... hjärter verkar kul IRL, har bara sett folk spela det så en gång någonsin. Men det verkade kul

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]