Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre aug 14, 2026 1:02 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 16, 2003 10:27 am 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Nu har jag hunnit tänka ut vad jag tycker om kommentarsfunktionen. Det var svårt att veta innan man sett hur den fungerar ett tag.

Jag vet inte så mycket hur det hela funkar rent tekniskt, men jag har en synpunkt med användarperspektiv:

Jag tycker om möjligheten att kommentera precis i anslutning till en artikel eller notis. MEN jag tycker att det är synd att det därmed finns två ställen att diskutera - kommentarfönstret och forumet.

Jag ska försöka förklara hur jag menar:

Ett levande dynamiskt forum är en viktig faktor för att Arda ska bli en sajt med brett genomslag, tror jag. Då är det bra om diskussionerna är intensiva och hela tiden får nya uppslag. Ardas specialitet, Magasinet och frågespalten (och i och för sig nyheterna, men det är ju inte unikt för denna hemsida) innebär att det hela tiden finns massor av egenproducerade diskussionsämnen.

Då är det synd att energin i de eventuella diskussioner som kan uppstå leds bort till Kommentarfönstret. Detta är bra för snabba inlägg, men lämpar sig inte lika bra för samtal som forumet. Det är mer svåröverskådligt, inläggen presenteras i "fel" ordning (nedifrån och upp). Dessutom är det lätt att samtalet snarast blir ett samtal mellan läsarna och skribenten.

Se till exempel på Gustavs senaste filmrecensioner, som skapat ca 20 kommentarer vardera. Men ingen diskussion i forumet (tror jag?). Synd på så rara ärter...

Det är bra att man kan kommentera direkt till skribenten! Men kan man tänka sig att det dessutom finns ytterligare en länk bredvid "Kommentera"-länken, där det står "Diskutera"? Den länken går till forumet. Kanske kan man t o m ha särskilda fasta rubriker som heter "Diskutera senaste Magasinet" och "Diskutera senaste frågespalten" och "diskutera senaste nyheterna" eller något sådant???

(OK Mattias, nu fick du i alla fall feedback som du efterlyste! :) :) :) )

Vad tycker ni andra?

Senast redigerad av Katarina tis dec 16, 2003 3:15 pm, redigerad totalt 1 gång.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 16, 2003 11:04 am 
Redaktionen

Men alla ids kanske inte gå in i forumet för att skriva en komentar! Och så finns det ju de som inte är medlemmar här också!

ps. tack för feedbacken ds.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 16, 2003 2:20 pm 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Mattias skrev:
Men alla ids kanske inte gå in i forumet för att skriva en komentar! Och så finns det ju de som inte är medlemmar här också!

Ja visst ja, det där med att kommentarfunktionen är bra för dem som inte är medlemmar hade jag glömt! Det har du rätt i.

Men du kanske missförstod mig? Jag föreslog inte att kommentarsfunktionen skulle tas bort! Absolut inte, den är ju bra. Utan bara att den kanske kan kompletteras med en "diskussionsfunktion" också. :)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 16, 2003 2:36 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Mycket bra återkoppling på kommentera-funktionen Katarina! Gustav och Johan, vad tycker ni? "Kommentar till skribenten" + "Diskutera"? Enbart "Diskutera" för att renodla?

Mattias: Men då får man väl skaffa medlemskap? Så svårt är det inte, och har man något av värde att säga kan/bör man faktiskt ta sig besväret att bli medlem i forumet.

Hellre 1000 läsvärda inlägg av personer vi kan känna igen, relatera till och fortsätta diskutera med än 10000 korta inlägg skrivna i farten av någon anonym nisse som passerar förbi.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 16, 2003 3:05 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Går det inte att länka "Kommentera" direkt till en därtill avsedd tråd här i forumet? (En ny tråd för varje artikel, tänker jag mig då.) Om möjligt kan den tråden dessutom vara öppen även för ej registrerade att skriva i. Kommentarstrådarna kan med fördel ligga i en egen underavdelning i forumet. (Visst kan man väl sätta olika åtkomsträttigheter i olika avdelningar i sådana här forum?) På så sätt fångar man upp kommentarer även från dem som normalt inte skriver i forumet, men man får ändå till en diskussion som även forumfolket hänger på. Dessutom kan man säkert på detta sätt dra ner en del nya intet ont anande läsare i forumträsket... :P

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 16, 2003 4:06 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Det är alltid trevligt med engagerade läsare!

Jo, det är bara att länka på det. Inga tekniska svårigheter alls! Gustav och Johan, var är ni? ;)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 16, 2003 4:54 pm 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Den stegrande kamelen skrev:
Går det inte att länka "Kommentera" direkt till en därtill avsedd tråd här i forumet?

Ja, det var något sånt jag tänkte med en "Diskutera-funktion". Fast jag tror att en tråd för varje artikel kanske blir lite för många trådar. Eller? Jag har lite svårt att tänka mig hur det skulle bli. Men du har rätt i att en länk till forumet skulle vara ett bra sätt att locka ner folk i "forumträsket" (gollum, gollum) :)

Fast det vore synd att helt ersätta kommentarsfunktionen med en länk till forumet. Det är trevligt att ha den möjligheten också, precis i anslutning till artikeln. Jag gillar att läsa något och sen klicka på "Kommentera" och se om någon tyckt något, samtidigt som jag ändå är kvar vid artikeln. Om du förstår. Och där funkar ju fönstret bra, när jag använder det så är det t ex bra att senaste kommentaren är överst.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 19, 2003 1:28 am 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Intressant diskussion, detta!

Jag kan absolut tänka mig att i framtiden komplettera länken till kommentera-funktionen med en länk till en forumtråd. Detta kan i synnerhet göras om det är ett ämne som man kan förvänta sig många kommentarer till.

Vad gäller det här med siffror inom parentes i Senaste nytt från Ardas kommentera-funktioner så ska det komma om någon månad ...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 19, 2003 2:06 am 
Maia
Användarvisningsbild

Gustav skrev:
Jag kan absolut tänka mig att i framtiden komplettera länken till kommentera-funktionen med en länk till en forumtråd.

För att förtydliga mig så tycker jag inte att den särskilda kommentera-funktionen är bra. Det är inget bra format för diskussioner, och kommentarerna tenderar ju att ofta utvecklas till diskussioner i någon form. Bättre då att bara ha en forumtråd länkad från "Kommentera". Man förlorar ju absolut ingenting jämfört med hur det fungerar i dag, men man vinner ett bättre format och att diskussionerna troligen blir aktivare eftersom folk kommer in och deltar inte bara genom att läsa artikeln utan också genom att gå in forumvägen.

Katarina skrev:
Fast jag tror att en tråd för varje artikel kanske blir lite för många trådar. Eller?

Nej, det tror inte jag. Efter ett tag kommer ju diskussionen i en tråd att stilla insomna, och tråden försvinner nedåt och stör ingen längre. Det är ju normalt bara de översta trådarna som läses ändå. Men den gamla tråden finns ändå alltid kvar och länkas från artikeln, ifall någon läser den långt senare och vill se vad folk tyckte då. Skulle man däremot ha diskussioner om flera artiklar i samma tråd så skulle det bli oöverskådligt och svårt att hitta, tror jag.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 19, 2003 1:00 pm 
Redaktionen

Håller med om att det vore bra med en diskutionstråd här i forumet! Men de som inte är medlemmar här borde fortfarande ha chansen att kommentera!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 19, 2003 1:09 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Mattias skrev:
Håller med om att det vore bra med en diskutionstråd här i forumet! Men de som inte är medlemmar här borde fortfarande ha chansen att kommentera!

Jäpp! Men jag har kollat efter nu i annat ett sånt här phpBB-forum, där jag har admin-rättigheter, och det är enkelt gjort i admin-gränssnittet att lägga till en ny underavdelning där även icke-medlemmar får skriva.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 20, 2003 12:49 am 
Dúnadan
Användarvisningsbild

du menar detta forumet?;)

Senast redigerad av Ar-Pharazôn lör dec 20, 2003 12:52 am, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 20, 2003 12:50 am 
Dúnadan
Användarvisningsbild

Men det är ju det det här forumet är till för. Står ju i topicen faktiskt :? :D :) "
Citera:
Här kommenteras och debatteras bland annat denna sajts upplägg, innehåll och framtid, och förslag på förbättringar läggs fram.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 11, 2004 2:23 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Startar upp den gamla diskussionen om kommentarsfunktionen igen:

Jag tycker inte att nuvarande kommentarsfunktion är bra! Precis som Katarina skrev i ett inlägg här ovan så är det olyckligt att debatten delas upp på dels kommentarerna, dels forumet. Och om det skulle uppstå intensiva diskussioner kring någon artikel, vilket väl i högsta grad är önskvärt, så hämmas diskussionen av det bristfälliga formatet i kommentarsfunktionen. All den vanliga lyxen som citat, smilisar, länkningar osv saknas och det blir bara rörigt.

Så här skulle jag vilja ha det istället:

Varje gång en artikel läggs upp på TA skapas med automatik en diskussionstråd på forumet med samma rubrik som artikeln. Första inlägget i tråden innehåller (också med automatik) artikelns ingress och en länk till artikeln. Länken "Kommentera" under artikeln leder direkt till denna forumtråd - den extra kommentarsfunktionen tas alltså bort. (Det går förstås att visa en siffra i artikeln med antal kommentarer ändå, det ligger ju ändå i databasen.) Dessa trådar om artiklar läggs i en ny underavdelning på forumet, en avdelning där man inte behöver vara medlem för att få skriva. (Det finns inbyggd funktionalitet i den här typen av forum för att enkelt skapa sådana avdelningar.)

Fördelar:

* All debatt samlas på samma ställe. Om man t ex (som jag själv brukar) har för vana att använda funktionen "Visa nya inlägg sedan ditt senaste besök" så hittar man även kommentarer till artiklar. Man behöver inte leta extra efter dem under varje enskild artikel. Detta stimulerar till mer debatt kring artiklarna!

* De läsare som inte brukar besöka forumet utan bara läsa och kommentera artiklarna lockas på det här sättet in i forumet. Väl där är sannolikheten stor att de läser och så småningom deltar i även övrig debatt. Det lockas alltså in mer folk till forumet!

* Kommentarerna till artiklar får nu automatiskt tillgång till all sedvanlig forumfunktionalitet - länkning, smilisar, citat etc - som saknas i dagens kommentarsfunktion.

Några nackdelar ser jag inte! (Utom då att någon måste programmera den här nya funktionen. Men det är vad jag kan bedöma ganska enkelt, förmodligen betydligt enklare än det var att skapa den separata kommentarsfunktion som finns nu.)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 11, 2004 5:02 pm 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Den stegrande kamelen skrev:
Varje gång en artikel läggs upp på TA skapas med automatik en diskussionstråd på forumet med samma rubrik som artikeln. Första inlägget i tråden innehåller (också med automatik) artikelns ingress och en länk till artikeln. Länken "Kommentera" under artikeln leder direkt till denna forumtråd - den extra kommentarsfunktionen tas alltså bort. (Det går förstås att visa en siffra i artikeln med antal kommentarer ändå, det ligger ju ändå i databasen.) Dessa trådar om artiklar läggs i en ny underavdelning på forumet, en avdelning där man inte behöver vara medlem för att få skriva. (Det finns inbyggd funktionalitet i den här typen av forum för att enkelt skapa sådana avdelningar.)

vet inte hur mycket jag får avslöja egentligen. Men jag tror det här kan sägas, en ny version av TA är på väg, både design och kod mässigt. Forumet ska vara grunden för vidare arbeten. Det finns till och med en Deadline men det verkar bli en Douglas Adams deadline. Jag skulle tro att de här iderna är med i utvecklingen.

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]