Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: ons sep 30, 2026 6:42 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 44 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Serier
InläggPostat: tis maj 24, 2005 4:40 pm 
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Vilka serier eller serietidningar tycker ni är bra?
Jag prenumererar på Gustav och Hälge (och Illustrerad Vetenskap och Fiskejournalen, men det hör inte hit...) Foxtrot har jag inte läst förutom stripparna i dagstidningen,men den verkar vara väldigt bra. Man känner igen sig i deras problem.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 24, 2005 5:38 pm 
Maia
Användarvisningsbild

The Sandman av Neil Gaiman. Oslagbar i såväl omfattning som djup. Tio samlingsvolymer konst.
Bild

Humoristiska serier... Tja, Berglin har min sorts humor. Träffsäkert och mycket svenskt.
Bild

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 24, 2005 7:14 pm 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

hmm... jag är säker på att det här är en återkommande sak.... de vanliga nördsakerna.....

dilbert, userfrindley, the tao of geek mfl.

lite annat med get fuzzy, piranha, betty, zits medmera...

och naturligtvis nemi... men det går nästan in i nördsakerna... fast kanske inte...

men userfriendly är så j**dra bra... vad sägs bara
http://ars.userfriendly.org/cartoons/?id=20040318

Senast redigerad av virre tis maj 24, 2005 7:51 pm, redigerad totalt 1 gång.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 24, 2005 7:48 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Jan Berglin och Rocky är mina favoriter. Nemi går också hem. Sedan gillar jag Dilbert och Gary Larsson.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 24, 2005 8:51 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Larson är en riktig höjdare. Jag hade en fundering om ett projekt på universitetet - jag hade tänkt att gå och kolla på alla tjänsterum och se vad för serier som alla universitetslärare hade uppsatta på dörrarna. Och sen se om det var någon skillnad mellan institutionerna. :) Det verkade vara väldigt mycket Larsson hos naturvetare och fysiker, datavetare hade Dilbert, och om man råkade förirra sig ner till humanisterna så satt det Berglinare på nästan varenda dörr. Men tyvärr prövade jag aldrig mina hypoteser vetenskapligt... :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 24, 2005 9:43 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Rocky är (no offence) det värsta serieskräpet som drabbat landet. Riktigt äckligt skabbig serie för oskulda skabbfjortisar som vill vara coola för att de läser en serie med så mycket promiskuöst sex. Spyr på den serien. Elvis är då 100 gånger bättre, där finns det iaf någon form av humor.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 24, 2005 9:57 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Nerloth skrev:
Rocky är (no offence) det värsta serieskräpet som drabbat landet. Riktigt äckligt skabbig serie för oskulda skabbfjortisar som vill vara coola för att de läser en serie med så mycket promiskuöst sex. Spyr på den serien. Elvis är då 100 gånger bättre, där finns det iaf någon form av humor.
Håller med om att Elvis är ganska skoj, förstår dock inte ditt angrepp på Rocky riktigt. Om man jämför med Elvis så hålls ju sexet på en väldigt låg nivå.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 24, 2005 11:41 pm 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Det finns många serier som är väldigt bra.

Bäst är nog V for Vendetta av Alan Moore. Det är inte bara den bästa serien, utan en av de bästa litterära verken som gjorts. Rekommenderas varmt till alla!

Watchmen är också bra, även den skriven av Alan Moore. Riktigt hårdkokt superhjälteserie med många meta-inslag.

Mats Jonsson gör enligt mig de bästa självbiografiska serierna. Han är otroligt utelämnande, men det blir aldrig för internt. Hans bästa album är Hey Princess.

Neil Gaiman är en självklar favorit. Måste med rodnande kinder erkänna att jag inte läst alla Sandmanalbum, men de jag läst har varit ruskigt bra, och många av hans andra verk är mycket läsvärda.

Rocky är riktigt underhållande, fast det är mest sånt jag läser vid frukostbordet utan att det lämnar någon vidare eftertanke.

Tintin gillar jag riktigt mycket! Härlig äventyrskänsla, många fina detaljer och oförglömliga karaktärer.

Jag läste en hel del Spawn för några år sedan. Nuförtiden tycker jag att de serierna har lite väl mycket tonårsgothprägel över sig, men de kan ändå vara underhållande.

Sist, men inte minst är en av mina absoluta storfavoriter cymismans konung, nämligen Arne Anka! Riktigt roliga och träffsäkra serier som lämnar eftertanke och samtidigt underhåller!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 25, 2005 9:46 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Dilbert är så tråkig! Inte min form av humor.

Gillar en helsikes massa serier: 91:an, Knasen, Biffen och Bananen (är det någon som minns den?), Nemi, Gustav (på norska så klart annars är den för barnslig), Berglin, Larson, Irrvägen, Morrgan och Klös, Get Fuzzy, Fantomen, Asterix, Kalle och Hobbe, Jan Stenmark, Opus, Kalle Anka, Tintin och Hälge.

Jag har säkert glömt hälften.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Senast redigerad av Älva ons maj 25, 2005 10:24 am, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 25, 2005 10:23 am 
Maia
Användarvisningsbild

När det gäller strippar eller enrutesserier gillar jag Larson, Jan Stenmark, Nemi, Assar, Himlens Änglar... Rocky är 50-50 för mig. Ibland är det hysteriskt roligt, ibland inte kul alls. Även om det är rätt mycket sex (och mer grafiskt än Elvis) så tycker jag att Elvis är barnsligare och jobbigare på de flesta sätt. Även fast Elvis har sambo/fru och Rocky driver omkring vid nästan 30 års ålder så känns Rocky vuxnare och sannare.

Om man tänker på hela album/historier, så håller jag på att samla på Sin City av Frank Miller. Gillar även Fantomen och Johnny the Homicidal Maniac.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 25, 2005 2:04 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Morningstar skrev:
Tintin gillar jag riktigt mycket! Härlig äventyrskänsla, många fina detaljer och oförglömliga karaktärer.

håller med. För mig är Tintin den i särklass bästa serien genom tiderna, alla kategorier

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 25, 2005 2:57 pm 
Master of Doom

Håller med helt och fullt. Tintin är oslagbar i serieområdet för mig.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 25, 2005 4:59 pm 
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Hur kunde jag glömma Tintin!?!? Håller nog med om att Tintin är i särklass.
Jag har läst alla Tintin-album utom Tintin i Sovjet, som verkar vara mycket svår att få tag på.
Kalle Anka är bara bra om det är Don Rosa eller Carl Barks som har skrivit historierna.
Någon här som har läst Valhall av Peter Madsen? Det är en serie som utspelar sig i asarnas värld, många av de berömda asahistorierna finns med där, t.ex. hur Tor fick Mjölner och när den blev stulen. Mycket rolig och även lärorik.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 25, 2005 5:03 pm 
Master of Doom

Nu är inte Tintin i Sovjet svår att få tag på längre!

Jag sökte den länge, men nu nyöversätter de Tintin och den återutges... Den är rätt dålig jämfört med de andra, men intressant.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 25, 2005 7:51 pm 
Noldo

Túrin Turambar skrev:
Nu är inte Tintin i Sovjet svår att få tag på längre!

Jag sökte den länge, men nu nyöversätter de Tintin och den återutges... Den är rätt dålig jämfört med de andra, men intressant.

Tintin i Sovjet är extremt anti-komunistisk och full av faktafel. Herge gick bara på uppgifter som hans tidning gav honom (behöver jag säga att tidningen var anti-kommunsitisk). Därför ville han inte omarbeta den historien till färgalbum på sextiotalet. Han var också tveksam till att omarbeta Tintin i Kongo och Tintin i Amerika. Och även jag är uppväxt med Tintin och håller med allt som tidigare talare har sagt ang. serien.

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 44 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]